پیشرانه‌ی بدون میل سوپاپ Qoros در نمایشگاه خودروی پکن به نمایش درآمد

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت چینی کوروس در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۶، پیشرانه‌ی جدیدی را به نمایش گذاشته است که فاقد میل سوپاپ بوده و اصطلاحا از انواع FreeValve است. برای آشنایی بیشتر با این پیشرانه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پیشرانه‌ی بدون میل سوپاپی که کوروس به نمایش گذاشته است دارای مکانیزمی پنوماتیکی (بادی) برای باز و بسته کردن سوپاپ‌ها است. نام این سیستم "عملگر الکترونیک هیدرولیک پنوماتیک" است که بصورت اختصار (PHEA (Pneematic Hydraulic Electric Actuation نوشته می‌شود.

مزیت استفاده از تکنولوژی PHEA این است که به واحد کنترل موتور اجازه می‌دهد تا کارکرد هر کدام از سوپاپ‌ها را بطور جداگانه کنترل کند، چیزی که در پیشرانه‌های دارای میل سوپاپ امکان پذیر نیست. این سیستم توانایی کنترل زمان باز و بسته شدن و همچنین میزان باز شدن هر سوپاپ را در شرایط مختلف کنترل کرده و یا تغییر دهد.

تکنولوژی PHEA این امکان را به خودروسازان می‌دهد تا پیشرانه‌هایی کوچکتر، کم‌مصرف‌تر، سبک‌تر و قوی‌تر را تولید کنند. باید در نظر داشت که سیستم متداول برای حرکت سوپاپ‌ها که شامل میل سوپاپ، زنجیر یا تسمه تایم و فنر سوپاپ است مصرف انرژی زیادی دارد و توان پیشرانه را کاهش می‌دهد.

شرکت Qoros با مشارکت کمپانی سوئدی فری‌ولو (FreeValve) موفق شده است تا این تکنولوژی را در پیشرانه‌ی جدید خود با نام Qamfree بکار ببرد. کوروس در این پروژه از همکاری کریستین ون کوینیگزگ نیز بهره برد. کریستین ون کوینیگزگ موسس شرکت سوئدی کوینیگزگ است؛ این شرکت پیش‌تر تجربه‌ی استفاده از تکنولوژی FreeValve را در پیشرانه‌های بکار رفته در ابرخودروهای خود را دارد. فری‌ولو یکی از شرکای تجاری کوینیگزگ نیز محسوب می‌شود.

اربان کارلسن مدیرعامل شرکت FreeValve در اینباره می‌گوید: "ما همگی به همکاری با کوروس در این پروژه افتخار می کنیم، ما با همکاری کوروس موفق شدیم استفاده از تکنولوژی PHEA  را برای خودروهای تولید انبوه نیز میسر کنیم."

فعلا مشخصات فنی و زمان ورود به بازار این پیشرانه مشخص نشده است و بر اساس گزارش‌ها، کوروس در حال رفع موانع و انجام تست‌های کیفی لازم بر روی این پیشرانه است.  

Qoros freevalve engine
Qoros freevalve engine
Qoros freevalve engine

برای مشاهده‌ی تمامی مطالب مرتبط با این رویداد مهم به صفحه‌ی نمایشگاه خودروی پکن 2016 مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات