اینتل تراشه Apollo Lake را با هسته‌های ۱۴ نانومتری Goldmont برای گجت‌های رده پایین معرفی کرد

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
اینتل در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان خود که اخیرا در شن زن چین برگزار شد، پلتفرم Apollo Lake را برای نسل بعدی تراشه‌های مبتنی بر اتم مورد استفاده در نوت‌بوک‌ها معرفی کرد. نسل جدید پردازنده‌های اینتل از وجود معماری x86 در کنار پردازنده‌های گرافیکی با قدرت بیشتر در مقایسه با نسل‌های پیشین روانه‌ی بازار خواهند شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اینتل در جریان برگزاری IDF 2016، نسل جدید پردازنده‌های اتم در پلتفرم آپولو لیک را معرفی کرد. این پردازنده‌ها از وجود معماری x86 بهره برده و به پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته با عملکرد بهتر در مقایسه با نسل‌های پیشین مجهز خواهند شد. اینتل در نظر دارد تا با معرفی پردازنده‌های آپولو لیک، رایانه‌های موسوم به آل-این-وان، رایانه‌های کوچک، گجت‌های هیبریدی، نوت‌بوک‌ها و تبلت پی‌سی‌ها را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی تغذیه کند.

تراشه‌های Apollo Lake اینتل از نسل جدید معماری x86 برای پردازنده‌های اتم اینتل بهره می‌برد که Goldmont نام دارد. همچنین باید به استفاده نسل جدید معماری پردازنده‌های گرافیکی در این نسل اشاره کرد که البته هم اکنون در پردازنده‌های گرافیکی تراشه‌های اسکای لیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینتل مدعی است که نسل جدید پردازنده‌های اتم با توجه به بهبود‌های اعمال شده از نظر انجام وظایف پردازشی عمومی بسیار سریع‌تر از نسل‌های پیشین عمل می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده در این تراشه‌ها به دلیل بهره‌گیری از معماری جدیدتر و همچنین افزایش واحد‌های پردازشی، بسیار بهتر و قدرتمند‌تر عمل می‌کنند؛ بطوریکه با استفاده از دیکدینگ سخت‌افزاری کدک‌های HEVC و VP9، پخش ویدیو‌های 4K به راحتی انجام می‌شود. این تراشه‌ها از حافظه‌های DDR4، DDR3L و LPDDR3/4 دو کاناله پشتیبانی می‌کنند؛ ازاین‌رو تولیدکنندگان می‌توانند با توجه به عملکرد و هزینه‌ی تمام شده‌ی تولیدات خود، از حافظه‌های DRAM استفاده کنند. همچنین تراشه‌های آپولو لیک از درایوهای SATA در کنار PCIe x4 و eMMC 5.0 پشتیبانی می‌کنند. از نظر ارتباطی نیز باید به پشتیبانی از USB نوع C و انواع ارتباطات بی‌سیم اشاره کرد.

پردازنده های Apollo Lake

هرچند اینتل اطلاعات زیادی را در مورد تراشه‌های جدید خود منتشر نکرده، اما با توجه به تولید این تراشه‌ها مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتر و طراحی Airmont، می‌توان پیش‌بینی کرد که در گجت‌های الکترونیکی مصرفی عرضه شده به کاربران شاهد استفاده از چهار هسته‌ی Goldmont خواهیم بود؛ حال آنکه در ابزار‌های ارتباطی و سیستم‌های Embedded، امکان استفاده از بیش از هشت هسته‌ی پردازشی نیز وجود دارد. اینتل اشاره‌ای به توان طراحی حرارتی (TDP) تراشه‌های خود نکرده، اما مدعی است که بهره‌گیری از متدهای مدیریت انرژی، میزان مصرف باتری در توسط این تراشه‌ها را بسیار کاهش داده است.

اینتل با اشاره به محصولاتی که می‌توانند از تراشه‌های آپولولیک استفاده کنند، به آل این وان‌ها، محصولات هیبریدی، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها اشاره کرده و مدعی شده که با توجه به تغییرات صورت گرفته در نسل جدید تراشه‌هایش، طراحی این گجت‌ها باریک‌تر خواهد شد. کاهش ضخامت گجت‌ها، به طورحتم نقش پررنگی در بالارفتن جذابیت گجت‌ها خواهند داشت. یکی از روش‌هایی که به باریک‌تر شدن هر چه بیشتر گجت‌های هوشمند کمک می‌کند، استفاده از حافظه‌های M.2 یا eMMC به جای حافظه‌های ۲.۵ اینچی  SSD یا HDD است. اینتل همچنین تراشه‌ی بی‌سیم را نیز با ساختار تراشه‌ی اصلی ترکیب کرده که این موضوع باعث کاهش فضای مورد نیاز و در نتیجه باریک‌تر شدن هر چه بیشتر گجت‌ها شده است. برای اولین بار در سال‌های اخیر، اینتل استفاده از باتری با ظرفیت بسیار پایین را پیشنهاد کرده که این موضوع با کاهش مصرف در کل سیستم محقق می‌شود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که استفاده از نمایشگر‌های با رزولوشن بالا، انرژی بسیار زیادی را مصرف می‌کند، از این‌رو کاهش سایز باتری کمی سخت است؛ اما استفاده از باتری بزرگ، زمان استفاده از گجت مورد نظر را افزایش می‌دهد.

تراشه های Apollo Lake

با توجه به اینکه تراشه‌ی آپولو لیک‌ اینتل را می‌توان با طیف گسترده‌ای از کامپوننت‌ها مورد استفاده قرار داد، از این‌رو این تراشه در فرم‌فکتورهای مختلف بسیار ارزان بوده و قیمت تمام شده‌ی محصول را بسیار کاهش می‌دهد. اینتل با تراشه‌های جدید آپولولیک خود، نسل بعدی کروم‌بوک‌ها یا اولترابوک‌های همین کلاس را هدف گرفته است. رایانه‌هایی که همچون مک بوک ۱۲ اینچی اپل با استفاده از یک درگاه USB از نوع C روانه‌ی بازار می‌شوند و می‌توان هزینه‌ی تولید را با توجه به کامپوننت‌های مورد استفاده در آن‌ها کاهش داد؛ هرچند تغییر آنچنانی در عملکرد ایجاد نمی‌شود.

تراشه‌های مبتنی بر پلتفرم آپولولیک اینتل برای پی‌سی‌ها در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی با برند پردازنده‌های سلرون و پنتیوم اینتل روانه‌ی بازار خواهند شد. در حال حاضر، نوت‌بوک‌های رده پایین بازار که اینتل آن‌ها را کلادبوک می‌نامد، با دو گیگابایت حافظه‌ی رم، ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، عمرباتری ۸ ساعت و بالاتر در کنار ضخامتی قریب به ۱۸ میلی‌متر روانه‌ی بازار می‌شوند؛ حال آنکه استفاده از تراشه‌های آپولولیک امکان افزایش حافظه‌ی رم و حافظه ی داخلی را فراهم کرده و البته بازه‌ی قیمتی را بین ۱۶۹ و ۲۶۹ دلار حفظ می‌کند.

باید دید که واکنش تولیدکنندگان رایانه‌ها در قبال استفاده از پیشنهادات گوگل برای تولید رایانه‌ها و اولترابوک‌های هیبریدی با فرم‌فکتور ظریف و باریک با استقبال همراه خواهد شد یا خیر؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات