فروش گوشی های هوشمند برای اولین بار دچار افت شد: خروج شیائومی و لنوو از لیست ۵ شرکت برتر

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس تازه‌ترین آمار مؤسسه IDC ،در طول سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶، ۳۳۴.۹ میلیون دستگاه گوشی به فروش رسید که از این میزان، سامسونگ همچنان بیشترین فروش را در سطح جهان داشته است. نکته مهم در این آمار، با وجود رشد فروش گوشی‌های چینی، خروج شیائومی و لنوو از لیست ۵ تولیدکننده برتر گوشی در دنیا است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

IDC امروز آمار فروش گوشی‌های موبایل را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶ منتشر کرد. در آمار امسال به جز رتبه اول و دوم که در اختیار سامسونگ و اپل است، رتبه‌های بعدی جدول تغییرات جالبی داشته است.

به‌طور کلی میزان فروش گوشی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶ افزایش نا‌چیزی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵ معادل ۳۳۴.۴ میلیون گوشی فروش رفت که این میزان امسال با افزایش نیم میلیونی به ۳۳۴.۹ میلیون دستگاه رسید. این افزایش ناچیز، نشان‌ می‌دهد که بازار گوشی‌های هوشمند اشباع شده است. کمپانی‌های رتبه اول و دوم یعنی سامسونگ و اپل، شاهد کاهش فروش بوده‌اند که فروش باقی شرکت‌ها جبران این کاهش فروش را کرده است. فروش سامسونگ با کاهش ۰.۶ درصدی همراه شد. این کاهش فروش با وجود معرفی گلکسی اس 7 یک ماه پیش از گلکسی اس 6 اتفاق افتاده است. بر اساس آمار IDC‌، فروش گوشی‌های خانواده اس 7 و J سامسونگ خوب بوده اما با وجود این فروش خوب، فروش کلی این شرکت کاهش یافته است که این اتفاق برای این کمپانی، نگران‌کننده است. در همین حال کمپانی اپل با اولین کاهش فروش خود رو‌به‌رو شده است. اپل در سه‌ماهه اول ۲۰۱۶ با کاهش ۱۶.۳ درصدی فروش آیفون در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵، مواجه شده است. حرف اس در آیفون 6 اس به معنای یکسان (Same) است و IDC اعتقاد دارد که تعداد افراد کمتری گوشی خود را ارتقا داده‌اند زیرا تغییرات در این گوشی بسیار جزئی بوده‌اند. همچنین کمپانی اپل به‌تازگی گوشی آیفون SE را معرفی کرده اما هنوز زود است که تأثیر این گوشی بر میزان فروش کمپانی اپل، مشخص شود.

این آمار از رتبه سوم به بعد جذاب می‌شود، جایی که هواوی با افزایش فروش ۵۸ درصدی نسبت به سه‌ماهه اول سال گذشته، باز هم رتبه سوم را حفظ کرده است. به نظر می‌رسد که فروش گوشی‌های باکیفیت هواوی در بازار چین و اروپا افزایش پیدا کرده است. هواوی مدتی است که به‌عنوان تولید‌کننده محصولات جذاب در بازار حضور دارد و با کمک ابزار‌های پوشیدنی اندرویدی و خصوصاً گوشی نکسوس 6 پی، برند خود را به برندی شناخته‌شده در سطح دنیا تبدیل کرده است. تولیدات جدید این شرکت مانند هواوی P9 با تمرکز روی دوربین دو‌گانه، فروش خوبی خواهند داشت. آنر و هایسیلیکون، برند‌های زیر مجموعه هواوی هم در جهان شناخته شده هستند. سهم هواوی از بازار گوشی‌ها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵ معادل ۵.۲ درصد بود که این مقدار در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶ به ۸.۲ درصد رسیده است.

رتبه‌های چهارم و پنجم غافلگیر‌کننده است. Oppo در رتبه چهارم و Vivo در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند. این کمپانی‌های چینی بیشتر روی فروش در بازار‌های داخلی برنامه‌ریزی کرده‌اند اما گوشی‌های آن‌ها در سطح جهانی نیز به فروش می‌رسند. حدود ۲۰ درصد فروش Oppo در سال ۲۰۱۵ در بازار‌هایی غیر از چین بوده است. Oppo تلاش کرده گوشی‌های خود را از طریق فروشنده‌های آفلاین در چین عرضه کند و این کار باعث افزایش ۱۵۳ درصدی فروش این گوشی در مقایسه با سه‌ماهه اول سال پیش شده است. همچنین ویوو با فروش ۱۴.۳ میلیونی و افزایش فروش ۱۲۴ درصدی در مقایسه با سه‌ماهه اول سال گذشته، در رتبه پنجم قرار گرفته است. گوشی‌های ویوو در چین به‌عنوان گوشی‌های ویژه به فروش می‌رسند که یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های این شرکت، X5Pro با قیمت حدود ۳۰۰ دلار، بوده است. اوپو و ویوو با پشت سر گذاشتن کمپانی‌های شیائومی و لنوو در این رتبه‌ها قرار گرفته‌اند. سهم اوپو از ۲.۲ درصد به ۵.۵ درصد رسیده است و ویوو سهم خود را از ۱.۹ درصد به ۴.۳ درصد رسانده است.

با نگاهی به لیست IDC متوجه افت ۱۱ درصدی در فروش گوشی‌های دیگر می‌شویم که در این لیست جزو ۵ برند پر‌فروش نبوده‌اند. این قضیه نشان می‌دهد که با وجود کمپانی‌های زیادی که در زمینه تولید موبایل فعالیت می‌کنند، مشتریان به تعداد کمی از برند‌ها علاقه دارند. به گفته IDC کمپانی‌هایی مانند هواوی، اوپو و ویوو که گوشی‌هایی در رنج ۲۵۰ دلار را معرفی می‌کنند، در سال ۲۰۱۶ فروش خوبی را تجربه خواهند کرد زیرا مشتریان به‌دنبال دستگاه‌های با قیمت مناسب هستند. اگرچه با تغییراتی که در لیست فروش شاهد هستیم، کمپانی‌های هواوی، اوپو و ویوو نباید دست از تلاش برای فروش بیشتر بردارند زیرا سلیقه مشتریان همواره در حال تغییر است.

idc

نظر شما در رابطه با این آمار فروش چیست؟ آیا در سال‌های آینده شاهد حضور برند‌های چینی در صدر این لیست خواهیم بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات