رشد ۸.۲ درصدی دانلود اپلیکیشن از اپ‌ استور و گوگل‌پلی در سه ماهه اول ۲۰۱۶ به لطف فروش بازی‌ ها

جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
صنعت موبایل‌ روز به روز درحال رشد است و مصرف کنندگان این نوع تکنولوژی‌های نوظهور می‌خواهند حداکثر بهره را از آن ببرند. حالا با انتشار جدیدترین آمارها مشخص شده که بخش بازی‌ها در فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور بیشترین تعداد دانلود را در سه‌ماهه اولیه سال 2016 به خود اختصاص داده و باعث شده تعداد کل دانلود اپلیکیشن‌ها رشدی 8.2 درصد داشته است. در ادامه مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

بر اساس گزارشی که شرکت Sensor Tower منتشر کرده، در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۶، کاربران دو سیستم عامل iOS و اندروید جمعا ۱۷.۲ میلیارد بار اپلیکیشن‌های مختلف را از فروشگاه اپ‌استور و گوگل‌پلی دانلود کرده‌اند. این رقم یعنی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، شاهد رشد ۸.۲ درصدی هستیم. طبق معمول دسته‌ بازی‌ها بیشترین طرفدار را در این تعداد دانلود داشته و ۱.۹۵ میلیارد از کل دانلودهای این بازه، بازی‌های دانلود شده از اپ‌استور بوده‌ و نیز ۴.۷ میلیارد دانلود دیگر از کل تعداد دانلودهای بازه زمانی مورد بحث را بازی‌های دانلود شده از فروشگاه گوگل‌پلی تشکیل داده‌اند. در سیستم‌عامل iOS و اندروید، بخش بازی‌ها به ترتیب ۲۸۴ درصد و ۴۰۴ درصد نسبت به نزدیک‌ترین دسته‌بندی بعدی پر طرفدار در اپلیکیشن‌ها بزرگ‌تر هستند. این آمار و ارقام به خوبی مشخص می‌کنند که چرا نباید از ارزش ۳۴.۸ میلیارد دلاری صنعت رو به رشد بازی متعجب شد.

درحالیکه از نظر تعداد دانلود، iOS نسبت به اندورید در رده پایین‌تری قرار گرفته، اما بخش بازی های این سیستم‌عامل رشد سریع‌تری دارد. اپ‌استور در این بخش شاهد رشد ۱۴ درصدی در طول یکسال بوده و این در شرایطی است که در همین زمینه گوگل‌پلی در طول یک سال کمتر از یک درصد رشد را نشان می‌دهد. این موضوع باعث شده تا بخش بازی‌ها در سیستم عامل موبایلی گوگل در رده بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع اپلیکیشن‌های آن قرار گیرد.

global mobile apps downloads

البته گفتنی است که بخشی از این موفقیت به دلیل مزیت مهم این سیستم‌عامل‌ها یعنی تعداد کاربران آن‌ها است. شرکت‌هایی مانند Electronic Arts, King, و Glu Mobile با عنوانی که انتشار داده‌اند، در iOS و اندروید کار خود را بخوبی انجام داده و اپلیکیشن‌های آن‌ها از تعداد دانلود بسیار بالایی نیز برخوردار شده‌اند. همچنین کمپانی سوپرسل که سازنده بازی بسیار پرطرفدار و بی‌نظیر Clash Of Clans است توانست با ارائه عنوان جدیدی به نام Clash Royale تنها در عرض یک ماه از نظر تعداد دانلود به صدر جدول اپلیکیشن‌های پردانلود اپ‌استور و گوگل‌پلی راه یابد. پس جای تعجب هم ندارد که به همین دلیل و فقط با همین یک عنوان بازی جدید، شرکت یاد شده توانسته در ماه گذشته ۱۱۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد.

بازی‌هایی که بیشترین تعداد دانلود را در سه ماهه نخست ۲۰۱۶ داشته‌اند بنا به اعلام Sensor Tower به شرح زیر هستند:

  • Piano Tiles 2
  • Candy Crush Jelly Saga
  • Color Switch
  • Clash Royale
  • Subway Surfers
  • Traffic Rider
  • Clash of Clans
  • My Talking Tom
  • Candy Crush Saga
  • Temple Run 2

این رشد همچنان ادامه دارد و در واقع یک شرایط بسیار خوب برای توسعه دهندگان و ناشرانی است که حالا با وارد کردن صنعت بازی در گوشی‌های هوشمند، یک تجارت ارزشمند را انجام می‌دهند. بنا به پیش‌بینی‌ها بازی Clash Royal در سال جاری به درآمدی یک میلیارد دلاری خواهد رسید، اما این تنها عنوان شرکت Supercell نیست و در مورد بازی Clash of Clans هم همین انتظار را داریم. همچنین بازی Candy Crush از شرکت King نیز بنا به پیش‌بینی‌ها تقریبا به درآمدی مشابه به دو بازی قبلی خواهد رسید.

این آمار نشان دهنده آن است که در بخش موبایل، مشتریان حاضرند برای سرگرمی‌‌های تعاملی وقت و هزینه گذاشته و همین عامل باید شرکت‌های دیگری چون سونی، مایکروسافت، فیسبوک و ... را به فکر سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه بازی‌های موبایلی تشویق کند.

شما در مورد آمار و اطلاعات ارائه شده در مورد بازی‌های موبایل چه نظری دارید؟ آیا این صنعت با همین سرعت به رشد خود ادامه خواهد داد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات