گوگل از HTML5 به جای فلش در مرورگر کروم استفاده می‌کند

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل قصد دارد در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی، در مرورگر کروم به جای فلش، به صورت پیش فرض از HTML 5 استفاده کند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گوگل قصد دارد تا استفاده از فلش را به صورت پیش‌فرض فقط برای ۱۰ دامین پر مخاطبی که هنوز به استفاده از این پلاگین نیازمند هستند باقی نگه‌ دارد. پس از ارائه HTML 5 در مروگر کروم، اگر صفحه وب مورد نظر نیاز به فلش داشته باشد، از کاربر درخواست می‌شود که امکان اجرا یا اجرای نشدن این پلاگین را تعیین کند.

فلش چندین سال است که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این پلاگین به دلیل کشف موارد امنیتی و نیز آسیب‌پذیری‌های جدیدی که در آن وجود دارد رفته‌رفته کمتر توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد و جای خود را به HTML5 می‌دهد. در این مورد خاص، کروم و فلش رابطه بسیار پیچیده‌ای داشته‌اند.

درحالیکه فلش به صورت پیش‌فرض در مرورگر کروم ارائه شده بود، اما آرام آرام ولی به صورت پیوسته، کم اهمیت‌تر می‌شد. در سپتامبر سال ۲۰۱۵، و با انتشار نسخه ۴۵ کروم، این مرورگر به صورت خودکار محتوای کم اهمیت فلش را متوقف می‌ساخت که این محتوا شامل تبلیغات، انیمیشن‌ها و هر چیزی که در محوریت وب‌سایت اصلی قرار نمی‌گرفت می‌شد. حالا گوگل می‌خواهد فقط بر محتوای اصلی نظیر بازی‌ها و ویدیوها تمرکز کند.

در ادامه برنامه کلی گوگل را برای استفاده از HTML5 به صورت پیش‌فرض در مرورگر گوگل کروم می‌خوانیم:

فلش پلیر همراه با کروم عرضه خواهد شد اما استفاده از آن به صورت پیش‌فرض وجود نخواهد داشت.

  • اگر سایتی امکان تجربه کار با HTML5 را ارائه دهد، این روش به صورت پیش‌فرض استفاده خواهد شد.
  • هنگامی که یک کاربر از سایتی بازدید می‌کند که نیاز به پلیر فلش دارد، پیغامی در بالای صفحه برای وی نمایان خواهد شد که امکان مجاز کردن استفاده از فلش را به وی می‌دهد.
  • اگر کاربر این پیغام را تایید کند، گوگل کروم پلاگین یاد شده را فعال خواهد کرد و سپس صفحه وب مورد نظر مجددا بارگذاری خواهد شد و این‌بار محتوای فلش بکار رفته در آن اجرا می‌شود.
  • کروم برای این انتخاب کاربران احترام قائل است و در بازدیدهای بعدی از وب‌سایت‌هایی که فلش برای آن‌ها فعال شده، دیگر سوالی پرسیده نخواهد شد.
  • برای جلوگیری از نمایش پیغام‌های فعالسازی فلش به کاربران، یک لیست از ۱۰ وب‌سایت محبوبی که نیاز به فلش دارند را تهیه کرده‌ایم که این پلاگین به صورت پیش‌فرض در آن‌ها فعال خواهد بود. البته لیست یاد شده نیز پس از یک سال منقضی می‌شود.

بر اساس پستی که در بخش گروه‌های گوگل منتشر شده، لیست سفید به منظور جلوگیری از اعلام پیغام‌های مشابه و تکراری به کاربر ایجاد شده است. اگر لیست یاد شده منتشر شود، در لیست ۱۰ دامین برتری که ویژگی یاد شده برای آن‌ها فعال خواهد بود به احتمال بسیار زیاد سایت‌های YouTube.com, Facebook.com, Yahoo.com, VK.com, Live.com, Yandex.ru, OK.ru, Twitch.tv, Amazon.com, and Mail.ru را خواهیم دید. گوگل اعلام کرده که طی بازه‌های زمانی خاصی این لیست را بروزرسانی خواهد کرد و نهایتا پس از یک سال به صورت کامل آن را ارائه می‌کند. در تصویر زیر می‌توانید نمایی از پیغامی را که در صورت وجود فلش در یک وب‌سایت به کاربران مرورگر کروم نمایش خواهد یافت، مشاهده کنید.

chrome

اگر کاربر امکان اجرای فلش را فعال کند، کروم این تنظیمات را ذخیره می‌کند و سپس صفحه وب مجددا بارگذاری خواهد شد تا این بار در حالت فعال بودن فلش نمایش یابد. در مورد سایت‌هایی که کاربران را به دانلود فلش هدایت می‌کنند، کروم این کار را متوقف کرده و بجای آن پیغام فعال کردن فلش را به آن‌ها نشان می‌دهد.

گوگل همچنین قصد دارد تا سیاست‌های کنترل کننده‌ای را برای کسب و کارها اضافه کند. این یعنی سایت‌ها قادر خواهند بود تا بتوانند امکان فعال کردن فلش را از کاربر درخواست کنند. این درخواست فقط برای بار اولی که کاربران از وب سایتی بازدید می‌کنند نمایان خواهد شد. همچنین کاربران می‌توانند تنظیمات خاصی را برای هر سایت تعیین کنند و فعال یا غیرفعال بودن فلش را برای سایت‌های مورد نظر خود تنظیم کنند.

chrome flash

به یاد داشته باشید آنچه که بیان شد فقط برنامه و هدف کلی گوگل برای کروم بوده و جزئیات دقیق در این مورد هنوز مشخص نشده است. 

گوگل نقش پر رنگی در کمک به از بین بردن فلش ایفا کرده است. در ماه ژانویه ۲۰۱۵ در یوتیوب از HTML5 به صورت پیش‌فرض به عنوان پخش کننده ویدیوها استفاده شد و در ماه فوریه ۲۰۱۵ نیز تبلیغات فلش توسط این کمپانی به صورت خودکار به HTML5 تبدیل شده است. این شرکت قصد دارد تا اجرا و نمایش تبلیغات فلش را به صورت کلی از تاریخ ۲ ژانویه ۲۰۱۷ (۱۳ دی ۹۵) متوقف کند.

تنها به دلیل مسائل امنیتی و نیز کارایی و عملکرد، مرگ فلش به این زودی‌ها فرا نمی‌رسد. هنگامی که شرکت Adobe در نوامبر ۲۰۱۱ پشتیبانی از فلش را در دستگاه‌های موبایل متوقف ساخت، مرگ قریب‌الوقوع این پلاگین را به نوعی اعلام کرد. در حال حاضر تا مرگ نهایی فلش ظاهرا راهی طولانی در پیش خواهد بود و بزرگان عرصه تکنولوژی در حال کار روی این موضوع هستند و به نظر می‌رسد چندین سال دیگر برای پشت سر گذاشتن فلش زمان نیاز است.

نظر شما در مورد فلش چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات