چه تلویزیونی بخریم؛ 4K UHD، تلویزیون خمیده، کوانتوم داتس یا HDR؟

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تلویزیون‌ها طی سال‌های اخیر در انواع مختلف صاف و خمیده و با رزولوشن‌ها و پنل‌های متفاوت عرضه می‌شوند کدامیک مناسب شما است؟
تبلیغات

وقتی به مغازه‌های فروش تلویزیون سر می‌زنیم با سیلی از اصطلاحات و نام‌های مختلف روبرو می‌شویم که گاها باعث سردرگم شدن ما می‌شوند. بالاخره چه تلویزیونی باید بخریم و وجود چه فناوری‌هایی در یک تلویزیون واقعا مهم است؟ در ادامه مرور مختصری بر 4K UHD، تلویزیون‌های خمیده، Quantom dots و HDR خواهیم داشت. با زومیت همراه باشید.

اگر این مقاله را در گوشی هوشمند خود و فقط لحظاتی قبل از خرید و روبرو شدن با فروشنده تلویزیون می‌خوانید، خلاصه‌ی پاسخ به سوالاتی از این دست که «بالاخره چه تلویزیونی باید بخریم؟ 4K، خمیده، کوانتوم داتس یا HDR؟» این است که تلویزیون‌های 4K UHD زمانی که محتوای قابل پخش برایشان به حد کافی وجود داشته باشد، فوق‌العاده هستند. تلویزیون‌های خمیده تا حد زیادی به سلیقه‌ی شما برمی‌گردند؛ کوانتوم داتس‌ها عالی ولی گران هستند و تلویزیون‌های HDR واقعا خواستنی هستند. 

ولی حالا اگر زمان بیشتری دارید و می‌خواهید بدانید که چرا ما این‌طور فکر می‌کنیم، در ادامه مرور مختصری بر پیشرفت فناوری تلویزیون‌های LCD خواهیم داشت. 

4K UHD

4K UHD یا رزولوشن 2160p بدون شک مهم‌ترین پیشرفت فناوری نمایشگرها طی سال‌های اخیر بوده که به تولید انبوه رسیده است. اما اگر کیفیت تصویر بالاتر و افکت رتینا که منجر به خلق تصاویر صاف‌تر به نحوی که قادر به تشخیص پیکسل‌ها  نیستیم، می‌شود را کنار بگذاریم، فناوری 4K UHD در حال حاضر چندان برای شما مفید نیست. محتوای مورد نیاز برای پخش در چنین تلویزیون‌هایی بسیار کمیاب است و در مواردی هم که چنین محتوایی وجود دارد، دسترسی به سرعت اینترنت بالا یکی از الزامات است. البته محتوای این تلویزیون‌ها هم روز به روز بیشتر می‌شود و به نظر نمی‌رسد که نیاز به انتظار طولانی داشته باشید؛ با این حال برای کاربر ایرانی کمی بیشتر طول می‌کشد تا بتواند به راحتی از دیدن تصاویر با کیفیت 4K برای برنامه‌های عادی لذت ببرد. 

نمایشگرهای خمیده

تلویزیون‌ خمیده هنوز به نوعی منطقه‌ی خاکستری برای خریداران محسوب می‌شوند. چیزی که بیش از هر نکته‌ی دیگری در رابطه با این تلویزیون‌ها به چشم آمده و روی آن مانور تبلیغاتی صورت گرفته است شعار «احساس عالی غوطه‌وری» در تصویر است. گفته می‌شود که هنگام تماشای برنامه‌ی دلخواه در این تلویزیون‌ها بخصوص اگر در وسط و با فاصله‌ی مناسبی (۱.۵ برابر قطر نمایشگر تلویزیون) بنشینید، باتجربه‌ی بسیار خوبی از نمای جانبی تلویزیون روبرو می‌شوید؛ ولی تا این لحظه هیچ کس از بین کسانی که من می‌شناسم، این مزیت را به عنوان یک مزیت کلیدی که بخاطرش حتما باید یک تلویزیون خمیده خریداری کنیم، نام نبرده است. در عین حال برخی از افرادی که چنین تلویزیون‌هایی را خریداری کرده‌اند از تجربه‌ی نه چندان دلچسب خود در هنگامی که در جایی غیر از مرکز تصویر نشسته‌اند، نکاتی را بیان داشته‌اند.

یکبار از فروشنده‌ای شنیدم که می‌گفت:‌ «تلویزیون‌های خمیده برای اتاق‌های بزرگ و پرجمعیت مناسب هستند». بایدگفت، فضای دید در این تلویزیون‌ها عریض‌تر است ولی زمانی که از زاویه‌های کناری نیز به تلویزیون نگاه شود، هر چند تصویر در کناره‌های دورتر واضح‌تر است، ولی در کناره‌های نزدیک‌تر کیفیت پایین‌تری دارد. به این ترتیب نشستن در مرکز تصویر برای داشتن بهترین کیفیت در این تلویزیون‌ها بسیار مهم است که شاید همه‌ی افراد در یک جای شلوغ نتوانند در چنین جایگاهی بنشینند. به این ترتیب می‌توان گفت که چنین استدلالی درست نیست.

تلویزیون خمیده ال جی

از سوی دیگر تلویزیون‌های خمیده کمی سنگین‌تر و ضخیم‌تر هستند. این را هم در نظر داشته باشید که این محصولات با توجه به طراحی قوسی شکلی که دارند، چیزی حدود ۲ برابر تلویزیون‌های عادی عمق دارند؛ به این ترتیب اگر می‌خواهید از تلویزیون‌ها روی استندهای خودشان استفاده کنید که مشکلی وجود ندارد، ولی اگر قصد نصب آن‌ها را روی دیوار داشته باشید، شاید نیاز به دقت بیشتری باشد. 

اگر تمام این استدلال‌ها را کنار بگذاریم، به نوعی می‌توانیم بگوییم که واقعا به سلیقه و ترجیح شما بستگی دارد. از نظر ظاهری، قوس‌ موجود در این تلویزیون‌ها زیبایی زیادی به آنها داده است؛ با این حال هنوز دلیل فنی قوی برای این که حتما باید چنین تلویزیونی بخریم وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نقاط قوت و ضعف تلویزیون‌های خمیده، بهترین مقاله‌ی موجود در وب فارسی در رابطه با تلویزیون‌های خمیده را با عنوان مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده زیر ذره‌بین زومیت مطالعه کنید. 

کوانتوم داتس

از دیدگاه ما Quantom dots گزینه‌ی خوبی برای خرید است. وقتی این فناوری به خوبی در تلویزیون‌ پیاده‌سازی شود، مثل کاری که تاکنون شرکت‌هایی مثل سامسونگ و ویزیو انجام داده‌اند، کوانتوم داتس صحت رنگ‌ها و میزان اشباع آن‌ها را به طرز قابل توجهی ارتقاء می‌دهد. البته خرید تلویزیون‌های مجهز به فناوری کوانتوم داتس فقط یک پیشنهاد برای تلویزیون‌ها است و در دنیای نمایشگرهای کامپیوترها، نمایشگرهای مختلفی مجهز به این فناوری دیده شده که چندان رضایت‌بخش نبوده‌اند. شاید روزی تلویزیون‌های پایین‌رده مجهز به این فناوری هم وجود داشته باشند که عملکرد چندان رضایت بخشی نداشته باشند. در هر صورت به چشمان خود بیشتر اعتماد کنید. 

suhd سامسونگ

از سوی دیگر، سایر تولیدکنندگان تلویزیون هم دقت رنگ را با ترکیب LED های رنگی و فسفر ارتقاء داده‌اند. البته هر چند این کار باعث ارتقای کیفیت تصویر شده، ولی هنوز هم کوانتوم داتس کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهد. در شرایطی که گفته می‌شود فناوری Quantom dots چندان هم گران نیست، ولی تولیدکنندگان تلویزیون تاکنون از این فناوری فقط در مدل‌های پیشرفته و گران قیمت خود استفاده کرده‌اند؛ بنابراین شاید برای خرید تلویزیون‌ مجهز به این فناوری نیاز باشد که کمی سر کیسه را شل کنید. 

HDR

فناوری HDR حتی نسبت به رزولوشن 2160p هم توسعه و پیشرفت مهم‌تری در دنیای نمایشگرها به حساب می‌آید. این فناوری خط بطلانی بر کنتراست ضعیف و رنگ سیاه مایل به خاکستری می‌کشد که از زمان استفاده از LED ها  برای نور پس‌زمینه بوجود آمده‌اند. 

برای درک بهتر HDR نیز به نوعی مثل رزولوشن 2160p، نیاز به محتوای مخصوص است و به نوعی می‌توانیم از آن به عنوان یک ویژگی مربوط به آینده‌ی نزدیک نام ببریم. در واقع HDR بیش از آن که یک فناوری باشد، یک ویژگی است که رنگ‌های روشن را روشن‌تر و رنگ‌های تیره را تیره‌تر به نمایش می‌گذارد. این که چطور این اتفاق می‌افتد بستگی به شرکت تولیدکننده دارد؛ ولی معمولا روش کار به صورت فناوری LCD با کنتراست بالا و LEDهای پس‌زمینه‌ی روشن‌تر با تراکم بالاتر است. تصاویر HDR‌ واقعا بیننده را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و اگر  OLED ها را کنار بگذاریم، هر چیز دیگری که من دیده‌ام در مقایسه با HDR کیفیت پایین‌تری داشته است. 

شاید تنها نکته‌ی مهمی که در رابطه با HDR‌ به صورت مختصر و مفید بخواهیم بگوییم این باشد که HDR یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که پرداخت پول بیشتر بابت آن ارزشش را دارد؛ بنابراین اگر هنوز پول کافی برای خرید تلویزیون HDR ندارید، صبر کنید تا به توانایی مالی برای خرید چنین تلویزیونی برسید. بدون شک پشیمان نخواهید شد. 

توصیه برای خرید

نمایشگر خمیده؟ اگر واقعا طراحی این تلویزیون‌ها را می‌پسندید، بخرید؛ ولی وقتی که مشخصات فنی تلویزیون‌ها را با هم مقایسه می‌کنید، تلویزیون‌های 4K UHD باید در بالاترین قسمت لیست خرید شما باشند. کوانتوم داتس و سایر فناوری‌های ارتقای رنگ به علاوه HDR، همه کمک می‌کنند تا تصویر تلویزیون‌های LCD‌ به مراتب بهتر از هر چیز دیگری که قبلا در بازار بوده بشود. این ارتقای تصویر رقابت جدی را با تلویزیون‌های OLED‌ ایجاد می‌کند، بدون این که قیمت بالای این تلویزیون‌ها را داشته باشد. 

همین امروز هم می‌شود چنین قابلیت‌ها و فناوری‌هایی را با بودجه‌ی منطقی خریداری کرد. تلویزیون‌های هوشمند سری p‌ ویزیو با استاندارد HDR دالبی ویژن و رنگ‌ تصویر ارتقا یافته (البته نه با فناوری کوانتوم داتس) عرضه می‌شوند و قیمت مدل‌های ۵۰ اینچی این تلویزیون‌ها از ۱۰۰۰ دلار آغاز می‌شود. قیمت این تلویزیون‌ها با قابلیت‌هایی که دارند احتمالا ارزانتر از چیزی است که تصور می‌کردید، ولی در حالت کلی باز هم برای مخاطب ایرانی چندان هم ارزان نیستند. 

مدل‌های SUHD سامسونگ و HDR D‌ سونی قیمت بالاتری دارند، ولی کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای هم به شما ارائه می‌دهند. بدون شک اگر پول خرید چنین تلویزیون‌هایی را دارید، می‌توانید با کمترین ریسکی وارد دوران جدیدی از تلویزیون‌ها با کیفیت تصویر فوق‌العاده شوید؛ ولی اگر قصد دارید تا پول خود را پس‌انداز کنید و هنوز هم از تلویزیون فعلی خود راضی هستید شاید بد نباشد تا یکی دو سالی صبر کنید. بدون شک فناوری‌های جدید و البته محتوای جدید که منطبق با فناوری‌های جدید باشد، دلایل قانع کننده‌تری برای شما برای خرید یک تلویزیون جدید خواهند داشت.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات