مک‌بوک‌ جدید اپل در برابر لپ تاپ های ویندوزی کنونی بازار: کدام یک پیروز می‌شود؟

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
مک‌بوک جدید اپل این بار در زیر ذره‌بین وب سایت معتبر PCWorld رفته و از نظر مشخصات فنی با لپ‌تاپ‌های کنونی بازار به صورت دقیق مقایسه شده است. حال می‌خواهیم ببینیم نتیجه این مقایسه چیست و در هر بخش کدام محصول پیروز است. در ادامه مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

اپل به دنبال ساخت لپ‌تاپ‌هایی باریک‌تر و پیشرفته‌تر است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. اما نسل جدید محصولات این شرکت اکثرا با بهبودهای جزئی همراه هستند و حالا نوبت به مک‌بوک ۱۲ اینچی رسیده که بنظر می‌رسد در بازارهای امروزی مزیت کمتری نسبت به محصولات دیگر دارد. حال در همین رابطه وب سایت PCWorld یک مقایسه شانه به شانه بین مک‌بوک ۱۲ اینچی و لپ‌تاپ‌های کنونی بازار انجام داده که در ادامه می‌خواهیم به آن بپردازیم.

وزن

 LG Gram 15

(لپ تاپ LG Gram 15 در مقایسه با مک‌بوک یک صفحه نمایش غول‌پیکر دارد و در عین حال وزن هر دو این محصولات تقریبا برابر است.)

مک‌بوک بروزرسانی شده واقعا سبک بوده و فقط ۹۳۰ گرم وزن دارد. اما این دستگاه، مجهز به صفحه نمایشی ۱۲ اینچی است. اما چندین مدل رایانه دیگر وجود دارند که علی‌رغم صفحه‌نمایش بزرگتری که ارائه می‌کنند وزن کمتری هم دارند. لپ‌تاپ LaVie Z لنوو صفحه نمایشی ۱۳.۳ اینچی داشته و در عین حال فقط ۸۷۹ گرم وزن دارد. مک‌بوک اولیه ۹۳۶ گرم وزن دارد. Notebook 9 سامسونگ نیز به طور غیرقابل باوری ۸۶۱ گرم وزن دارد.

اما بهترین محصول از این نظر دستگاه ساخت ال‌جی است که Gram 15 نام دارد. این لپ‌تاپ یک صفحه نمایش بزرگ ۱۵.۶ اینچی دارد ولی با این وجود فقط ۹۸۰ گرم وزن دارد. به مشخصات این محصول مجددا فکر کنید، یک صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی بر روی یک لپ‌تاپ که فقط ۵۰ گرم از مک‌بوک ۱۲ اینچی سنگین‌تر است.

سه لپ‌تاپی که به آنها اشاره کردیم همچنین از پردازنده‌های سریع‌تر Core i5 یا Core i7 بهره می‌برند که نیاز به سیستم خنک‌کننده قدرتمندتری هم دارند.

برنده این بخش : لپ‌تاپ های ویندوزی

ضخامت

 Spectre 13.3

(لپ تاپ جدید Spectre 13.3 کمپانی اچ‌پی هم اکنون با ضخامت ۱۰.۴ میلی‌‌متری خود، باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیا به حساب می‌آید.)

مک‌بوک جدید ۱۲ اینچی واقعا باریک بوده و در واقع ۱۳ میلی‌متر ضخامت دارد. اگرچه چنین ضخامتی برای یک لپ‌تاپ خوب است اما لنوو در این بخش با Yoga 3 Pro بهتر از اپل عمل کرده چراکه محصولش فقط ۱۲.۸ میلی‌متر ضخامت دارد. ایسوس نیز UX305 را با ضخامت ۱۲ میلی‌متر عرضه کرده است. اما رکورد باریک‌ترین لپ‌تاپ جهان هم اکنون در اختیار Spectre 13.3 شرکت اچ‌پی است که ضخامت آن تنها ۱۰.۴ میلی‌متر است.

برنده این بخش : لپ‌تاپ های ویندوزی

عملکرد

پردازنده اینتل

مدل اصلی مک‌بوک ۱۲ اینچی از یک پردازنده سری Core M که بر پایه نسل پنجم خانواده Broadwell است استفاده می‌کند. در مک‌بوک بروزرسانی شده اما، از سری Core m3, Core m5 and Core m7 بر بستر نسل ششم چیپست‌های خانواده Skylake استفاده شده است.

چیپست‌های سری Core m این روزها کند به حساب می‌آیند اما برای استفاده‌های معمول از یک دستگاه قابل حمل بسیار سبک این موضوع را نمی‌توان صحیح دانست. با این وجود اپل نسبت به انتقادات در این زمینه پاسخ مناسب ارائه کرده است. بر اساس اعلام وبسایت Anandtech.com کوپرتینویی‌ها به زودی از نسل هفتم Skylake استفاده خواهند کرد. با توجه به نسل جدید پردازنده‌های بکار گرفته شده و افزایش فرکانس کاری هسته‌ها از ۱.۱ گیگاهرتز به ۱.۲ گیگاهرتز عملکرد مک‌بوک‌ها مقداری بهبود خواهد یافت.

اما مک‌بوک در این بخش نیز رقیبان سرسختی دارد و در بازار لپ‌تاپ PC هایی وجود دارند که علی‌رغم استفاده از پردازنده‌های مشابه Core m3 عملکرد بهتر و سریع‌تری را از خود نشان می‌دهند. و در نهایت باید گفت لپ‌تاپ‌های یاد شده کارایی دستگاهی که از پردازنده Core i7 بهره می‌برد را در اندازه‌ای کوچک‌تر و وزنی کم‌تر از مکبوک جدید ارائه می‌کنند.

برنده این بخش : لپ‌تاپ های ویندوزی

پورت‌های ارتباطی

Dell XPS 13 and the XPS 15

(Dell XPS 13 و the XPS 15 هر دو از پورت تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کنند و از این نظر نسبت به مک‌بوک‌های اپل در رده بالاتری قرار می‌گیرند.)

اپل با ارائه پورت USB Type-C در هنگام عرضه مک‌بوک ۱۲ اینچی اولیه، بسیاری از توجهات را به سوی محصول خود جلب کرد. اما این موضوع در سال جاری تغییر کرده که مهمترین نکته پشتیبانی Thunderbolt 3 اینتل از USB Type-C است. این یعنی افزایش سرعت انتقال داده‌های گرافیک خارجی تا ۴۰ گیگابیت در ثانیه با تاندربولت ۳ یا حتی ‍‍۱۰ گیگابیت در ثانیه با پورت‌های USB موجود.

آیا اپل فرصت کافی را برای برزورسانی تک پورت USB Type-C دارد تا بتواند در عرصه‌ی رقابت با دیگر محصولات بازار PC همچنان باقی بماند؟ این شرکت اما تا کنون حتی USB Type-C را از نظر عملکرد بروزرسانی نکرده و این درگاه در مک‌بوک جدید همچنان سرعت USB 3.1 یعنی ۵ گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد و دلیل این کار همچنان مشخص نیست.

برنده این بخش : لپ‌تاپ های ویندوزی

حافظه ذخیره سازی

M.2 SSD

(امروزه بسیاری از لپ‌تاپ PC ها داریوهای M.2 SSD را ارائه می‌کنند و در کنار آن پشتیبانی از NVMe را نیز برای کاربران به ارمغان می‌آورند.)

اپل جزئیات SSD های بکار گرفته شده در مک‌بوک جدید خود را به طور کامل افشا نکرده، اما بنظر می‌رسد این SSD ها از نوع x4 PCIe Gen 3.0 باشند.

در این زمینه اپل اگرچه بیشتر در صدر استانداردهای صنعتی فعالیت می‌کند ولی برای داشتن چنین مشخصات سخت‌افزاری و برزورسانی مک‌بوک، یا باید پول زیادی را هزینه کرد یا از وجود چنین ویژگی‌هایی بی‌بهره ماند. برخی لپ‌تاپ‌های امروزی از SSD های جدید x4 PCIe Gen 3.0 به همراه پشتیبانی از NVMe بهره می‌برند و این موضوع برای هر کاربر خوشایند خواهد بود.

برنده این بخش : بدون برنده - مساوی

صفحه کلید

HP Spectre 13.3

(لپ‌تاپ جدید HP Spectre 13.3 مجهز به صفحه‌کلیدی است که فقط ۱.۳ میلی‌متر ضخامت دارد ولی در عین حال اندازه‌ کلیدهای آن بسیار مناسب است.)

اپل مانور زیادی بر روی صفحه کلید بزرگ مک‌بوک ۱۲ اینچی که در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد داشت. متاسفانه این کلیدها فقط حداقل‌ها را به همراه دارند اما چرا؟ زیرا اپل می‌خواسته محصولش تا آنجا که می‌تواند باریک باشد.

اما نکته اینجاست که لپ‌تاپ‌های باریک‌تر ویندوزی صفحه‌کلیدهای بهتری را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال Spectre 13.3 جدید اچ‌پی صفحه کلیدی دارد که تنها ۱.۳ میلی‌متر ضخامت دارد.

برنده این بخش : لپ‌تاپ های ویندوزی

ظرفیت باتری

Surface Pro 4

(سرفیس پرو ۴ با باتری ۳۸ وات‌ساعتی)

اپل نهایت سعی خود را انجام داده تا بتواند در مک‌بوک جدید خود با حفظ ظاهر و طراحی، از یک باتری با ظرفیت زیاد بهره ببرد و در نهایت موفق شده یک باتری با ظرفیت ۴۱ وات ساعت در دل این دستگاه  کوچک بگنجاند. مدل قبلی مک‌بوک ۱۲ اینچی یک باتری ۳۹ وات ساعتی داشت. این موضوع باعث می‌‌شود تا محصول بروزرسانی شده اپل به صورت شانه به شانه در مقابل سرفیس‌پرو ۴ مایکروسافت با باتری ۳۸ وات‌ساعتی به رقابت بپردازد. گفتنی است که لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 نیز مجهز به یک باتری ۳۸ وات‌ساعتی است.

با توجه به این آمار و ارقام باید منتظر ماند تا دید در آینده و در نتایج بنچمارک‌ها کدام محصول است که از دیگر رقبا بهتر عمل می‌کند.

برنده این بخش : لپ‌تاپ های ویندوزی

قیمت

cost

(با صرف هزینه‌ای در حدود قیمت یک مک‌بوک می‌توانید یک لپ‌تاپ ویندوزی سطح بالا و قدرتمندتر را تهیه کنید.)

مدل پایه مک‌بوک ۱۲ اینچی مجهز به پردازنده Core m3-6Y30 و ۸ گیگابایت حافظه رم پردازشی و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره سازی SSD بوده و ۱۳۰۰ دلار قیمت دارد. اما در دنیای لپ‌تاپ‌های ویندوزی اوضاع چگونه است؟ لپ‌تاپ بروزرسانی شده Asus UX305 نیز پردازنده‌ و رم پردازشی و نیز حافظه ذخیره‌سازی مشابهی (سرعت SSD در این محصول به مقدار ناچیزی کمتر از محصول اپل است) دارد ولی با قیمت ۶۷۷ دلار می‌توان آن را خریداری کرد. لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 نیز با پردازنده Core i5 و ۸ گیگابایت حافظه رم پردازشی و نیز ۲۵۶ گیگابایت SSD به قیمت ۱۱۶۹ دلار بفروش می‌رسد.

این قیمت واقعا بالا است و حتی با قیمت‌های بالاتر می‌توانید لپ‌تاپ‌های فدرتمندتری را نیز خریداری کنید. به عنوان مثال Surface Pro 4 با پردازنده‌ای سریع‌تر از نوع Core i5 دارد و در کنار ۸ گیگابایت رم پردازشی و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD می‌توانید از صفحه لمسی و قلم هوشمند آن نیز بهره ببرید و تمامی این‌ها ۱۴۳۰ دلار برایتان هزینه خواهد داشت.

برنده این بخش : لپ‌تاپ های ویندوزی

رنگبندی

pecial edition gold plated designer HP Spectre 13.3

(مدل ویژه‌ای از لپ‌ةاپ HP Spectre 13.3 با رنگ طلایی ساخته شده ولی با این وجود بسیاری از کاربران عادی تمایلی به خرید آن ندارند.)

اگر اپل در رقابت مورد بحث در یک بخش بخواهد پیروز باشد آن بخش رنگبندی محصولات است. مک‌بوک ۱۲ اینچی جدید حالا در رنگ رزگلد نیز عرضه می‌شود.

برخی از افراد ممکن است این رنگ را همان صورتی بدانند. برخی دیگر بر این باورند که رنگ محصول یک عامل بیهوده در انتخاب محسوب می‌شود. اما تا کنون برخی از تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌های ویندوزی نیز محصول خود را در رنگ‌های طلایی هم تولید کرده‌اند. علی‌رغم اینکه در مورد رنگبندی لپ‌تاپ‌ها تنوع تقریبا کافی بنظر می‌رسد اما می‌توان با قاطعیت گفت در این زمینه اپل برنده میدان است.

برنده این بخش : مک‌بوک ۱۲ اینچی جدید

همانطور که دیدید، مک‌بوک ۱۲ اینچی بروزرسانی شده از جوانب مختلفی با لپ‌تاپ‌های ویندوزی کنونی بازار مورد مقایسه قرار گرفت و برنده در هر زمینه با توجه به مشخصات دستگاه‌ها اعلام شد. با اینحال اینکه از چه محصولی استفاده کنیم بنظر می‌رسد بیشتر به کاربرد مورد نظر ما بستگی دارد.

نظر شما در مورد مک‌بوک و دیگر لپ‌تاپ‌ PC ها یه همان لپ‌تاپ‌های ویندوزی چیست؟ شما کدام یک را می‌پسندید و چرا؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگدارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات