عواقب زلزله‌ ژاپن بر صنعت خودروسازی این کشور

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
زلزله اخیر در ژاپن باعث شد تویوتا، نیسان و برخی دیگر از خودروسازان و قطعه سازان ژاپنی کارخانه‌های خود را تعطیل کنند. تعطیلی کارخانه‌ها باعث شد خودروسازان ژاپنی به خصوص تویوتا نتوانند محصولات کلیدی خود را به آمریکا صادر کنند. با زومیت همراه باشید تا نگاهی عمیق به جزئیات خسارت‌های وارده به صنعت خودروسازی دقیق ژاپن بیندازیم.
تبلیغات

زلزله‌ی سنگین اخیر در ژاپن موجب شد تویوتا تقریبا تمام تولید خود را در این هفته متوقف کند. این توقف تولید شامل حال مدل‌های صادراتی از جمله مدل‌های مختلف لکسوس، تویوتا پریوس و کامیون‌های این شرکت نیز می‌شود. این توقف تولید درست در زمانی حساس که تویوتا قصد افزایش صادرات مدل‌های کراس‌اوور به آمریکا را داشت اتفاق افتاد.

زمین لرزه‌ی اخیر منجر به تعطیلی موقت تعدادی از تامین کنندگان قطعات در جنوب غربی ژاپن شده‌ است. به همین خاطر تویوتا به‌ مانند برخی دیگر از خودروسازان ژاپنی که مشغول ارزیابی برای تولید مجدد محصولاتشان بعد از زلزله هستند، در حال حاضر خطوط تولید خود را تعطیل کرده است. تامین کنندگان قطعه‌ای که تحت تاثیر زلزله کارخانه‌هایشان دچار خسارت شده است، هنوز برنامه‌ای برای از سرگیری تولید ندارند.

توقف تولید کراس‌اوورهای لکسوس RX و NX و تویوتا RAV-4 و شاسی‌بلند‌های تویوتا لندکروز و لکسوس LX و GX

وقفه در تامین قطعات کراس‌اورهای تویوتا در زمان بسیار بدی اتفاق افتاد، درست در زمانی که تویوتا برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای افزایش صادرات محصولات خود به بازار تشنه آمریکا کرده بود. حال تویوتا با صفی طولانی از خودروهایی که از خط تولید خارج نمی‌شوند رو‌به‌رو است و این موضوع غول خودروسازی جهان را در بازار رقابتی کراس‌اورها که هر روز داغ‌تر می‌شود، کم‌توان ساخته است. در ماه مارس سال میلادی جاری حجم فروش تویوتا ۱.۱ درصد در آمریکا کاهش یافته و به تعداد ۵۶۹.۰۷۹ رسیده و در کل بازارها نیز این افت فروش برابر با ۳.۳ درصد است. 

زلزله ژاپن

دو زلزله پیاپی در منطقه‌ی شهر کوماموتو (Kumamoto) که در جنوب غربی ژاپن واقع است باعث تعطیلی تعدادی از تامین کنندگان قطعه و در پی آن تعطیلی خطوط تولید تویوتا شد، این زلزله‌ها ۲۶ فروردین، شب هنگام با قدرت ۶.۲ ریشتر و صبح روز بعد با قدرت ۷ ریشتر این منطقه را لرزاندند. به گزارش رسانه‌های محلی این زلزله‌ها جان دست کم ۴۰ نفر را گرفت و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شدند، ولی همچنان تلاش برای بیرون کشیدن کسانی که زیر آوار ماندند ادامه دارد.

بعد از واقعه‌ی زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ در ژاپن این دومین امتحان بزرگ برای ژاپن است تا بتواند چرخه تامین را در برابر حوادثی این چنین تقویت کند. در آن زمان خودروسازان تلاش کردند که منابع تامین قطعات را دوبرابر کنند و طرحی پشتیبان برای مواقع اضطرار داشته باشند. خسارت‌ها وارده به تامین کننده سیستم تعلیق جدید تویوتا که در ۲۹ فروردین معرفی شد، بر روی تولید در مهم‌ترین کارخانه تویوتا در آیچی (Aichi)‌ در نزدیکی مقر اصلی تویوتا و همچنین کارخانه‌های تویوتا در شمال و غرب ژاپن اثر گذار بود.

کارخانه تویوتا

تویوتا گفت دو خط تولید از کارخانه تولید کامیون‌های هینو (Hino) که از زیر مجموعه‌های تویوتا است نیز تحت تاثیر زلزله تولیداتش را متوقف کرده، و همچنین یک خط تولید از کارخانه تولید مینی‌ون‌های دایهاتسو (Daihatsu) نیز متوقف شده است. کارخانه تویوتا واقع در کیوشو (Kyushu) هم که در نزدیکی مرکز دو زلزله قرار دارد تعطیل شده است. تعطیلی کارخانه‌های تویوتا از این دوشنبه ۳۰ فروردین آغاز شد و تا امروز بیش از ۱۰ کارخانه‌ی این شرکت تحت تاثیر زلزله فعالیتی ندارند.

ریو ساکای (Ryo Sakai) سخنگوی تویوتا گفت: "به زودی در جلسه‌ای تصمیم می‌گیریم که آیا از ۲۵ آوریل (۶ فروردین) دوباره قادر به ادامه تولید هستیم یا خیر".

در حال حاضر فقط 3 عملیات تولیدی در کارخانه‌های تویوتا در حال انجام است. یک خط تولید در کارخانه کامیون‌های هینو، کارخانه دایهاتسو و یک خط تولید مدل لیموزین و کم تیراژ تویوتا سنچری (Century). تقریبا بقیه خطوط تولیدی در تویوتا شامل مدل‌های صادراتی به آمریکا تعطیل هستند. به غیر از مدل‌هایی که پیش‌تر نام برده شد، خودروهای ES, LS, IS, GS, RC, CT از لکسوس و مدل‌های tC, xB و مدل سلول سوختی Mirai از سایون هم نامشان در لیست خودروهای در انتظار تولید قرار دارند.

ضرر ۲۷۷ میلیون دلاری تویوتا از توقف خط تولید

تویوتا در حال حاضر برآوردی از میزان عقب‌ماندگی از برنامه تولیدی خود ندارد؛ ولی غول خودروسازی جهان در آوریل سال گذشته‌ی میلادی تعداد ۳۱۲،۳۶۵ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که روزی ۱۶.۴۴۰ دستگاه می‌شود. تخمینی که از سوی تحلیلگر بانک میتسوبیشی صورت گرفته نشان می‌دهد، تویوتا و لکسوس تولید حدود ۵۶.۰۰۰ دستگاه خودرو و کارخانه مینی ون‌های دایهاتسو تولید حدود ۷.۵۰۰ دستگاه خودرو را در این مدت از دست خواهند داد، که تقریبا ضرری ۲۷۷ میلیون دلاری برای تویوتا تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی خواهد داشت.

مقر تویوتا

امسال این دومین باری است که تویوتا به دلیل مشکلات در چرخه تامین قطعه، مجبور به بستن خطوط تولید خود می‌شود. در ماه فوریه سال جاری (اسفند ۹۴) تویوتا به مدت ۶ روز تمام خط مونتاژهایش را در ژاپن بست. هشت انفجار در کارخانجات تولید فولاد در شهر چیتا باعث شد تویوتا نتواند پروسه ساخت قطعاتی از پیشرانه، جعبه‌دنده و شاسی خودروهایش را تکمیل کند.

سایر خودروسازان

سایر خودروسازان ژاپن نیز خطوط تولید خود را متوقف کرده‌اند. نیسان موتور که دو کارخانه در جنوب غربی ژاپن در جزیره کیوشو (Kyushu)، مرکز زمین لرزه دارد از روز شنبه ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل) تولیدات این دو کارخانه را متوقف کرد. روز یکشنبه نیسان اعلام کرد بر طبق گزارشات و وضعیت کارخانه‌ها و تامین کننده‌هایش می‌تواند به تولیداتش ادامه دهد. ولی دو کارخانه یاد شده در منطقه زلزله زده دچار آسیب‌های زیادی شدند.

مقر نیسان

میتسوبیشی موتور نیز روز دوشنبه قسمتی از یک شیفت کاریش را تعطیل کرد و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز یک شیفت کاری به دلیل نبود قطعات تعطیل شد. این تعطیلی‌ها بر روی تولید خودروهای کوچک این شرکت که برای بازار داخلی تولید می‌شود تاثیر گذار بود.

مزدا موتور دو کارخانه در قسمت غربی ژاپن دارد ولی تولیدات این شرکت با تکیه بر قطعات موجود در انبارهای آن متوقف نشده است. مزدا همچنان در حال بررسی خسارت‌های وارده بر مجموعه است.

در مورد دو خودروساز مطرح دیگر ژاپن، سوبارو و هوندا به دلیل این که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این دو خودروساز در بخش شرقی ژاپن است انتظار نمی‌رود وقفه‌ای در کار آنها ایجاد شده باشد. در این بین فقط یکی از کارخانه‌های موتورسیکلت سازی هوندا که در منطقه زلزله‌زده قرار دارد فعالیت‌هایش را متوقف کرده است.

در این چرخه آسیب‌پذیرترین زنجیره‌ی خودروسازی ژاپن، تامین کنندگان قطعه هستند که در زلزله صدمه دیده‌اند. در بین این تامین‌‌کنندگان نامی آشنا نیز وجود دارد که به نوعی تامین‌کننده‌ی گلوگاهی برای خودروسازان محسوب می‌شود؛ رنساس الکترونیک (Renesas Electronics). این شرکت سازنده‌ میکروچیپ‌هایی است که کنترل تمام قسمت‌های خودرو از انژکتور گرفته تا کیسه‌های هوا را بر عهده دارد. یکی از کارخانه‌های این شرکت در منطقه زمین لرزه فعالیت‌هایش را متوقف کرده است. این دومین باری است که این اتفاق برای رنساس الکترونیک رخ می‌دهد، چند سال پیش در زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ نیز این شرکت فعالیت‌هایش را برای چند ماه متوقف کرد. زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ به کارخانه این شرکت در شمال شرقی ژاپن خسارت وارد کرد حال در زمین‌لرزه‌ی اخیر نیز کارخانه این شرکت در جنوب غربی ژاپن واقع در شهر کوماموتو آسیب دیده است.

مقر رنساس

بعد زمین‌لرزه شنبه‌ی گذشته، نیسان گزارش داد کارخانه‌ی کیوشو (Kyushu) این شرکت در نزدیکی محل زمین لرزه دچار آسیب کمی شده است. سخنگوی نیسان گفت در این حادثه تولید خودروهای زیادی به تعویق افتاده است. در کارخانه شاتای (Shatai) نیسان زمین‌لرزه در زمان استراحت شیفت دوم اتفاق افتاد و خوشبختانه کسی آسیبی ندید ولی سخنگوی نیسان اطلاعی از وضعیت کنونی این کارخانه نداشت. نیسان در کارخانه‌ی کیوشو خود مدل‌های نیسان رُگ (Rogue)، مورانو، نُت، تینا، و سرِنا و در کارخانه‌ی شاتای مدل‌های اینفینیتی QX80 و نیسان پاترول و کوئِست (Quest) را تولید می‌کند. اوایل ماه جاری میلادی، نیسان تولید کراس‌اور جدید رُگ را آغاز کرده بود تا آن را به بازار آمریکا صادر کند، ولی هنوز هیچ محموله‌ای از این خودرو را به ایالات متحده ارسال نشده و این واقعه نیز تا مدتی صادرات خودروی جدید نیسان را به تعویق خواهد انداخت.

توقف تولید چیپ‌ها

کارخانه کاواشیری (Kawashiri) شرکت رنساس الکترونیک واقع در کوماموتو تعطیل شد. سخنگوی شرکت رنساس در این خصوص گفت محموله‌ی میکروکنترلرهای خودروها در کشتی و خارج از ژاپن است.

کارخانه رنساس

سخنگوی شرکت رنساس اضافه کرد کارگران و کارکنان به دلیل وجود پس‌لرزه‌ها نمی‌توانند به سر کار برگردند تا بتوانیم تخمینی از آسیب‌های وارده بزنیم. کارکنان صبح یکشنبه به قسمت ساخت قطعات الکترونیکی (Clean room) وارد شدند که طبق مشاهدات آن‌ها تجهیزات این بخش دچار آسیب شده بودند. به دلیل وجود مواد و گازهای سمی، گروهی که وارد این قسمت شدند بایستی تمام موارد ایمنی را رعایت می‌کردند به این خاطر دسترسی به این قسمت کمی با تاخیر صورت گرفت.

شرکت رنساس تخمین می‌زند که خسارات وارده کمتر از خسارات وارد شده در سال ۲۰۱۱ باشد چون علاوه بر این که لرزه‌های این زلزله اخیر کمتر بودند، رنساس پس از سال ۲۰۱۱ کارخانه‌های خود را در برابر زلزله و حوادث طبیعی مقاوم‌تر کرده بود. سخنگوی رنساس در ادامه گفت در کارخانه‌های این شرکت هیچ شخصی آسیب ندیده است. اما مشخص نیست کفعالیت‌ آن‌ها چه زمانی مجدد آغاز خواهد شد.

شرکت‌های Aisin Seiki و میتسوبیشی الکتریک

رنساس تنها تامین‌کننده‌ی گلوگاهی خودوسازان نیست که تولیداتش در ژاپن منحصر به فرد باشد؛ شرکت آیسین سی‌کی (Aisin Seiki) و میتسوبیشی الکتریک هم دیگر تولید کنندگان گلوگاهی در ژاپن هستند که از زلزله‌ی اخیر دچار خسارت‌هایی شده‌اند.

دو کارخانه‌ی شرکت آیسین واقع در شهر کوماموتو در اثر زلزله تعطیل شدند. یکی از این کارخانه‌ها قطعات بدنه همچون سانروف، فریم درها و دستگیره در تولید می‌کند و دیگری قطعات ریختگری شده موتور را تولید می‌کند. خوشبختانه هیچ کسی در این دو کارخانه آسیب ندید.

سخنگوی شرکت آیسین گفت: فعالیت‌های هر دو کارخانه درست بعد از زلزله متوقف شد و به دلیل وجود پس لرزه‌ها کارگران تا جمعه‌ی گذشته وارد کارخانه‌ها نشدند. ظاهرا آسیب‌هایی به بخش‌های داخلی و خارجی کارخانه‌ها وارد شده است. شرکت آیسین در مورد این که چه موقع می‌توانند فعالیت‌های خود را در این دو کارخانه ادامه دهند اشاره‌ای نکرد.

مشکل دیگری که وجود دارد قطع برق در منطقه‌ای است که کارخانه‌های آیسین در آن قرار گرفته‌اند و برای شروع به کار کارخانه‌ها وصل شدن جریان برق منطقه ضروری است.

آیسین تنها مقدار کمی قطعه در موجودی خود دارد و برای راه‌اندازی مجدد شرکت یک همکاری دوجانبه با سایر شرکت‌ها لازم است تا بتواند دوباره تولیداتش را به روند عادی بازگرداند. به دلیل آسیب‌های وارد شده به کارخانه این شرکت برای ادامه کار باید فعالیت‌هایش در کیوشو را به کارخانه‌ی دیگری منتقل کند.

مقر میتسوبیشی

همچنین کارخانه‌های میتسوبیشی الکتریک در منطقه زلزله‌زده نیز تعطیل شده‌اند. یکی از کارخانه‌های این شرکت سیستم قدرت برای قطعات نیمه هادی موجود بر روی خودروهای الکتریکی و هیبریدی را تولید می‌کند و در کنار آن تولیداتی غیر مرتبط با خودرو همچون سیستم‌های تهویه مطبوع و موتور قطار تولید می‌کند. در کارخانه‌ی دیگر این شرکت نیز صفحه نمایش‌های TFT که در سیستم مسیریاب خودروها کاربرد دارد تولید می‌شود. سخنگوی شرکت میتسوبیشی الکتریک گفت بازدید‌های لازم از خط تولید این کارخانه‌های این شرکت انجام شده است؛ با این حال مشخص نیست چه زمانی پروسه تولید مجدد آغاز خواهد شد.

به نظر می‌رسد خودروسازان و قطعه‌ سازان ژاپنی روزهای سختی را تا بازسازی مجدد کارخانه‌های خود و بازگشت به روند طبیعی پیش رو دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات