میتسوبیشی به تقلب در تست های میزان آلایندگی اعتراف کرد

پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
امروزه شنیدن خبرهای اعتراف خودروسازان به تقلب‌های انجام داده به امری عادی تبدیل شده است. از رسوایی بزرگ خودروهای دیزل فولکس واگن گرفته تا اخبار منتشر شده در خصوص تقلب دایملر که همچنان اثبات نشده است. حال نوبت به خودروساز ژاپن رسیده تا به تقلب در تست‌های آلایندگی متهم شود.
تبلیغات

میتسوبیشی به دستکاری داده‌های مصرف سوخت در ۶۲۴ هزار دستگاه از خودروهای خود اعتراف کرده است. این شرکت در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود به این مطلب اشاره کرده و به خاطر تقلب صورت گرفته عذر خواهی کرد. این شرکت مطرح ژاپنی اعلام کرده که تحقیقات گسترده‌ای را در این خصوص آغاز کرده تا افراد متخلف را شناسایی کند. این دستکاری بر روی چهار مدل از خودروهای این شرکت انجام شده است که در تقسیم بندی Kei car میتسوبیشی قرار داشته‌اند. این دسته بندی شامل کاروان‌های کوچک، کامیون‌ها، خودروهای سواری می‌شود که تحت قوانین سخت‌گیرانه‌‌ی مصرف سوخت تولید و عرضه‌ می‌شوند.

برخی از خودرو‌هایی که در تست‌های آلایندگی تقلب می‌کردند عبارت‌اند از eK Wagon و eK Space که توسط میتسوبیشی تولید و فروخته شده است. همچنین خودرو‌های Dayz و Dayz Roox نیز شامل تخلف در میزان تولید آلایندگی می‌شوند که میتسوبیشی وظیفه‌ی تولید آن‌ها نیسان فروش این محصولات را بر عهده دارند. بنا به اظهارات مقامات میتسوبیشی، در آزمایشگاه نیسان قضیه دستکاری داده‌های مربوط به مصرف سوخت فاش شد و تمایز آن با نتایج تست واقعی مشخص شد.

رسوایی میتسوبیشی

به گزارش بلومبرگ، خبرنگاران محلی گفته‌اند که این تست‌ها به وسیله تغییر نحوه بارگذاری بر روی چرخ‌های خودرو دستکاری شده‌اند. مقامات میتسوبیشی ظاهراً این گفته را تائید کرده‌اند که انحراف داده به وسیله تغییرات مقاومت هوا و مقاومت غلتشی تایرهای خودرو ایجاد شده است. میتشوبیشی اعلام کرده است که ۱۵۷ هزار دستگاه از خودروهای eK Wagon و eK Space و ۴۶۸ هزار دستگاه از خودروهای Dayz و Dayz Rooz از این نرم‌افزار متقلب استفاده می‌کنند.

سهام این شرکت با انتشار این خبر ۱۵ درصد افت کرده است که مبلغ آن ۱.۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود. البته تقلب میتسوبیشی در مقابل رسوایی بزرگ فولکس واگن که ۱۱ میلیون خودرو درگیر آن بودند بسیار ناچیز است.

میتسوبیشی

سیجی سوگیرا (Seiji Sugiura ) تحلیلگر ساکن توکیو در خصوص رسوایی میتسوبیشی به بلومبرگ گفته است:

این مسئله با دستکاری فولکس واگن بسیار متفاوت است ولی امروزه بازار خودرو نسبت به چنین اخباری بسیار حساس شده است. این مسئله ممکن است اثرات مشابهی مانند فولکس واگن بر اعتبار فروش محصولات این شرکت بگذارد.

پس از ادعای برخی شرکت‌های خصوصی در رابطه با تقلب خودروهای مرسدس بنز در تست‌های آلایندگی خودرو، فاش شدن این دسته از اخبار در خصوص تولید‌کننده‌های ژاپنی که به صداقت شهرت دارند، شک بزرگی به جهان خودرو وارد کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات