تویوتا به تولید اِف جِی کروزر پایان خواهد داد

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مدتی است که تویوتا و لکسوس به طور دائم در اخبار و محافل خودرویی خبر‌ساز شده‌اند. با توجه به استراتژی جدید این شرکت در قبال محصولات اسپرت، غول خودروسازی جهان به تولید سری شاسی‌بلند FJ خاتمه خواهد داد. در ادامه‌ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

براساس اخبار منتشر شده، متاسفانه تویوتا به تولید سری مشهور و جاودانه‌ی اتومبیل های آفرود خود، FJ Cruiser تا کمتر از سه ماه دیگر پایان خواهد داد. این خبر بدین معنا است که طرفداران و عاشقان این آفرود اصیل که تا به امروز در پی خرید این مدل بودند، وقت زیادی ندارند و این آخرین شانس آن‌ها برای داشتن این خودرو به شمار می‌رود.

آخرین مدل سری FJ که با طراحی رِترو (طراحی جدید با تلفیق المان‌های کلاسیک) ساخته می‌شد، ۵ سال پیش در استرالیا معرفی شده بود. از آن سال تا به امروز این خودرو تنها ۱۱ هزار دستگاه فروش داشته است. قسمت بزرگی از دلیل این فروش کم، مربوط به مجمو‌عه‌ی فنی این خودرو بود. پیشرانه‌ی این خودرو برای وزن سنگین آن توان کمی داشت و جعبه‌دنده‌ی آن نیز بسیار کند بود. به همین علت در سال ۲۰۱۱ در قعر لیست فروش خودروهای شاسی بلند در جهان قرار گرفت. الهام‌بخش این خودرو، مدل بسیار مشهور FJ40 کلاسیک است که در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. این خودرو یک آفرود بسیار توانا و قابل اطمینان بود که در بدترین شرایط نیز قادر به همراهی با سرنشینان خود است. بد نیست بدانید همین مدل کلاسیک با تجهیزاتی  نسبتاً بروز ولی با همان ظاهر قدیمی و دوست داشتنی‌اش تا سال ۲۰۰۱ در کشور برزیل با پیشرانه‌ی ۳.۷ لیتری ۱۰۰ اسب بخاری تولید می‌شد.

هدف اصلی تولید آخرین مدل FJ نشان دادن کارایی بالا و مطرح کردن دوباره‌ی این برند به عنوانی خودرویی با قابلیت‌های متعدد آفرود بود. در واقع این خودرو باید به نوعی نقش معاصر مدل کلاسیک FJ40 را بازی می‌کرد. برای مثال در داخل جلو پنجره جلوی خودرو دو چراغ گرد که یادآور مدل کلاسیک هستند، جای گرفته‌اند. کاپوت جلو و خطوط قوسی طراحی گِل‌گیرها و چرخ زاپاس بدون محافظ بر روی در پشتی خودرو، به طور کامل از مدل محبوب FJ40 به عاربت گرفته شده‌اند.

به طور کلی این خودرو بسیار کاربردی و مفید طراحی شده است. به عنوان نمونه می‌توان به در‌های عقبی که با زاویه‌ای ۹۰ درجه، مخالف جهت درهای جلو باز می‌شوند، اشاره کرد. هدف از طراحی درها به این صورت دسترسی ساده به صندلی ‌های عقب برای سرنشینان آن بوده است. نمونه دیگر این سبک طراحی را می‌توان در دو پنجره‌ی کوچک عقب خودرو دید که به طور جداگانه از داخل باز می‌شوند که کاربرد‌های مخصوص خود را در شرایط آفرود و کولرِ خاموش خواهند داشت. البته این اِف‌جِی کروزر از دید خوبی برای عقب با وجود ستون‌های قطور و لاستیک اضافه‌اش برخوردار نیست. یکی از نکات جالب طراحی این مدل شیشه جلوی عریض و کم ارتفاع آن است که به دلیل همین سبک خاصِ خود بر روی آن سه تیغه‌ی برف‌پاکن نصب شده ‌است.

توانایی‌های آفرود این خودرو نیز با داشتن پیشرانه‌‌ی ۴ لیتری ۶ سیلندر با قدرت ۲۷۲ اسب‌بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر، تضمین شده است. وظیفه‌ی رساندن این نیرو به هر چهار‌چرخ بر عهده‌ی یک جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی خودکار است. از امکانات مخصوص آفرود این مدل می‌توان به دیفرانسیل عقب قفل شونده الکترونیکی و سیستم کنترل ترکشن فعال، اشاره کرد. ( ترکشن کنترل یا  سیستم کنترل کشش، سامانه‌ای هوشمند است که در هر لحظه وضعیت پایداری خودرو را زیر نظر دارد. با دسترسی داشتن به داده‌های بخش‌های مختلف خودرو نظیر پیشرانه، سیستم تعلیق، ترمزها، کنترل دریچه‌ی گاز و غیره، از وارد شدن نیروی اضافه به چرخ‌ها جلوگیری کرده و باعث پایداری خودرو و افزایش چسبندگی لاستیک‌ها می‌شود).

از تجهیزات دیگر این مدل نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم تعلیق با فنرهای سخت کار در هر چهار چرخ، سیستم فرمان هیدرولیک با همراهی موتور کمکی الکتریکی، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی همراه با لاستیک‌های دیوار بلند، سیستم های ایمنی مانند شش کیسه ‌هوا، سیستم کنترل پایداری خودرو، سیستم ترمز ABS همراه با توزیع کننده‌ی توان ترمز به صورت الکترونیکی به هر چهار چرخ، پشت سری‌های فعال صندلی‌های جلو، دوربین دید عقب همراه با صفحه نمایش رنگی، چراغ‌های مه‌شکن عقب، شیشه‌های دودی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع قوی، غربیلک فرمان با پوشش مرغوب و کلید‌های کنترلی، سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی با صفحه‌نمایش رنگیِ باکیفیت، سیستم صوتی با کیفیت به همراه هشت بلندگو و چنجر CD و قفل مرکزی از تجهیزات رفاهی این مدل به شمار می‌روند.

از سال ۲۰۰۱ تویوتا برای سری FJ 13 رنگ بدنه‌ی متفاوتی را در نظر گرفته بود اما در آخرین سری تولیدی رنگ‌های مخصوصی مانند سفید وانیلی، شکلاتی، زرد زنبوری، خاکی، قرمز مسابقه‌ای، آبی کلاسیک و خاکستری برای این خودرو در نظر گرفته شده است. این خودرو هنوز هم در دو مدل پایه و پیشرفته با شروع قیمت از  ۴۷ هزار دلار قابل سفارش است.

آیا شما نیز یکی از دوستداران سری FJ هستید؟ نظرتان نسبت به این تصمیم تویوتا چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات