توتال شرکت باتری ساز فرانسوی سافت را خریداری می‌کند

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در دهه‌ی اخیر، سرمایه‌گذاری‌های زیادی از سوی شرکت‌های مختلف برای تحقیقات در زمینه‌ی ذخیره‌سازی انرژی و توسعه‌ی باتری‌ها انجام شده است. توتال،‌ شرکت نفتی مطرح فرانسوی، نیز با خرید شرکت سافت به جمع این سرمایه‌گذاران خواهد پیوست. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

امروزه در زمینه‌ی ذخیره‌ی انرژی در باتری‌ها به خصوص برای استفاده در خودروهای الکتریکی، باتری‌های لیتیوم-یونی بسیار پرکاربرد هستند. با توجه به کاربرد بالای فناوری‌هایی از این دست، شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال، در قراردادی شرکت تولید باتری سافت را با هزینه‌ای بالغ بر ۱ میلیارد دلار خریداری می‌کند.

شرکت سافت از سال ۲۰۰۶ با همکاری شرکت قطعه‌سازی معروف جانسون، فعالیت‌هایی در زمینه‌ی خودرو‌های الکتریکی داشته است.

این همکاری در سال ۲۰۱۱ متوقف شد و در نتیجه‌ی آن، شرکت جانسون تمام کارخانه‌های مشترک را به جز یک کارخانه تحت نام خود از شرکت سافت جدا کرد. کارخانه‌ای که با نام سافت به فعالیت خود ادامه داد نیز یک مرکز تولید باتری در نرساک فرانسه بود.

با وجود قراردادهای تقریباً موفقی که در طول این همکاری با شرکت سافت بسته شد، این شرکت هرگز در زمینه‌ی تولید باتری‌های لیتیوم-یون به موفقیت چشمگیری دست پیدا نکرد. اکثر شرکت‌هایی که با سافت-جانسون قرارداد بستند خودروسازان اروپایی بودند. به عنوان مثال خودروی مرسدس S400 هیبرید از باتری‌های این شرکت استفاده می‌کند.

اما در حال حاضر به جای تولید باتری‌های خودرو، شرکت سافت تمرکز خود را بر باتری‌های ذخیره‌ای برای مصارف خانگی قرار داده است. مدیرعامل این شرکت بیان کرده است که همکاری با توتال، منابع و تخصص لازم برای رشد بیشتر این باتری‌ساز و حضور در میان شرکت‌های بزرگ این رده را فراهم می‌آورد.

مدیرعامل توتال، پاتریک پوین، عقیده دارد که همکاری با شرکت سافت به توتال کمک خواهد کرد که در زمینه‌ی ذخیره‌سازی انرژی نیز فعالیت داشته باشد. به عقیده‌ی او یکی از عوامل مهم در استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر، روش‌های بهینه‌ی ذخیره‌سازی انرژی است. همکاری توتال و سافت این امکان را فراهم می‌کند که این شرکت به عنوان شاخه‌ی تحقیقاتی ذخیره‌ی انرژی شرکت توتال فعالیت کند.

وی هم‌چنین اضافه کرد: «همکاری با سافت جزئی از برنامه‌ی توتال برای فعالیت در زمینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی الکتریسیته است. این فعالیت‌ها از سال ۲۰۱۱ و با همکاری شرکت SunPower آغاز شده است».

با وجود اینکه اشتراک اندکی میان خودروهای الکتریکی و فناوری‌های مربوط به ذخیره‌ی الکتریسیته برای استفاده‌های خانگی و تجاری وجود دارد، تنها شرکتی که محصولاتی در هر دو زمینه عرضه می‌کند، تسلاموتورز است.

اخیراً شرکت آلمانی مرسدس-بنز نیز اعلام کرده است که در سال جاری باتری‌هایی با استفاده‌ی خانگی به بازار ارائه خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که تقاضا برای باتری‌های لیتیوم یون برای مصارف مختلف، در نهایت از تقاضا برای خودروهای الکتریکی، پیشی خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات