تنها 0.15 درصد از دستگاه‌های اندرویدی در سال 2015 به بدافزار آلوده شده‌اند

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
امنیت سیستم‌عامل اندروید همواره موضوع مناقشه میان کاربران و کارشناسان بوده است. امروز گوگل گزارش امنیتی سالیانه خود از سیستم‌عامل اندروید را منتشر کرده که نشان می‌دهد تنها ۰.۱۵ درصد از دستگاه‌های اندرویدی به انواع به بدافزار آلوده شده‌اند.
تبلیغات

امروز کمپانی گوگل گزارش سالیانه خود از امنیت سیستم‌عامل اندروید شامل عملکرد سرویس‌ها، شرکا و انجمن‌های ایمنی در محافظت یا عدم محافظت از اکوسیستم اندروید را منتشر کرد. این گزارش تنها محدود به دستگاه‌هایی است که اپلیکیشن‌های خود را از گوگل‌پلی دریافت و نصب کرده‌اند. براین اساس تنها ۰.۱۵ درصد از این محصولات در سال ۲۰۱۵ به انواع بدافزار آلوده شده‌اند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ تغییری نداشته است.

اکثر دستگاه‌های اندرویدی به صورت پیش‌فرض از گوگل‌پلی بهره می‌برند و کاربران از این سرویس برای نصب اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند. اما هنوز برخی از محصولات مانند تبلت‌های سری کیندل آمازون یا محصولاتی که در بازارهایی نظیر چین عرضه می‌شوند، به صورت‌ پیش‌فرض از گوگل‌پلی پشتیبانی نمی‌کنند. به همین دلیل آلوده‌شدن این محصولات به اپلیکیشن‌های مضر و مخرب شایع‌تر است. اما در مجموع گوگل حتی خود را نسبت به حملات صورت گرفته در این دستگاه‌ها مسئول می‌داند و اعلام کرده ما از کاربرانی که اپلیکیشن‌های خود را از منابع دیگر نصب می‌کنند نیز محافظت خواهیم کرد.

گوگل می‌گوید با توجه به بهبود صورت گرفته در سرویس تایید اپلیکیشن‌ها، میزان محافظت از کاربرانی که اپلیکیشن‌های خود را از منابعی به غیر از گوگل‌پلی نصب می‌کنند، به میزان ۵۰ درصد بهتر شده است. به نظر می‌رسد این تصمیم گوگل در پی رشد تعداد اپلیکیشن‌های مخرب نصب شده از منابع متفرقه در سال ۲۰۱۵ روی دستگاه‌های مختلف، اتخاذ شده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، تنها ۰.۵ درصد از تمامی دستگاه‌های مجهز به اکوسیستم اندروید که از سرویس‌های این کمپانی استفاده می‌کنند، اپلیکیشن‌های مخرب را نصب کرده‌اند. به گفته‌ی گوگل این رقم نیز با آمار سال ۲۰۱۴ تفاوتی ندارد.

گوگل در گزارش امروز خود به آمار و ارقام جالبی نیز اشاره کرده است. در سال ۲۰۱۵، این کمپانی با بررسی بیش از ۶ میلیارد اپلیکیشن نصب شده در روز، بررسی آلودگی‌های موجود در شبکه یا ۴۰۰ میلیون دستگاه‌ها مختلف در روز و بررسی تعداد نامشخصی از وب‌سایت‌های غیرامن در سرویس جستجوی ایمن کروم برای اندروید، توانسته کاربران سیستم‌عامل خود را نسبت به انوع بدافزار و دیگر اپلیکیشن‌های مخرب محافظت کند.

همچنین گوگل اعلام کرده تلاش‌های محافظتی این کمپانی باعث شده تا احتمال نصب اپلیکیشن‌های مخرب بالقوه از طریق گوگل‌پلی نسبت به سال ۲۰۱۴ تا ۴۰ درصد کاهش یابد. در گوگل‌پلی امکان نصب اپلیکیشن‌های مخربی که در گروه PHAها قرار می‌گیرند وجود ندارد. ضمن اینکه گوگل به سه نکته‌ی مهم زیر نیز اشاره کرده است:

  • میزان نصب بدافزارهای جمع‌آوری کننده‌ی اطلاعات از ۴۰ درصد به ۰.۰۸ درصد رسیده است.
  • میزان نصب بدافزارهای جاسوسی از ۶۰ به ۰.۰۲ درصد رسیده است.
  • میزان نصب بدافزارهای دانلود غیرقانونی از ۵۰ درصد به ۰.۰۱ درصد رسیده است.

اما با توجه به عدم کاهش ۰.۱۵ درصدی نصب بدافزارها در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴، نتیجه می‌گیریم که سازندگان این بدافزارها تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف انجام داده‌اند.

گوگل همچنان به سیاست خود برای تقویت ایمنی اندروید از طرق مختلف ادامه خواهد داد. نه تنها سیستم‌عامل اندروید مارشمالو همراه با انواع ویژگی‌های ایمنی جدید منتشر شده (که در اندروید N نیز ادامه خواهد داشت)، بلکه این کمپانی به صورت ماهیانه بروزرسانی‌های امنیتی خود را برای انواع دستگاه‌ها منتشر می‌کند و دیگران را به این کار نیز تشویق می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات