نیسان ۳۴ درصد از سهام میتسوبیشی را خرید

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با توجه به گزارش‌های اخیر از رسوایی شرکت میتسوبیشی در ارائه ارقام مربوط به مصرف سوخت خودروهای خود، سهام این شرکت با افت شدیدی روبرو شد. حال نیسان، دیگر خودروساز مطرح ژاپنی که رابطه‌ی تجاری نزدیکی با میتسوبیشی دارد، وارد عمل شده و با خرید سهام این شرکت، کنترل امور را برای خروج از بحران به دست گرفته است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در این معامله نیسان ۵۰۶.۶ میلیون سهم از میتسوبیشی را به مبلغ ۲.۲ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد که معادل ۳۴ درصد از سهام میتسوبیشی است. با توجه به قانون ژاپن، این میزان سهام در شرکت میتسوبیشی، اکثریت سهام به حساب می‌آید و در نتیجه کنترل این شرکت به نیسان سپرده خواهد شد.

به جز نیسان، دیگر سهامداران میتسوبیشی، شاخه‌های مختلف میتسوبیشی همانند بخش خودروهای سنگین آن است. این سهامداران به توافق رسیده‌اند تا سهام خود را به حدود ۲۲ درصد کاهش دهند تا اکثریت سهام به طور کامل در اختیار نیسان باشد.

ممکن است این تغییر برای میتسوبیشی تحقیر و برای نیسان دلهره‌آور باشد، اما در حقیقت یک معامله برد-برد است.

از دید میتسوبیشی که به خاطر این رسوایی به پول نقد نیاز دارد، این معامله کاملاً به صرفه است. چرا که بر اساس آمار رسمی شرکت در ماه آوریل، سهام این خودروساز  ۳ میلیارد دلار افت داشته است.

از سوی دیگر، در حال حاضر نیسان باید با مشکلات فراوان، هزینه‌های بالا که در نتیجه این رسوایی بر دوش این شرکت می‌افتد، دست و پنجه نرم کند. اما عواقب این رسوایی بالاخره تمام می‌شوند و سپس نیسان می‌تواند بهترین استفاده را از میتسوبیشی داشته باشد. شرکتی که به ساخت خودروهای کوچک معروف است و همچنین در کشور‌هایی که نیسان در آن‌ها موفق نیست، سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده است. مطمئناً داشتن اختیار کامل چنین شرکتی برای نیسان سود بسیاری را به دنبال خواهد داشت. طرف دیگر سود متوجه فروشندگان میتسوبیشی در آمریکا خواهد بود. با توجه به عملکرد نسبتاً ضعیف میتسوبیشی در بازار آمریکا، این امکان وجود داشت که هزینه‌های تحمیل شده توسط این رسوایی این شرکت را مجبور کند که از بازار آمریکا به طور کامل خارج شود. اما با کمک مالی نیسان، احتمال این اتفاق به شدت کاهش یافته است.

کنفرانس خبری مشترکی توسط نیسان و میتسوبیشی ۱۲ مه در ژاپن برگزار شد و دو خودروساز این همکاری استراتژیک را مثبت برشمردند. با توجه به صحبت‌های آن‌ها، آغاز این همکاری مدت‌ها قبل از آنکه این رسوایی پیش آید، در دست بررسی بوده است.

می‌توان حوادث اخیر صنعت خودروسازی ژاپن را به صورت زیر سازه‌سازی کرد؛ خودروسازی دچار مشکل جدی شد و خودروساز دیگری با استفاده از پول خود و رابطه‌ی همکاری نزدیک، به آن کمک کرد تا بحران را پشت سر بگذارد.

نظر شما چیست؟ آیا در سایر نقاط جهان نیز چنین روندی مشاهده می‌شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات