برررسی هارددیسک اکسترنال ADATA HM900

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
هارد دیسک اکسترنال HM900، یکی از محصولات جدید شرکت ای‌دیتا (Adata) است که جزء خانواده‌ی هارد دیسک‌های رومیزی یا اصطلاحا دسکتاپی به شمار می‌رود. این محصول به واسطه‌ی طراحی زیبا و ظرفیت بالای ذخیره‌سازی اطلاعات، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای کاربران خانگی یا شرکت‌های کوچک باشد. در ادامه با بررسی ADATA HM900 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

بنا به دلایل مختلف برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد که حافظه‌ی اصلی کامپیوترش دچار آسیب شده و اطلاعات با ارزش وی از بین برود. از این رو استفاده از حافظه‌ی خارجی برای تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان یا ذخیره‌ی اطلاعات مختلف، به شدت رواج یافته است. ای‌دیتا یکی از مطرح‌ترین برندها در زمینه‌ی عرضه‌ی راه‌حل‌های مختلف مرتبط با حافظه است که محصولات این شرکت در بازار ایران نیز با گارانتی و خدمات پس از فروش آونگ عرضه می‌شود. یکی از محصولات جدید این شرکت که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، دیسک سخت خارجی HM900 است که از نوع حافظه‌ی دسکتاپ به شمار می‌رود و دارای آداپتور و ظرفیت ذخیره‌سازی بالا است. این محصول به دیسک سخت مشابه کامپیوترهای دسکتاپ مجهز شده است و از این بابت از ۷۲۰۰ دور در دقیقه پیشتیبانی می‌کند و به این ترتیب بسیار سریع تر از دیسک‌سخت‌های پرتابل کوچک با ۵۴۰۰ دور در دقیقه عمل می‌کند.

مشخصات فنی هارد ADATA HM900

  • ظرفیت: ۲ یا ۴ یا ۶ یا ۸ ترابایت
  • نوع حافظه: دسکتاپ از نوع ۷۲۰۰ دور در دقیقه
  • سرعت انتقال داده: سرعت با USB 3.0 حدود ۵ گیگابایت بر ثانیه/ سرعت با USB 2.0 حدود ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه
  • نوع اتصال: با سیم
  • ویژگی‌ها: مقاوم در برابر شوک، دارای نشانگر LED و دکمه اختصاصی بکاپ گیری
  • وزن: ۸۴۲ گرم
  • ابعاد: ۱۹۰ در ۱۲۱ در ۳۶.۵

این محصول توسط آونگ و برای بررسی تخصصی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی

شاید این‌طور در نظر داشته باشیم که طراحی دیسک‌سخت‌های رومیزی که قرار است همیشه روی میز ما قرار داشته باشند و حتی می‌توانند در معرض دید قرار نگیرند، اهمیتی ندارد. اما بر خلاف این تصور، هارد دیسک‌های با کیفیت بدنه‌ی بهتر و جلوه‌ی بصری زیباتر، می‌توانند نظر شما در هنگام خرید را از این رو به آن رو کنند و از طرف دیگر حتی بر روی میز هم جلوه‌ی زیبایی داشته باشند. کیفیت بدنه و ساخت مناسب، نقش مهمی در فرآیند تولید و دوام هارد دیسک‌های خارجی دارد. همان‌طور که می‌دانید هارد دیسک‌ها از قطعات بسیار حساس تشکیل شده‌اند که کوچکترین ضربه یا نفوذ گرد و غبار و مایعات به درون آن‌ها می‌تواند به قیمت از دست رفتن اطلاعات ارزشمند شما تمام شود. به همین خاطر کیفیت ساخت بدنه‌ی این ابزارها، نقش مهمی برای سازندگان و کاربران دارد. بدین ترتیب هارد دیسک‌هایی که کیفیت مناسبی دارند، گرد و خاک کمتری در آن‌ها نفوذ می‌کند یا بطور کامل در برابر نفوذ مقاوم هستند و در برابر ضربه یا جابجایی‌های غیر اصولی، مقاومت بیشتری دارند.

ADATA - HM900

این هارد دیسک به صورتی طراحی شده‌ که به طور عمودی روی میز قرار می‌گیرد؛ اما می‌توان از آن به صورت افقی (خوابیده) هم استفاده کرد و مشکلی در عملکرد صحیح دستگاه به وجود نخواهد آمد؛ درست مشابه کنسول‌های بازی نسل جدید که در دو پوزیشن قابل استفاده هستند. برای تامین برق مورد نیاز هارد دیسک، باید از یک آداپتور برق خارجی همراه دستگاه استفاده کنید و کابل USB رابط، تنها برای انتقال داده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی جدید ای‌دیتا HM900 که از ظرفیت‌های بالا پشتیبانی می‌کند، از شکل ظاهری زیبایی برخوردار است. این محصول برخلاف تصاویری که از آن منتشر شده، اندازه‌ی خیلی بزرگی ندارد؛ اما منطقی است که کمی از هارد‌دیسک‌های قابل حمل و سبک بدون سیم بزرگ‌تر باشد. با اینکه اندازه‌ی ظاهری این هارد دیسک آنچنان که تصاویر نشان می‌دهند بزرگ نیست، اما این هارد دیسک از وزن زیادی برخوردار است. وزن زیاد این آن باعث می‌شود تا اکثر اوقات آن را بر روی میز خود نگه‌داری کنید و زیاد مایل به حمل آن نباشید. در هر صورت این حافظه‌ی ذخیره‌سازی به منظور استفاده‌‌ی خانگی و شرکت‌های کوچک عرضه شده است.

بدنه‌ی این دستگاه مشکی بوده و در بخش جلویی دستگاه خطی مورب از سمت راست و بالا به سمت چپ و پایین دستگاه امتداد پیدا کرده است. در میانه‌ی همین خطی که در جلوی هارد دیسک به صورت مورب بدنه را به دو قسمت خط کشی کرده، نشانگر LED نیز جای گرفته است. در انتهای قسمت بالایی هارد دیسک دکمه‌ای مستطیلی جا خوش کرده که برای بکاپ گرفتن سریع استفاده می‌شود. درست در پشت دستگاه شاهد خط‌های مورب موازی با هم هستیم که در میان آن‌ها ورودی قفل سخت‌افزاری، ورودی کابل برق و کابل اتصال به دستگاه جای گرفته است.

ADATA HM900

در دو طرف مستطیلی و عریض دستگاه نیز شاهد کمربند‌هایی از خطوط موازی هستیم که با کمی فاصله از بدنه‌ی اصلی دستگاه تعبیه شده‌اند تا ظاهری عریض و یکنواخت نداشته باشد و از طراحی خاصی برخوردار شود.

قابلیت‌ها

کابل USB و رابط آن در هارد دیسک، از نوع USB 3.0 هستند و می‌توانند با حداکثر سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه، داده‌های شما را بین کامپیوتر و هارد دیسک جابجا کنند. ای‌دیتا در HM900 از حسگر ضدشوکی که در هارد دیسک اکسترنال قابل حمل HD720 استفاده کرده‌ بود، بهره گرفته‌ است تا به کمک آن، این محصول بتواند از دستگاه و داده‌های کپی‌شده در برابر شوک‌های وارده محافظت کند.

LED قرار گرفته در پنل جلویی دستگاه می‌تواند با روشن‌شدن و چشمک‌زدن به رنگ‌های مختلف، شما را از وضعیت هارد دیسک و حسگر آن مطلع کند. در پنل جلویی آن، دکمه‌ای برای بکاپ‌گیری سریع قرار داده‌ شده‌ است تا بتوان به سادگی و بدون درگیر شدن با تنظیمات پیچیده، از اطلاعات مهم کامپیوتر نسخه پشتیبان تهیه و در مکانی امن از آن‌ها مراقبت کرد. قابلیت خوب دیگری که در هارد دیسک HM900 وجود دارد، امکان رمزگذاری 256 بیتی از نوع AES است. این نوع رمزگذاری و کیفیت Encoding داده‌ها آن‌قدر بالا است که می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که کلید دسترسی به داده‌هایتان تنها در اختیار خودتان است و بس. این هارد دیسک رومیزی در چهار ظرفیت دو، سه، چهار و شش ترابایت تولید شده‌ است و می‌تواند گاو صندوق امنی برای اطلاعات گران‌ بهای شما باشد.

عملکرد و سرعت انتقال اطلاعات

برای یک حافظه‌ی ذخیره‌سازی، به جز ظرفیت، معیار مهم دیگری نیز وجود دارد که سرعت انتقال اطلاعات است. این معیار نرخ انتقال داده در حالت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه است. این نرخ در واقع نشان‌دهنده‌ی حداکثر سرعتی است که این حافظه برای کپی کردن اطلاعات به/از یک فضای ذخیره‌سازی دیگر ارائه می‌دهد.

benchmark

برای اینکه به نسبت بهتری از سرعت خواندن و نوشتن این هارد درایو دست پیدا کنیم، آزمایش بنچمارک این هارد را با USB 3.0 انجام داده‌ایم و به جدول پایین دست پیدا کردیم. در نسخه‌ی دو ترابایتی، این دیسک سخت به صورت پیش‌فرض ۱۸۶۳ گیگابایت حافظه را در اختیار شما قرار می‌دهد و ۱۳۷ گیگابایت را اشغال کرده است.

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

نوع حافظه

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

ADATA HM900

 Hard Drive

41.0MB/s

23.9MB/s

40.1MB/s

Lenovo ThinkPad Tablet 2

e-MMC

54.2MB/s

23.9MB/s

50.5MB/s

ET2321 INTH

HDD

190.2MB/s

23.0MB/s

138.5MB/s

Asus N550JV

HDD

107.5MB/s

18.3MB/s

80.5MB/s

Acer Aspire S7 2013

SSD

932.6MB/s

766.6MB/s

915.8MB/s

Lenovo T430

HDD

135.0MB/s

5.5MB/s

96.2MB/s

Fujitsu AH552/SL

HDD

 86.7MB/s

 8.1MB/s

 70.3MB/s

Samsung 550P5C-S02

HDD

 112.3MB/s

 0.9MB/s

 76.9MB/s

Samsung 350U2A

HDD

 87.4MB/s

 33.2MB/s

 66.5MB/s

Asus K53V

HDD

 92Mb/s

 22MB/s

 75MB/s

Samsung 300E5Z

HDD

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

در آزمایش‌ها بعدی از HD Tune Pro استفاده کردیم که این نرم‌افزار سرعت حداقلی ۲۳.۹ مگابایت، سرعت حداکثری ۴۱.۰ مگابایت و سرعت متوسط ۴۰.۱ مگابایت را به ما نشان می‌دهد.

benchmark

راه اندازی و نحوه‌ی استفاده

راه اندازی هارد دیسک HM900 ای‌دیتا بسیار سریع و آسان است. کافی است تا کابل اتصال به کامپیوتر آن را از یک طرف به پشت دستگاه و از طرف دیگر و با رابط USB به کامپیوتر متصل کنیم. کابل برق را هم به راحتی از یک طرف در پشت دستگاه و طرف دیگر را به برق متصل می‌کنید تا دستگاه کار خود را شروع کند و به کامپیوتر شما متصل شود. 

خوشبختانه هارد درایو HM900 از چراغ نشان‌گر LED برخوردار است و پس از اتصال به کامپیوتر می‌توانید آبی رنگ شدن آن را مشاهده کنید که نشانگر آماده بودن دستگاه برای استفاده است. 

جمع‌بندی

ای‌دیتا در زمینه ساخت انواع مختلف حافظه، سابقه‌ی چندین ساله دارد و تاکنون توانسته حافظه‌های مختلفی را روانه بازار کند که هارد دیسک اکسترنال ADATA HM900 یکی از همان بهترین هارد‌های تولیدی ای‌دیتا به شمار می‌رود. این دیسک سخت از سرعت مناسب، امنیت زیاد و قابلیت ضدشوک و چراغ LED برخوردار است که این محصول را برای کسانی که دوست دارند هارد دیسک ذخیره‌سازی را روی میز خود نگه دارند، از گزینه‌های بسیار خوب به شمار می‌رود.

نکات مثبت

  • حسگر ضد شوک G-Shock
  • چراغ نشانگر LED
  •  رمزگذاری ۲۵۶ بیتی AES

نکات منفی

  • استعداد در جذب خط و خش
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات