همکاری پژو - سیتروئن برای ساخت خودروهای الکتریکی با دانگ‌ فنگ چین

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
طی قرارداد همکاری جدیدی بین شرکت چینی دانگ‌فنگ و گروه خودروسازی پژو-سیتروئن، شرکت‌های مذکور به زودی به تولید خودروهای الکتریکی کوچک و جمع‌وجور شهری در مقیاس جهانی خواهند پرداخت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

خبر همکاری پژو-سیتروئن با دانگ‌فنگ، از این حیث برای علاقمندان به خودرو در ایران اهمیت خواهد داشت که هردوی این خودروسازان در ایران فعالیت دارند و با ساخت مدل‌های متفاوت در کشور، مشغول رقابت هستند. البته شرکت چینی دانگ‌فنگ چندان در بین مردم خوشنام نیست؛ زیرا چند سالی که به عنوان شریک تجاری سایپا دیزل به ساخت و مونتاژ کامیون‌های خود می‌پرداخت. ضعف شدید در سیستم ترمز این کامیون‌ها، منجر به تصادفات و مرگ‌ و میر تعداد زیادی از هموطنانمان شده بود. پس از این اتفاقات، پلیس محترم راهنمایی و رانندگی از شماره‌گذاری این کامیون‌ها اجتناب کرد که بعد از رفع عیب دوباره‌ی این کامیون‌ها، این بار با نام‌های ایرانی البرز و کاوه در ایران مونتاژِ خود را از سر گرفتند.

همکاری دانگ‌فنگ و گروه پژو–سیتروئن( که به اختصار به آن PSA می‌گویند) شامل طراحی نسخه‌ی الکتریکی خودروهایی است که این دو خودروساز به طور مشترک در ساخت پلتفرم آن همکاری کرده‌اند. شرکت دانگ‌فنگ از ماه مارس سال ۲۰۱۴، با خرید ۱۴ درصد از سهام PSA به یکی از شرکای رسمی این‌ گروه خودروسازی تبدیل شده است. هر کدام از این دو شرکت جمعاً با سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو بر روی توسعه‌ی پلتفرم مشترک خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

psa

این قرارداد همکاری جدید که در قالب یک پلتفرم تولیدی به نام e-CMP است، شامل خودروهای تمام الکتریکی با قدرت بالا در کلاس خودروهای هاچ‌بک متوسط و کوچک می‌شود، که تحت برند‌های پژو، سیتروئن، DS و البته دانگ‌فنگ تولید خواهند شد. نتیجه‌ی این همکاری را باید در اوایل سال ۲۰۱۹ با معرفی خودرو‌های تمام برقی از این برند‌ها شاهد باشیم.

کارلوس تاوارز، رییس گروه PSA به خبرنگاران گفت:

این پلتفرم جدید، کلید اصلی و مهمترین قسمت همکاری ما با دانگ‌فنگ است. این همکاری سرعت هر دو طرف قرارداد را در توسعه‌ی خودروهای الکتریکی بالا برده و کمک می‌کند تا سال ۲۰۲۰ میزان تولید گازهای گلخانه‌ای محصولات خود را بر اساس قوانین سخت‌گیرانه‌ی جدید پایین‌تر آوریم.

این دو خودروساز همین‌طور در توافق‌نامه‌ای برای افزایش استفاده از نیروی انسانی و کارگران موقت در بخش‌های تحقیق و توسعه، بازاریابی و فروش، سرمایه‌گذاری و در نهایت ساخت و مونتاژ محصولات، به توافق رسیدند.

انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی فناوری‌های الکتریکی، در نسل بعدی خودروهای پژو 208 و  سیتروئن C3 شاهد حضور یک مدل تمام برقی از آنها باشیم. با توجه به اینکه پلتفرم جدید این دو خودروساز برای پوشش بیشتر از ۲۰ مدل، طراحی و توسعه داده شده است، باید انتظار دیدن چندین مدل خودروی دیگر را نیز داشته باشیم.

با دنبال کردن اخبار خودرویی و اتفاقات پیرامون آن هر روز خبرهای جدیدتری از به کارگیری تکنولوزی‌های جدید و جدی گرفتن خودروهای الکتریکی شنیده می‌شود. امیدواریم در کشور ما نیز این نگاه به صورت واقعی و کاربردی با همکاری شرکت‌های پیشرو جهانی، نهادینه شود تا همه از داشتن محیط زیستی سالم‌تر لذت ببریم.

نظر شما در مورد خودروهای الکتریکی چیست؟ آیا برای شما صدای غرش موتور‌های درون‌سوز اهمیت بیشتری نسبت به یک خودروی بدون آلایندگی دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات