سردرگمی داوطلبان دکتری در آزمون سراسری ۹۵؛ ملاک ها باید چه باشد؟

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
مطالعه 3 دقیقه
این روزها بعد از بحث انتخاب رشته توسط سازمان آموزش کشور، ظاهرا همه منتظر نتیجه‌ی سازمان هستند ببینند برای چه دانشگاهی مجاز شده‌اند تا خود را برای مصاحبه آماده کنند. اما ظاهرا امسال قضیه فرق کرده است . با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در آزمون دکتری امسال که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، ۳۱ درصد داوطلبان در جلسه حضور نداشته‌اند. رتبه‌ها منتشر شد، ترازها مشخص شد و داوطلبان متناسب با رتبه و تراز خود انتخاب رشته کردند؛ اما در مرحله‌ی مصاحبه قضیه کمی عجیب به نظر می‌رسد.

با ورود به پرتال دانشگاه صنعتی امیر کبیر با توضیحات زیر روبه‌رو می‌شوید:

کلیه‌ی داوطلبان گرامی، که در انتخاب رشته/گرایش/محل سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه صنعتی امیرکبیر را انتخاب کرده‌اند، مجاز هستند وارد سامانه‌ی تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر شده و اطلاعات خود را وارد نمایند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مرحله از غربالگری داوطلبان، حد نصابی برای آزمون سازمان سنجش آموزش کشور نداشته و صرفا لازم است داوطلب در انتخاب رشته اولیه سازمان سنجش، دانشگاه صنعتی امیرکبیر را انتخاب کرده باشد. 

هم چنین در وبسایت دانشگاه تربیت مدرس نوشته شده است:

داوطلبان ثبت نام و شرکت در آزمون مرحله‌ی دوم ارزیابی تخصصی در هر کدرشته محل این دانشگاه، باید حدنصاب "سنجش علمی" مورد قبول دانشگاه در کدرشته‌ی امتحانی مربوطه را دریافت کنند؛ در غیر این‌صورت مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون مرحله‌ی دوم نخواهند بود.

و در وب‌سایت دانشگاه شهید بهشتی اعلام شده است:

این دانشگاه برای سال تحصیلی ۹۶- ۱۳۹۵ در مقطع دکتری اقدام به پذیرش دانشجو خواهد کرد. زمان برگزاری آزمون کتبی (حداکثر ۲ ماده امتحانی به تشخیص گروه مربوطه) و مصاحبه به تفکیک هر رشته، متعاقباً از طریق سایت دانشگاه اعلام خواهد شد.

اگر امسال داوطلب آزمون دکترا بودید از همین سه اطلاعیه ، حال و وضع داوطلبان را بهتر درک می‌کنید!

 داوطلبان امسال کسانی هستند که اکنون باید کل کار و زندگی خود را تعطیل، و این ماه تمام وقت وب‌سایت دانشگاه‌ها را بررسی کنند تا مبادا دانشگاهی ترازش را اعلام کرده و آنها بی‌خبر باشند .هر روز یک صفحه‌ی جدید! جالب اینجا است که بعضی دانشگاه‌ها ، حتی به خود زحمت نداده‌اند ، لینک ثبت نام یا اعلام تراز یا آزمون کتبی را در صفحه‌ی اول قرار دهند!

خستگی داوطلبان

 پس از انجام این کار احتمالا باید به منظور مصاحبه‌ی تخصصی البته به شرط پرداخت هزینه‌های مصاحبه و رفت و آمد، شروع به ایرانگردی کنند و حتی ممکن است تاریخ‌های مصاحبه اجازه‌ی سفرهای طولانی مدت را ندهد.

بعضی هم باید، برای امتحان کتبی دانشگاه‌های دعوت شده به مصاحبه، به علت تنوع دانشگاه ها در منابع، شب و روز بعد از درس خواندن برای کنکور , دوباره درس بخوانند؛ البته این زمان درس خواندن بایستی در وقت‌های رهایی از گردش در وبسایت‌های دانشگاه‌ها صورت بگیرد .

بعضی‌ها کلا در تعجب‌اند و اصلا نمی‌دانند باید چه کنند. بعضی نیز در آرامش عینک بر چشمانشان زده و قید مصاحبه و ادامه تحصیل را می‌زنند. بهترین کار برای این افراد شاید یک خواب شیرین باشد، با کمی عصبانیت !

خواب شیرین

داوطلبی را فرض کنید که رتبه ی وی مثلا ۱۰۰ بوده و دانشگاه امیرکبیر را انتخاب نکرده باشد. او نمی‌تواند حتی در اولین مرحله‌ی مصاحبه شرکت کند؛ اما رتبه‌ی ۱۰۰۰ می‌تواند این کار را انجام دهد!  آیا رتبه‌ی خوب در آزمون نشان از تمایل شدید داوطلب به ادامه تحصیل ندارد؟ و آیا اصلا این رتبه ملاک خوبی است؟‌

اگر رتبه ملاک نیست، آیا مصاحبه تخصصی دانشگاه، می‌تواند مرز بین دانشجوی با سواد را با شخص دیگر تشخیص دهد؟ به راستی کار درست چیست؟ 

آیا برگزاری یک آزمون جامع در یک رشته‌ی تخصصی کار دشواری است که هر دانشگاهی خودش می خواهد امتحان بگیرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات