مهمترین اقدامات مایکروسافت پس از ریاست نادلا

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
دو سال از زمانی که ساتیا نادلا سکان هدایت مایکروسافت را به دست گرفته می‌گذرد. نادلا پس از بیل گیتس و استیو بالمر، قصد دارد ایده‌ها و تفکرات خود را پیاده کند. با زومیت همراه باشید تا به بررسی مهمترین اقدامات ردموندی‌ها در دو سال اخیر بپردازیم.
تبلیغات

فوریه ۲۰۱۴ نادلا به عنوان مدیر عامل جدید انتخاب شد تا با فلسفه و سیاست‌های خود بتواند محصولات و سرویس‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهد. به نظر می‌رسد طی دو سال گذشته ردموندی‌ها توانسته‌اند در بخش‌های مختلفی موفق عمل کنند. در ادامه با عجیب‌ترین اقدامات ردموندی‌ها طی دو سال گذشته آشنا می‌شویم که شاید انتظار آنها را نداشتید.

بسته‌ی آفیس برای آیپد اپل

آفیس آیپد

یک ماه بعد از روی کار آمدن نادلا و در ماه مارس سال ۲۰۱۴، بسته‌ی آفیس برای آیپدهای اپل منتشر شد. قبلا این گونه تصور می‌شد که مایکروسافت به حکمرانی اپل در بخش موبایل اهمیت نمی‌دهد.

البته باید این نکته را یادآوری کنیم که آفیس آیپد از زمان بالمر برنامه‌ریزی شده بود ولی در زمان نادلا منتشر شد.

حالا که صحبت از بالمر شد، بد نیست بگوییم که اواخر دهه ۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی، ردموندی‌ها شدیدا تلاش می‌کردند تا با ارائه یک سیستم عامل منبع باز که کاربر امکان دانلود و بهینه‌سازی آن را دارد، به رقابت مستقیم با لینوکس بپردازد که بعدها بالمر از آن به عنوان سرطان یاد کرد.

انتشار هسته‌ی دات‌نت به صورت منبع باز

یکی دیگر از اقدامات مایکروسافت اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی، انتشار هسته‌ی زبان برنامه‌نویسی دات‌نت به صورت منبع باز بود که سال‌ها در مقابل این اقدام مقاومت می‌شد. اما سرانجام نادلا این اقدام را عملی کرد.

پشتیبانی مایکروسافت آژور از لینوکس

اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی، نادلا از علاقه‌ی مایکروسافت به لینوکس صحبت و اعلام کرد سرویس ابری آژور از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت در همین راستا با رقبای سابق خود از جمله ردهت و کانونیکال قرارداد همکاری امضا کرد.

انتشار SQL Server برای لینوکس

اوایل سال ۲۰۱۶، ردموندی‌ها تلاش کردند بیش از پیش علاقه‌ی خود را به لینوکس نشان دهند و اعلام کردند که نرم‌افزار بانک‌ اطلاعاتی SQL Server تا سال آینده برای لینوکس نیز منتشر می‌شود.

در واقع سال‌ها قبل مایکروسافت حتی نسخه‌ی مینی لینوکس خودش را برای تقویت نرم‌افزار شبکه این کمپانی نوشته بود. این موضوع به زمان حضور این غول نرم افزاری در سلیکیون‌ولی و سال‌های قبل از آن بازمی‌گردد.

معرفی ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰

اما علاقه به لینوکس باعث نشده مایکروسافت از سیستم عامل اصلی خودش غافل شود. ژانویه سال ۲۰۱۵ این کمپانی سرانجام ویندوز ۱۰ را به عنوان جدیدترین سیستم عامل خود معرفی کرد که بسیاری از مشکلات ویندوز ۸ در آن رفع شده است. علاوه بر این امکانات و قابلیت‌های زیادی نیز به این سیستم عامل اضافه شده است.

مایکروسافت در سال اول ویندوز ۱۰ را از جولای ۲۰۱۶ به صورت بروزرسانی رایگان برای کاربران ویندوز ۷ و ویندوز ۸ و ۸.۱ ارائه کرده است. انتشار نسخه‌ی نهایی این سیستم عامل برای شرکتی که کاربران آن از نسخه‌ی قبلی ویندوز رضایت نداشتند، حرکت مهمی به شمار می‌رود.

انتشار ویندوز ۱۰ برای ایکس‌باکس وان

ایکس باکس وان

ایکس‌باکس وان کنسول محبوب مایکروسافت است که طرفداران زیادی دارد. اما خبر خوشحال‌کننده برای طرفداران این کنسول، انتشار ویندوز ۱۰ برای این دستگاه است که نشان می‌دهد ردموندی‌ها در جهت یکپارچه‌سازی محصولات خود گام برمی‌دارند و سرانجام کاربران می‌توانند از یک سیستم کامپیوتری در اتاق نشیمن نیز استفاده کنند!

معرفی هولولنز

هولولنز

مایکروسافت در کنار ویندو ۱۰، غافل‌گیری جدیدی به نام هولولنز را برای کاربران خود در نظر گرفته بود. این هدست واقعیت افزوده اشیای مجازی، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را به دنیای واقعی محیط اطراف شما می‌آورد.

خرید Minecraft

وجود هولولنز به خوبی دلیل خرید شرکت Mojang توسط مایکروسافت را توجیه می‌کند. موجانگ شرکت توسعه‌دهنده‌ی Minecraft است که مایکروسافت اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی آن را به قیمت ۲.۵ میلیارد دلار خریداری کرد. هولولنز ابزاری کامل برای ساخت و مدل‌سازی اشیای سه‌بعدی در ماینکرفت است.

سرفیس‌بوک

سرفیس بوک

مایکروسافت از زمان بالمر، ساخت و عرضه‌ی تبلت‌های سری سرفیس و سرفیس‌پرو را آغاز کرد. اما همیشه جای خالی یک لپ‌تاپ جذاب و قدرتمند احساس می‌شد. سرانجام اواخر سال ۲۰۱۵، نادلا و مایکروسافت از اولین لپ‌تاپ این کمپانی به نام سرفیس‌بوک رونمایی کردند.

این لپ‌تاپ دو منظوره طراحی بسیار زیبایی دارد و با جداشدن نمایشگر امکان استفاده از آن به صورت تبلت نیز وجود دارد.

قابلیتی به نام کانتینیوم

درست است که نادلا خیلی با تصاحب بخش موبایل نوکیا و سیستم عامل ویندوزفون موافق نیست ولی موضوع در مورد ویندوز ۱۰ موبایل کمی متفاوت است. مایکروسافت در ویندوز ۱۰ موبایل قابلیت جذابی به نام کانتینیوم را اضافه کرده با اتصال گوشی ویندوزی خود به داک مخصوص نمایشگر می‌توانید از آن به عنوان یک کامپیوتر شخصی در کنار نمایشگر استفاده کنید.

حضور در مراسم اختصاصی اپل

اواخر سال ۲۰۱۵ اتفاق بی‌سابقه‌ای رخ داد. حضور نماینده‌ی مایکروسافت در مراسم اختصاصی اپل از جهات مختلف اهمیت ویژه‌ای داشت. Kirk Koenigsbauer به عنوان مدیر اجرایی آفیس برای اولین بار از سوی ردموندی‌ها در مراسم معرفی آیپد پرو حاضر شد تا از تمایل این غول نرم‌افزاری برای همکاری با کمپانی‌های بزرگ دنیا خبر دهد. به نظر می‌رسد مایکروسافت همکاری را بهتر از رقابت با آنها می‌داند.

البته در این مدت اتفاقات دیگری چون معرفی گوشی‌های لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰ ایکس‌ال، لومیا ۶۵۰ و لومیا ۵۵۰ نیز صورت گرفته که شاید به اندازه‌ی موارد فوق عجیب و جذاب نبوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات