اینتل رایانه ۱۵ دلاری خود را مبتنی بر پردازنده کوارک معرفی کرد

چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
اینتل با معرفی Quark Microcontroller Developer Kit D2000 با قیمت ۱۵ دلار، ارزان‌ترین کامپیوتر تولید شده توسط خود را در سال‌های اخیر روانه‌ی بازار کرده است. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به محصول ارزان قیمت اینتل داشته باشیم.
تبلیغات

اینتل اخیرا یک کیت برای توسعه‌دهندگان را که مجهز به پردازنده‌ی Quark این کمپانی است، با نام D2000 معرفی کرده که تنها ۱۵ دلار قیمت دارد. این کامپیوتر که روی یک بورد قرار دارد، در واقع یک رایانه‌ی بسیار کوچک، شامل مداری است که روی یک بورد کوچک پرینت شده. از این رایانه‌ می‌توان در کاربردهای مختلفی بهره برد که از جمله‌ی آن‌ها باید به توسعه‌ی انواع گجت‌ها، پوشیدنی‌ها، لوازم صنعتی و محصولات مرتبط با اتوماسیون در کنار گجت‌های مرتبط با اینترنت اشیاء نام برد.

از این‌ رایانه‌ی بسیار کوچک می‌توان برای اتصال به انواع سنسور‌ها نظیر سنسور‌های دما، نور، صدا و آب و هوا نیز استفاده کرد.

اینتل با عرضه‌ی این محصول، کمپانی‌هایی را هدف قرار داده که در حوزه‌ی تولید لوازم و گجت‌های مرتبط با اینترنت اشیاء فعالیت می‌کنند. این کیت هم‌اکنون توسط Mouser Electronics تولید شده و در آینده نیز شاهد تولید آن توسط Avnet خواهیم بود. کیت جدید معرفی شده توسط اینتل، ارزان‌ترین راه را برای ایجاد گجت‌های بسیار کاربردی و جالب توجه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. اینتل نیز در ادامه‌ی مسیر سایر کمپانی‌ها نظیر Atmel و SparkFun را برای تولید گجت‌های الکترونیک ارزان قیمت طی می‌کند.

محصول اینتل در مقایسه با سایر محصولات مشابه موجود در بازار نظیر Raspberry Pi 3 دارای قدرت پردازشی چندان زیادی نیست؛ اما در عوض مصرف انرژی آن بسیار پایین است که این موضوع به دلیل استفاده از یک پردازنده با فرکانس بسیار پایین است.

اینتل نمونه‌هایی از کاربردهای این محصول را نیز نمایش داده که از جمله‌ی آن می‌توان Curie Board اشاره کرد. این بورد در اسنوبورد مورد استفاده قرار می‌گیرد که در جریان بازی‌های X Games از آن برای دریافت اطلاعاتی دقیق از سرعت اسنوبورد بصورت بلادرنگ و ارتفاع پرش، مورد استفاه قرار گرفت. این اطلاعات در اختیار خود ورزشکار و افرادی که مسابقات را نظاره می‌کردند، قرار می‌گرفت.

اینتل تلاش‌های گسترده‌ای را برای تبدیل کردن این بورد به یک محصول پرطرفدار و پرکاربرد در پیش گرفته است. بسیاری از محصولات مشابه موجود در بازار، از معماری ARM استفاده می‌کنند؛ حال آنکه اینتل با معرفی محصول ۱۵ دلاری خود، درصدد ایجاد تغییر در این حوزه است.

محصول جدید سونی از وجود میکروکنترلر Quark D2000 بهره می‌برد که فرکانس پردازشی آن ۳۲ مگاهرتز است. فرکانس پردازنده‌ی کوارک روی محصول جدید با فرکانس آن روی بورد Curie که سایزی برابر یک دکمه داشت، برابری می‌کند.

این بورد دارای یک شتاب‌سنج ۶ جهته، مگنومتر، دماسنج بوده و همچنین از وجود پورت USB 2.0 نیز بهره می‌برد. این بورد دارای یک باتری Coin Cell بوده و همچنین یک ورودی ۵ ولتی نیز روی آن تعبیه شده است.

توسعه‌دهندگانی که این بورد را مورد استفاده قرار می‌دهند، می‌توانند از پلتفرم نرم‌افزاری Arduino Uno نیز استفاده کنند؛ چراکه توسط این سیسم پشتیبانی می‌شود. اینتل در کنار این بورد، یک کیت توسعه را که Intel System Studio for Microcontrollers نام دارد، ارائه می‌کند که می‌توان آن را در محیط نرم‌افزار اکلیپس مورد استفاده قرار داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات