آلفارومئو جولیا، هنر بی‌نظیر طراحان و مهندسین ایتالیایی

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در محافل خودرویی و در قلب علاقمندان به اتومبیل همیشه از آلفارومئو به نیکی یاد شده و زیباترین ساخته‌های صنعت خودروسازی را مربوط به این کمپانی دانسته‌اند. در ادامه به بررسی طراحی و زیبایی‌های جولیا، آخرین آخرین ساخته‌ی این شرکت می‌پردازیم. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

مدل بی‌نظیر آلفارومئو جولیا را باید یک پدیده در صنعت خودروسازی جهان دانست. این مدل رقیب مستقیم بی‌ام‌و M3 و M5 است؛ ولی در بازار پررقابت سدان‌های لوکس، آئودی، لکسوس و کادیلاک نیز باید به شدت مراقب این زیباروی ایتالیایی باشند. داستان نام‌گذاری جولیا به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی مربوط می‌شود (مدل‌های کلاسیکی از آلفارومئو با همین نام در گذشته تولید شده‌اند.)

آلفارومئو جولیا

طراحی بدنه‌ی این مدل به طور کلی دارای خطوط و فرمی مانند مدل‌هایی از بی‌ام‌و، جگوار و مازراتی است. این سدان اسپرت دیفرانسیل عقب، بدون اینکه از عناصری کارتونی و غیر‌معمول استفاده کند، بسیار عضلانی و مردانه طراحی شده است ولی در عین حال بسیار معقولانه و جاافتاده نیز به نظر می‌رسد. جولیا در قسمت جلو، بدون شک یک آلفارومئوی اصیل است و در طراحی کلی نیز به خوبی این اصالت حفظ شده‌ است.

ورود این خودرو به بازار برای علاقمندان به اتومبیل در سراسر جهان به‌ قدری مهم است که برخی در تقویم خود این روز را علامت‌گذاری کرده‌اند!

روز ۱۰ می آلفارومئو تمامی مدل‌های تولیدی جولیا را در پیستی به نام Centro Sperimentale Balocco به نمایش گذاشت. در واقع این حرکت جشنی کوچک به مناسبت راه‌اندازی خط تولید این مدل بعد از انتظار طولانی مدت علاقمندان بود.

آلفارومئو جولیا

این خودرو در سه مدل عرضه خواهد شد. مدل استاندارد که جولیا نام دارد، مدل سوپر و نهایتاً مدل بسیار پرقدرت کوادریفولیو (Quadrifoglio) که بر اساس کانسپتی به نام La meccanica delle emozioni با کمترین میزان تغییرات در آن ساخته شده است.

این مدل‌ها با پیشرانه‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که پیشرانه‌ی ۲.۲ لیتری دیزلی با توان‌های خروجی متفاوت ۱۵۰ و ۱۸۰ اسب‌بخاری تحویل می‌دهند. این پیشرانه بسته به درخواست مشتری به جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا ۶ سرعته‌ی خودکار متصل خواهد شد.

اما قوی‌ترین مدل جولیا که پسوند کوادریفولیو را یدک می‌کشد پیشرانه‌ی ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر با دو توربوشارژر را به عنوان قلب تپنده‌ی خود دارد که با قدرت فوق‌العاده‌ی ۵۱۰ اسب بخار، جثه‌ی ۱۵۰۰ کیلوگرمی آن را تنها در ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

برای پایین آوردن وزن این خودرو گلگیر‌ها و تمامی درها از آلومینیوم ساخته شده‌اند. همچنین برای پایین‌تر آوردن وزن و مرکز ثقل خودرو، جنس سقف و کاپوت کشیده‌ی جلو نیز از فیبر کربن است. تمامی این  طراحی و مهندسی پیشرفته به توزیع وزن فوق‌العاده ۵۰.۵۰ بر روی دو محور عقب و جلوی خودرو منتهی شده است. این توزیع وزن در کلاس این خودرو بهترین به شمار می‌رود.

آلفارومئو جولیا

همانطور که اشاره شد این خودرو دارای چرخ محرک عقب است ولی آلفارومئو با استفاده از دیفرانسیل هوشمند مقدار گشتاور رسیده به این چرخ‌ها را کنترل کرده تا در هر ثانیه بیشترین مقدار نیرو به چسبنده‌ترین لاستیک به زمین برسد. ابعاد لاستیک‌های ۱۹ اینچی پیرلی P Zero Corsa که به طور اختصاصی برای پرقدرت‌ترین مدل جولیا ساخته‌ شده‌اند در جلو R245.35 و در عقب R285.30 است.

از دیگر مشخصات بارز جولیا می‌توان به سیستم تعلیق مخصوص آلفارومئو با نام آلفا‌لینک و سیستم فرمان بسیار دقیق آن اشاره کرد که بازخوردی عالی از سطح جاده و جهت قرار گیری لاستیک‌ها را به راننده منتقل می‌کنند.

سیستم ترمز جولیا نیز در نوع خود بسیار پرقدرت و هوشمند است به طوری که خودرو را تنها در مسافت ۳۲ متری از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صفر می‌رساند.

آلفارومئو

یکی از قابلیت‌های بسیار ممتاز و منحصر به فرد جولیا که در دیگر هم‌کلاسی‌هایش وجود ندارد، در سیستم آیرودینامیک فعال آن نهفته است. اسپیلیتر فعال این مدل که آلفارومئو آن را AlfaTM می‌خواند، به طور دائم در حال بررسی وضعیت پایداری چرخ‌های جلویی است و با رسیدن به سرعتی مشخص همانند اسپویلر لامبورگینی اونتادر، از زیر سپر جلو بیرون آمده و به افزایش چسبندگی خودرو در سرعت‌های بالا کمک می‌کند.

مردم جهان، شرکت‌های اتومبیل‌سازی ایتالیایی را همواره برای طراحی‌های بی‌نظیر و دیوانه‌وارشان ستوده و با آمدن اسم آلفارومئو انتظارشان بیشتر از قبل نیز شده است. ولی این شرکت با جولیا نشان داد که نه فقط در بحث طراحی بلکه در استفاده‌ی کامل از تجهیزات جدید، مشخصات فنی فوق‌العاده، سادگی و کیفیت بالا یکی از بهترین‌های جهان را برای فروش آماده‌ کرده‌ است. امیدواریم با ورود خودروسازان مطرح و درجه یک جهان به ایران، شاهد حضور چنین خودروهای پیشرفته و زیبایی در سطح کشور باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات