اپل در حال آزمایش الگوریتم جستجو در اپ استور است

یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در آمریکا نتایج جستجو در فروشگاه اپ‌استور دستخوش تغییراتی شده است. آیا اپل در حال آزمایش الگوریتم بخش جستجوی اپ‌استور است؟ در ادامه مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

همه می‌دانیم که اپل از جمله شرکت‌هایی است که علاقه دارد فعالیت‌های خود را تا آنجا که می‌شود مخفی نگه دارد. یکی از رازهای مخفی این کمپانی را می‌توان الگوریتم استفاده شده در پس موتور جستجوی فروشگاه اپ‌استور دانست. با توجه به اینکه جستجو در فروشگاه یاد شده تا چه میزان می‌تواند بر تعداد دانلود اپلیکیشن‌ها تاثیر بگذارد، جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت‌ها و توسعه دهندگان زمان زیادی را برای بررسی و یادگیری روش کار فروشگاه اپ‌استور صرف می‌کنند.

ماه گذشته اپل جدیدترین نسخه سیستم‌عامل موبایلی خود یعنی iOS 9.3 را منتشر کرد که ظاهرا به نظر می‌رسد در این آپدیت هیچ تغییری در اپلیکیشن اپ‌استور اعمال نشده است. تنها موردی که تغییر یافته، توضیحات پیش‌نمایش بوده و در واقع آخرین تغییرات صورت گرفته در الگوریتم در ماه نوامبر منتشر شد. اما تقریبا همزمان با ارائه iOS 9.3 تغییرات جالبی در نتایج جستجوی فروشگاه اپ‌استور در آمریکا مشاهده شده است.

اما این تغییرات چگونه تشخیص داده شده‌اند؟ در این مورد شرکت Moburst اعلام کرده که بخشی از فعالیت این کمپانی برای بهینه‌سازی اپ‌استور، ایجاد تکنولوژی‌ّهای اختصاصی‌ برای کمک به گسترش بیشتر مخاطبان مشتریان است. این شرکت ابزاری را توسعه داده که تغییرات ایجاد شده در اپ‌استور را بررسی می‌کند. در اواسط ماه مارس، ابزار یاد شده موارد جالبی را نشان داد. 

یکی از تغییرات مشاهده شده این بوده که الگوریتم جستجو در مورد عباراتی که از نظر قواعد دستور زبانی درست نوشته نشده‌اند چگونه رفتار خواهد کرد. به نظر می‌رسد اپل الگوریتم اپ‌استور را به نحوی تنظیم کرده تا آنچه افراد جستجو کرده و نیز آنچه بر روی آن کلیک می‌کنند را در نظر بگیرد و سپس بر این اساس نتایج جستجو را به آن‌ها نشان دهد.

به عنوان مثال اگر عبارت Ubber را در اپ‌استور جستجو کنیم، اپلیکیشن Uber را در نتایج جستجو خواهیم دید ولی در کنار آن اپلیکیشن Lyft نیز مشاهده می‌شود. همچنین در صورتی که uper را جستجو کنیم، در واقع اپلیکیشن Uber را در مقابل اپلیکیشن دیگری که uper نام دارد مشاهده خواهیم کرد.

appstore

در ابتدا ممکن است فکر کنید Uber و سایر اپلیکیشن‌های لیست شده، در بخش کلمات کلیدی توضیحات خود، عبارات مشابهی با عبارت جستجو شده را قرار داده‌اند، اما این گمان چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. چرا باید ۱۰۰ کاراکتر اضافه‌ای که به ندرت توسط کاربران تایپ می‌شوند را در کلمات کلیدی قرار داد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، تست دیگری انجام شده است. کافی است به رتبه‌بندی Uber برای کلمات کلیدی جستجو شده نگاهی بیاندازیم. در نهایت آنچه مشاهده می‌شود به نظر می‌رسد فرضیه تغییرات در الگوریتم جستجوی اپ‌استور بیشتر تقویت می‌شود.

لازم به ذکر است کلمات کلیدی مورد اشاره از تاریخ ۲۰ مارس (یکم فروردین) و در واقع تنها چند روز پس از انتشار iOS 9.3 در اپ‌استور ظاهر شده‌اند.

در تصویر زیر می‌توانید ببینید که این تغییر چگونه در همه دسته‌بندی‌های اپ‌استور ظاهر شده است. همچنین باید یادآوری کنیم که تغییرات مورد بحث در حال حاضر فقط در نسخه آمریکایی اپ‌استور مشاهده شده‌اند. اگر اپل نیز روش گوگل را برای اعمال تغییرات در الگوریتم جستجوی خود در پیش گرفته باشد، می‌توان انتظار داشت به زودی این تغییرات در سایر نواحی جهان نیز اعمال شوند.

از طرفی این تغییرات باعث می‌شود تا افراد بتوانند بهتر به اپلیکیشن‌های مورد نظر خود دسترسی بیابند حتی اگر توسعه دهندگان از کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربران در توضیحات استفاده نکرده باشند. بنابراین می‌توان این تغییرات را به نوعی هوشمندتر شدن اپ‌استور دانست. از سوی دیگر حالا در نتایج جستجو اپلیکیشن‌هایی مشاهده می‌شوند که با کلمات کلیدی جستجو شده مرتبط نیستند. به عنوان مثال با جستجوی عبارت panera bread اپلیکیشن Uber نیز به کاربر توصیه می‌شود.

با توجه به آنچه در بالا اشاره کردیم، تغییرات یاد شده باعث شده‌اند تا بهبودهای قابل توجهی در الگوریتم جستجوی اپ‌استور اعمال شود و نوعی هوش مصنوعی در آن بکار گرفته شود که به عنوان مثال خودش می‌تواند رابطه بین اپلیکیشن Panera و Uber را دریابد. به همین دلیل است که با جستجوی عبارتی مانند panera، اپلیکیشن Uber نیز به کاربر پیشنهاد می‌شود.

اما چرا اپل چنین اقدامی انجام داده است؟ فعلا می‌توان در این مورد فقط حدس و گمان‌هایی را بیان کرد. مشخصا اپل می‌خواهد روش یافتن اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور را بهبود دهد و هدفش این است که اپلیکیشن‌ها بهتر در این فروشگاه پیدا شوند. همچنین ممکن است این تغییرات به منظور تست، بررسی و بهبود موتور جستجوی کنونی این فروشگاه باشد.

درحالیکه تغییرات مورد اشاره فعلا کم هستند و به سختی می‌توان متوجه آن‌ها شد، اما از نظر توسعه دهندگان یک مورد مهم در نظر گرفته می‌شود. این اولین باری است که در نتایج جستجو شاهد اپلیکیشن‌هایی هستیم که از نظر نام، نام توسعه دهنده و کلمات کلیدی، با عبارت جستجو شده کاربر مرتبط نیستند.

نظر شما در مورد این تغییرات جدید در اپ‌استور چیست؟ آیا نتیجه‌ی اعمال این تغییرات باعث خواهد شد تا نتایج بهتری را در هنگام جستجوی اپلیکیشن‌های اپ‌استور بدست آوریم؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات