فروش آیفون SE روزهای پایانی هفته اول راضی کننده نبوده است

چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
حدود سه هفته از معرفی گوشی جدید و ۴ اینچی اپل موسوم به آیفون SE می‌گذرد. اپل از یک هفته پیش فروش این گوشی را آغاز کرده است و هم‌اکنون آماری از فروش این آیفون کوچک منتشر شده که حکایت از رضایتبخش نبودن میزان فروش در طول چند روز آخر هفته‌، دارد.
تبلیغات

گرچه اپل تصمیم گرفته است که همچون شماری از آیفون‌های پیشین، آمار فروش گوشی هوشمند جدید خود یعنی آیفون SE را اعلام نکند، اما این آمار از سوی منابع و تحلیلگران مختلفی منتشر شده است. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی فروشی کم رونق را برای این گوشی هوشمند در ۳ تا ۴ روز اول عرضه‌ی آن داشته‌اند. اخیرا مینگ چی کو، تحلیلگر مشهور موسسه‌ی KGI، صحت گزارش منتشر شده توسط CNBC را که گواه بر فروش ۳.۴ میلیون عدد آیفون SE در چین بود زیر سوال برده و تاکید کرد که میزان تقاضا برای آیفون SE از روز شروع فروش آن در ۳۱ مارس، بسیار کمتر از مدل‌های پیشین اپل بوده است. او در این مورد می‌گوید:

فروش کم آیفون SE، دیدگاه ما را تایید می‌کند. اگرچه با استناد به نظرسنجی و پیش ثبت نام اخیر انجام شده در چین، وجود بازاری بزرگ برای آیفون SE که فروش ۳.۴ میلیون عدد از آن را تضمین می‌کند تایید شده است، ولی ما دلیلی منطقی برای تایید این دیدگاه نمی‌بینیم. به هر حال به زودی و پس از رسیدن آیفون‌ها به دست مشتریان واقعی در چین، مشخص خواهد شد که میزان تقاضا برای آیفون SE تا چه حد از سایر مدل‌های آیفون پایین‌تر است. ما معتقدیم که این فروش کم، ناشی از اندازه‌ی بسیار کوچک صفحه نمایش این دستگاه است. البته دلیل مهم‌تر این استقبال کم، ارائه‌ نشدن ویژگی جدیدی در مشخصات سخت‌افزاری یا طراحی بدنه‌ی این آیفون است.

یکی دیگر از کمپانی‌های تحلیلگر بازار موبایل به نام Localytics نیز دیدگاه کو را تایید کرده و بر کم رونقی بازار فروش آیفون SE از زمان آغاز عرضه‌ی آن تاکید کرد. با توجه به تحقیق انجام شده توسط Localytics، میزان فروش آیفون SE آن‌قدر کم بوده که تا‌کنون توانسته است تنها ۰.۱ درصد از کل بازار آیفون‌ها را به خود اختصاص دهد. این میزان فروش، کمتر از آیفون ۵ اس و هر دو مدل‌ آیفون ۶ بوده است.

آیفون SE

عرضه‌ی آیفون SE به بازار، همزمان با آغاز پیش‌فروش خودروی الکتریکی جذاب مدل ۳ تسلا بود. این روز در اروپا، هیجان کاربران و دوستداران خودرو وصف ناشدنی بود. نکته‌ی جالب این است که بسیاری از مراکز فروش اپل و تسلا در اروپا در نزدیکی هم قرار دارند.

مینگ چی کو در ادامه‌ی صحبت‌های خود پیش‌بینی کرده که فروش آیفون در سال ۲۰۱۶ به کمتر از ۲۰۰ میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت. او معتقد است که حتی معرفی آیفون SE و فروش چندین میلیونی آن نیز کمکی به بهبود وضعیت فروش اپل نخواهد کرد. کو می‌گوید:

پیش‌بینی کرده‌ایم که فروش آیفون در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۶ بین ۸۵ تا ۹۵ میلیون دستگاه باشد. طبق برآوردهای ما، این میزان در نیمه‌ی دوم سال احتمالا به ۱۰۵ تا ۱۱۵ میلیون دستگاه خواهد رسید. بنابراین انتظار داریم که میزان فروش آیفون در سال ۲۰۱۶ رقمی بین ۱۹۰ تا ۲۱۰ میلیون دستگاه باشد. این میزان فروش، در مقایسه با فروش ۲۳۲ میلیونی سال ۲۰۱۵، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. با توجه به آمار فروش آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس و آیفون SE اعتقاد داریم که روند افزایش تقاضا برای جایگزینی صفحات نمایش بزرگ در حال کاهش است. به همین دلیل است که در مورد میزان فروش آیفون‌های کنونی در سه‌ماهه‌ی اول، دوم و سوم سال ۲۰۱۶ با احتیاط نظر داده‌ایم. 
آیفون SE

از آن جا که آیفون SE مبتنی بر طراحی خاصی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و آپگریدی موفق برای مدل محبوب ۵ اس محسوب می‌شود، بسیار عجیب است که کاربران آیفون ۵ اس، تا این لحظه تمایل چندانی از خود برای خرید این مدل نشان نداده‌اند. پرچمدار اپل با نام آیفون ۷ نیز در ماه سپتامبر معرفی خواهد شد و بسیاری از کاربرانی که قصد خرید آن را دارند، فعلا دست نگه داشته و آیفون نمی‌خرند.

اپل در حال حاضر نگران موفقت آیفون SE در بازارهای نوظهوری همچون چین، هند و پاکستان است. قیمت پایین‌تر این گوشی نسبت به پرچمداران کنونی اپل، عاملی است که می‌تواند در کشورهایی که به دلایل اقتصادی، بسیاری از کاربران به پرچمداران دسترسی ندارند منجر به انتخاب این گوشی از سوی عده‌ی بسیاری شود. شواهدی وجود دارد که می‌گوید ممکن است آیفون SE بتواند در کشورهای در حال توسعه فروش خوبی داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات