اپل در زمستان ۲۰۱۶ بیش از ۵۱.۲ میلیون دستگاه آیفون به فروش رسانده است

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
بامداد امروز، اپل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ میلادی را منتشر کرد که بدترین گزارش مالی این کمپانی پس از سال ۲۰۰۳ میلادی است. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به جزئیات محصولات به فروش رفته توسط اپل در فصل زمستان داشته باشیم.
تبلیغات

اپل بامداد امروز گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی را منتشر کرد. گزارش مالی مورد نظر را باید بدترین گزارش مالی این کمپانی پس از سال ۲۰۰۳ بدانیم؛ چراکه اپل در فصل جاری از نظر فروش آیفون کمترین میزان را پس از عرضه‌ی اولین نسل در سال ۲۰۰۷ ثبت کرده است.

براساس اطلاعات ارائه شده، اپل در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ موفق شده تا بیش از ۵۱.۲ میلیون دستگاه آیفون به فروش برساند که در مقایسه با ۶۱.۱ میلیون دستگاه به فروش رفته در سال ۲۰۱۵، نشان از کاهش فاحشی دارد. البته اپل به این موضوع اشاره می‌کند که سال گذشته به دلیل محدودیت موجود در پاسخگویی به تقاضای بازار برای فروش آیفون ۶، بخشی از خرید‌های انجام شده به بعد ازتعطیلات سال نو و سال جدید میلادی منقل شده بود؛ از این‌رو فروش سال پیش از نظر اپل ملاک چندان مناسبی نیست. البته باید به این موضوع اشاره کرد که فروش پایین اپل را نمی‌توان با هیچ دلیلی توجیه کرد؛ چراکه کاهش فروش امری است که قابل کتمان نیست.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که وضعیت برای اپل در آینده‌ی نزدیک بهبود خواهد یافت؛ چراکه این کمپانی آیفون SE را اخیرا روانه‌ی بازار کرده و دهمین نسخه از آیفون نیز در اواخر تابستان سال جاری راهی بازار خواهد شد. این دو عامل را می‌توان دلیلی برای افزایش فروش آیفون، هر چند بصورت مقطعی خواند. البته مینگ چی کو، تحلیل‌گر شناخته شده‌ی موسسه‌ی KGI به این موضوع اشاره کرده که فروش آیفون‌ SE نقش تاثیرگذاری در مجموع فروش آیفون نخواهد داشت.

علاوه بر آیفون، آیپد‌های اپل نیز در فصل اول سال ۲۰۱۶ همچون روند نزولی قبل شاهد کاهش فروش بوده است. براساس گزارش منتشر شده، اپل بیش از ۱۰.۳ میلیون دستگاه آیپد به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن با فروش ۱۲.۶ میلیون دستگاه، نشان از کاهش دارد. اپل برای افزایش فروش آیپد‌های خود نیز تلاش‌های بسیاری را به کار بسته که از جمله‌ی آن می‌توان به رونمایی و عرضه‌ی آیپد پرو ۹.۷ اینچی در آخرین مراسم این کمپانی اشاره کرد. با وجود تمام تلاش‌های اپل، به نظر می‌رسد این کمپانی وضعیت چندان مطلوبی را در بازار تبلت‌ها ندارد؛ چراکه فروش آیپد برای هشتمین فصل متوالی با کاهش روبرو شده است.

در کنار آیفون و آیپد، فروش مک‌های اپل نیز در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی با کاهش روبرو بوده است. کاپرتینویی‌ها در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ میلادی موفق به فروش ۴ میلیون دستگاه مک شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵، نشان از کاهش ۰.۶ میلیون دستگاهی دارد. فروش مک‌های اپل نیز برای دومین فصل پیاپی شاهد کاهش فروش بوده است. فروش محصولات دیگر عرضه شده توسط اپل که شامل سری محصولات بیتس، اپل تی‌وی و اپل واچ است، تنها گروهی از محصولات است که در سه ماهه‌ی مورد نظر شاهد افزایش فروش بود. درآمد حاصل از فروش این محصولات در سه ماهه‌ی مورد نظر بیش از ۲.۲ میلیارد دلار برآورد شده که در مقایسه با ۱.۷ میلیارد دلار فصل پیش نشان از افزایش دارد.

این برای سومین فصل است که اپل میزان فروش محصولاتی نظیر اپل واچ را در زیرمجموعه‌ای از محصولاتش بصورت مجموع فروش بیان می‌کند. اپل از زمان عرضه‌ی اپل واچ به بازار، جزئیات فروش این ساعت هوشمند را به تفکیک ارائه نکرده که از این‌رو نمی‌توان این موضوع را نشانه‌ی خوبی برای اپل خواند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران اپل به محصولاتی نظیر آیپد پرو ۱۰ اینچی و آیفون SE دل خوش کرده و در انتظار پایان خوب برای این محصولات در اواخر فصل جاری هستند. باید دید که آیا چنین موضوعی برای اپل به تحقق خواهد پیوست یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات