گزارش مالی فیس بوک در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶: روند صعودی افزایش درآمد و تعداد کاربران

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
فیس‌بوک با انتشار گزارش مالی سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ خود بار دیگر نشان داد که عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش گذاشته و حتی فراتر از پیش‌بینی کارشناسان عمل کرده است. فیس‌بوک در زمستان ۲۰۱۶ تعداد کاربران فعال ماهیانه خود را به ۱.۶۵ میلیارد نفر افزایش داده و درآمدی ۵.۳۸ میلیارد دلاری را به جیب زده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فیس‌بوک با انتشار گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ میلادی نتایج درخشانی را به ثبت رسانده، بطوریکه این کمپانی بسیار فراتر از پیش‌بینی کارشناسان عمل کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده، فیس‌بوک در زمستان ۲۰۱۶ تعداد کاربران فعال خود را به ۱.۶۵ میلیارد دلار نفر رسانده و درآمد کسب شده توسط این کمپانی نیز به ۵.۳۸ میلیارد دلار رسیده است که نشان از کسب ۰.۷۷ سنت به ازای هر سهم کمپانی دارد. ارزش هر سهم فیس‌بوک پس از انتشار گزارش مالی این کمپانی بیش از ۸ درصد افزایش یافت و به ۱۱۷ دلار رسید‌.

درآمد فیس‌بوک در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۲ درصد افزایش داشته و سود خالص کسب شده توسط بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی دنیای فناوری نیز به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با زمستان سال ۲۰۱۵ افزایشی ۱۹۵ درصدی را به خود دیده است. درآمد کسب شده به ازای هر کاربر در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن بیش از ۳۲ درصد افزایش یافته است.

شتاب افزایش کاربران

تعداد کاربران فعال ماهیانه‌ی فیس‌بوک در مقایسه با فصل منتهی به سال نو میلادی یا پاییز ۲۰۱۵ بیش از ۳.۷۷ درصد افزایش پیدا کرده است. تعداد کاربران فعال ماهیانه فیس بوک از ۱.۵۹ میلیارد نفر در انتهای سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱.۶۵ میلیارد نفر رسیده است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید که توییتر در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی تنها موفق به اضافه کردن ۵ میلیون کاربر شده است. فیس‌بوک در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی ۱۲ برابر توییتر کاربر جذب کرده، در حالی که تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی تنها ۵ برابر توییتر است.

گزارش مالی فیس بوک

کارشناسان و تحلیل‌گران دنیای فناوری پیش از انتشار گزارش مالی فیس‌بوک، کسب درآمد ۵.۲۵ میلیارد دلاری را توسط فیس‌بوک پیش‌بینی کرده بودند که نشان از درآمدی ۰.۶۲ سنتی به ازای هر سهم داشت. مارک زاکربرگ، برای پیشبرد اهداف خود، کلاس جدیدی از بسته‌های سهام را معرفی کرده که خریداران آن قادر به اعمال رای خود در تصمیم‌گیری‌ها نبوده و از این‌رو زاکربرگ به تنهایی می‌تواند با وجود افزایش تعداد سهامداران، برنامه‌های خود در حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت و واقعیت مجازی را به بیش ببرد.

کاربران نقش تاثیرگذاری در شکل‌گیری بدنه‌ی فیس‌بوک دارند، بطوریکه علاوه بر تعداد کاربران فعال ماهیانه‌ی این کمپانی، تعداد کاربران فعال روزانه نیز نشان‌دهنده‌ی سلامت کسب و کار فیس‌بوک است. براساس اطلاعات ارائه شده، تعداد کاربران فعال روزانه‌ی فیس بوک بیش از ۱.۰۹ میلیارد نفر اعلام شده که رقم بسیار جالب توجهی است. تعداد کاربران فعال روزانه‌ی فیس‌بوک در مقایسه با سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی با ۱.۰۴ میلیارد نفر، نشان از افزایشی ۴.۸ درصدی دارد. رشد تعداد کاربران فعال روزانه‌ی فیس‌بوک در مقایسه با رشد تعداد کاربران فعال ماهیانه، بیشتر بوده است. نسبت رشد تعداد کاربران روزانه‌ی فیس‌بوک به تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی در مقایسه با سه ماهه‌ی پیش از آن، یک درصد افزایش یافته است. افزایش این نسبت به معنای دسترسی بیش از پیش کاربران فیس بوک به این سرویس بصورت روزانه است.

خانواده‌ی اپلیکیشن‌های فیس‌بوک نیز بسیار موفق عمل کرده‌اند که نشان از نتیجه‌ی خوب سیاست‌های فیس‌بوک دارد. براساس اطلاعات ارائه شده علاوه بر ۱.۶۵ میلیارد کاربر فعال ماهیانه فیس‌بوک، مسنجر این کمپانی ۹۰۰ میلیون کاربر و اینستاگرام بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر دارد. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که هر یک از کاربران اپلیکیشن‌های سرویس‌های فیس بوک، روزانه نزدیک به ۵۰ دقیقه برای استفاده از این اپلیکشن‌ها وقت صرف می‌کنند.

کاهش درآمد به ازای هر کاربر در کشور‌های توسعه یافته

حوزه‌ی موبایل بخشی است که فیس‌بوک بیشترین حجم از درآمد خود را از آن کسب می‌کند. براساس اطلاعات ارائه شده بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان بیش از ۸۲ درصد از درآمد خود را از طریق تبلیغات در گجت‌های موبایل کسب می‌کند. کسب درآمد تبلیغاتی از گجت‌های موبایل توسط فیس‌بوک در مقایسه با فصل پیش بیش از ۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

گزارش مالی توییتر

یکی از موارد منفی در گزارش منفی فیس بوک، کاهش متوسط درآمد کسب شده به ازای هر کاربر این شبکه‌ی اجتماعی است. براساس اطلاعات ارائه شده، متوسط درآمد کسب شده توسط این کمپانی به ازای هر کاربر در کشور‌های در حال توسعه بیش از ۰.۹۱ دلار کاهش پیدا کرده است. این میزان در فصل چهارم سال ۲۰۱۵ بیش از ۱.۱۰ دلار بود. کاهش درآمد در کشور‌های توسعه یافته نشان از این دارد که فیس‌بوک موفق شده تا تعداد کاربران خود را افزایش دهد، حال آنکه این کمپانی هنوز راه درآمدزایی از این کاربران را پیدا نکرده است.

فیس‌بوک پیش‌بینی‌هایی را نیز برای کسب درآمد در سال جاری میلادی ارائه کرده که براساس اطلاعات ارائه شده انتظار نمی‌رود محصولات سخت‌افزاری این کمپانی نظیر آکیولس ریفت، تاثیر بزرگی در درآمد کسب شده توسط فیس‌بوک داشته باشد.

تعداد کاربرانی که از طریق موبایل به این سرویس دسترسی پیدا می‌کنند به ۸۹۴ میلیون نفر رسیده است که در مقایسه با فصل پیش نشان از افزایشی ۸.۶۲ درصدی دارد.

باید دید که فیس‌بوک در روزهای باقی مانده از سال ۲۰۱۶ میلادی چه عملکردی را از خود به ثبت خواهد رساند. این کمپانی سرمایه‌گذاری‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف انجام داده که نتایج آن در آینده‌ی نزدیک مشخص خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات