خودروهایی با عمر طراحی بدنه کوتاه

جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
تمام خودروهایی که چندمین نسل تولید خود را می‌گذرانند و سالانه فیس‌لیفت‌‏های متعددی از آن عرضه می‌شود، موفق نیستند. برخی از طراحی‌ها با وجود بروزرسانی سالانه همچنان ضعیف و خسته‌کننده محسوب می‌شوند و جذابیت چندانی برای مشتری ندارند و سازنده‌ مجبور به ایجاد تغییرات گسترده‌ای در آن‌ها می‌شود. در ادامه ۱۰ خودرویی که از این مشکل رنج برده‌اند را معرفی کرده‌ایم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

طراحی و تولید یک خودرو می‌تواند یک فرصت یا یک تهدید در طی گذر سالیان محسوب شود، برخی از خودروها پیر می‌شوند در حالی که بعضی دیگر این طور نیستند. حتی اگر نمای ظاهری خودرو در سال ورودش به بازار بسیار خیره کننده باشد، هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که محبوبیت اولیه خودش را حفظ کند. عموما محصولاتی که در حال گذر از یک زبان طراحی به زبانی کاملا جدید هستند، در ابتدا بسیار جذاب و نوین هستند اما به دلیل پخته نبودن زبان طراحی جدید، به سرعت پس از مدتی ایرادات خود را به خریداران نشان داده و خسته‌کننده می‌شوند. عموما چنین مواردی را در برند‌های نوپای آسیایی یا به ندرت آمریکایی مشاهده می‌کنیم. چیزی که در این خصوص جالب توجه است، عملکرد فوق‌العاده‌‌ی برندهای اروپایی به خصوص آلمانی‌ها است که پس از گذشت سالیان، هم‌چنان طراحی آن‌ها جذاب و دلنشین است.

در ادامه لیستی متشکل از ۱۰  خودرو را معرفی می‌کنیم که دوران عرضه‌ی آن‌ها به سرعت به پایان رسید.

هوندا سیویک (۲۰۱۵-۲۰۱۲)

هوندا سیویک

طی عرضه‌ی هوندا سیویک در سالیان متمادی، نه نسل از این خودرو به همراه فیس‌لیفت‌های سالانه روانه بازار شده است. با وجود این که نمونه‌ی نامبرده‌ی سیویک نمایی نو و تازه دارد ولی طراحی خارجی پخته‌ای ندارد و این موضوع هوندا را وادار به ایجاد تغییراتی در بدنه‌ی آن کرد.

سایون تی‌سی (۲۰۱۵-۲۰۱۱)

سایون تی سی

در مقایسه با نسل اول این خودرو، نسل دوم سایون تی‌سی حرکت رو به عقبی را تجربه کرده است. در پاسخ به پیشنهاداتی مبنی بر وزین و شکیل کردن طراحی خارجی این خودرو، طراحی نسخه دوم سایون کمتر مورد توجه قرار گرفت در حالی که سقف مسطح آن بسیار خشک و بی روح طراحی شده بود. گویی یک تخته سنگ سنگین بر روی سقف نسل دوم سایون تی سی سقوط کرده است. طراحی‌های بی‌روح محصولات سایون در نهایت منجر به لغو این برند زیرمجموعه‌ی تویوتا شد.

نیسان رُگ (۲۰۱۳-۲۰۰۷)

Nissan Rogue Select

نسل اول رُگ، در مقایسه با نسل دوم، به سرعت سالخورده شده است. با وجود منحنی‌های ظریف و فراوان بر روی بدنه خارجی، سوراخ‌های جلو پنجره آن مانند سوراخ‌های پنیر است و تناسب خوب خودرو هم نمی‌تواند حلال این مشکل باشد. تلاش نیسان و ارایه‌ی چندین‌باره‌ی فیس‌لیفت این خودرو طی سالیان حیات‌ آن، در نهایت موفقیتی برای نیسان به ارمغان نیاورد و این شرکت ژاپنی طراحی رُگ را به طور کامل دگرگون کرد.

میتسوبیشی میراژ (۲۰۱۶-۲۰۱۲)

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ خودرویی کوچک و جمع و جور است که از سال ۱۹۹۰ در حال تولید است و درست مانند تمام خودروهای کامپکت دیگر از طراحی خارجی مناسبی برخوردار نیستند. نسخه‌ی ۲۰۱۷ بازطراحی شده آن تا حدی پیشرفت مناسبی داشته است ولی همچنان ساده و بسیار قدیمی محسوب می‌شود. ظاهرا هنوز میتسوبیشی به این نتیجه نرسیده است که خودروهای ارزان لزوما نباید از طراحی خسته‌کننده برخوردار باشند.

فیات 500L 

Fiat 500L

با وجود ارائه فیس لیفت در سال ۲۰۱۳، فیات 500L همچنان تاریخ مصرف گذشته به نظر می‌رسد. خط مشی طراحی این خودرو از هاچبک 500 الهام گرفته شده است که مناسب برای افراد قد بلند نیست. تلاش زیاد فیات برای ایجاد تمایز بین 500 و 500L تا به اینجا که نتیجه‌ی خوبی نداشته و آمار فروش این خودرو به خوبی گویای این مساله است.

هیوندای سوناتا (۲۰۱۴-۲۰۱۰)

Hyundai Sonata

ششمین نسل هیوندا سوناتا تحیر همه جهان را با تغییر درک مشتری از برند هیوندا بر انگیخت. با وجود طراحی خشن و جذاب، طراحی خارجی نسل ششم سوناتا در مدت زمان کوتاهی خسته کننده شد و هیوندای نیز با درک به موقع این موضوع، نمونه‌ی پخته‌تر و جذاب‌تر نسل هفتم را معرفی کرد. عکس‌العمل به موقع هیوندای باعث شد تا طراحی بدنه لطمه‌ای به فروش سوناتا نزند.

هوندا کراس تور (۲۰۱۶-۲۰۱۰)

هوندا کراس تور

هوندا کراس‌تور از فرم بدنه‌ی نامتعارفی برخوردار است و هوندا تلاش زیادی برای معرفی آن به عنوان کراس‌اوور دارد ولی هیچ‌گاه مشتریان این موضوع را قبول نکردند. طراحی بحث برانگیز لاک پشت مانند نمای خارجی این خودرو آن را فاقد هر گونه ارزش کرده است.

نیسان جوک

Nissan Juke

شاید یکی از متضادترین خودروهای موجود در بازار نیسان جوک باشد که مانند یک قورباغه‌ی روباتیک است. این نمای دوگانه و عجیب این خودرو موجب شده تا نیسان جوک یک خودروی استاندارد مدرن با طراحی خسته و قدیمی به نظر برسد. نکته‌ی جالب عدم تغییر در طراحی این خودرو طی ۱۰ سال گذشته است که علی‌رغم عدم پسند توسط مشتریان، نیسان به تولید آن اصرار دارد.

میتسوبیشی i-Miev

Mitsubishi i-Miev

اگر به یک خودروی مناسب برای زمین گلف نیاز دارد، میتسوبیشی i-Miev یکی از گزینه‌های مناسب است. نمای خارجی آن مانند تخم ‌مرغی است که چرخ دارد و می‌تواند ۱۰۰ کیلومتر مسافت در هر بار شارژ طی کند. حتی در رنگ‎هایی غیر از سفید، بهانه‏‌ای برای ایراد نگرفتن از طراحی خارجی این خودرو وجود ندارد.

آکورا  زد دی ایکس (۲۰۱۰-۲۰۱۳)

Acura ZDXAcura ZDX

آکورا در ZDX سعی در کپی برداری از بی‌ام‌و X6 داشته که البته به هیچ وجه موفق نبوده است؛  لبه‌های تیز و زاویه‌دار در این خودرو همچنان مشاهده می‌شود و به علاوه جلو پنجره‌ی منقار مانند این خودرو مورد انتقاد عموم کارشناسان قرار گرفته است. با متوجه شدن ایرادات اساسی در این مدل شرکت آکورا تصمیم به توقف تولید ZDX از سال ۲۰۱۳ گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات