مصاحبه با مدیر کل سونی موبایل در خاورمیانه: تمرکز ویژه بر خاورمیانه و ایران

چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
مطالعه 8 دقیقه
هیروکازو ایشیزوک اخیرا به عنوان مدیر کل سونی موبایل در خاورمیانه و آفریقا انتخاب شده است. وی که برای اولین بار برای مراسم رونمایی از گوشی‌های اکسپریا ایکس به ایران سفر کرده، در مصاحبه‌ با زومیت شرکت کرد تا به پرسش‌هایی در باره‌ی سیاست سونی برای بازار ایران و همچنین استراتژی این کمپانی برای بازار خاورمیانه اطلاعاتی را ارائه کند. این مصاحبه‌ی اختصاصی زومیت را از دست ندهید.
تبلیغات

 هیروکازو ایشیزوکا، معاونت کل توسعه‌ی فروش جهانی شرکت سونی موبایل و همچنین مدیر کل دفتر سونی موبایل در خاورمیانه و آفریقا است. وی در ماه مه ۲۰۰۵ در سونی اریکسون مشغول به کار شد و در طول دوره‌ی ۸ ساله‌ی خدمتش، عهده‌دار چندین سمت معاونت کل شرکت از جمله ریاست منطقه‌ی ژاپن و ریاست منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه بود. او رسما در سال ۱۹۸۰ به SONY Corporation ملحق شد و سمت‌های گوناگونی در این شرکت برعهده گرفت؛ از جمله ریاست واحد کسب‌وکار تلویزیون اروپا و ریاست واحد کسب‌وکار تلویزیون‌های صفحه‌تخت که در این سمت مسئول مناطق اروپا و ایالات متحده بود. هیروکازو ایشیزوکا در سال ۱۹۹۹ به ریاست شرکت قطعات و دستگاه‌های نمایشگر آمریکای SONY Electronics منصوب شد. وی به دلیل تصدی سمت‌های متعدد مدیریت ارشد بین‌المللی در سن خوزه (San Jose)، سن دیگو (San Diego) و توکیو تجربیات ارزشمندی اندوخته است. ایشیزوکا از فوریه‌ی ۲۰۱۳ معاونت کل توسعه‌ی فروش جهانی شرکت سونی-موبایل بوده و در این سمت مسئولیت گسترش توانمندی‌های عملیات فروش، برنامه‌‌های حفظ و نگه‌داشتن مصرف‌کنندگان، گسترش کانال‌های توزیع، پشتیبانی از شرکای استراتژیک و برنامه‌های تعالی در فروشگاه‌ها را برای به حداکثر رساندن سهم ارزشی بازارها وحساب‌های اصلی، بر عهده داشته است. او از ژانویه‌ی ۲۰۱۶ ریاست کل سونی-موبایل در خاورمیانه و آفریقا را برعهده گرفته است.

متن مصاحبه زومیت با هیروکازو ایشیزوکا را در ادامه مطالعه کنید:

شما به تازگی مدیریت سونی موبایل در خاورمیانه و افریقا را برعهده گرفته‌اید، چه تغییراتی در استراتژی‌ها و سیاست‌های سونی تحت مدیریت شما اتفاق خواهد افتاد؟

تمرکز ویژه بر بازار خاورمیانه، استراتژی جدید سونی است

پیش از هر چیز باید بدانید که استراتژی جهانی سونی، تمرکز بر روی بازار خاورمیانه است؛ ما قصد داریم تا توجه ویژه‌ای بر روی آسیای شرقی، ژاپن، اروپا و خاورمیانه داشته باشیم. ما بر روی این بازارها فعالیت‌های شدید بازاریابی خواهیم داشت. اگر بخواهم مشخصا در باره‌ی خاورمیانه صحبت کنم من باور دارم که پتانسیل بسیار بالایی در این بازار وجود دارد و ما باید از این پتانسیل، بسیار بهتر از شرایط فعلی بهره ببریم. در حال حاضر کاربران خاورمیانه از محصولات سونی بسیار راضی هستند و سونی در این منطقه محبوب است.

سونی در کنگره‌ی جهانی موبایل محصولاتی را معرفی کرد که در حوزه‌های مختلف و بعضا خارج از حوزه‌ی موبایل بودند؛ آیا شاهد گسترش کسب و کار سونی در  زمینه‌های دیگر خواهیم بود؟

سونی فعالیت خود را به فراتر از گوشی‌های هوشمند گسترش می‌دهد. ما راه‌حل‌های خود را برای اینترنت اشیاء که اخیرا معرفی کردیم دنبال خواهیم کرد و علاوه بر آن تلویزیون‌های براویا، پلی استیشن و محصولات صوتی خود را نیز توسعه خواهیم داد؛ اما اکسپریا مرکز همه‌ی این اکوسیستم خواهد بود. ما قصد نداریم مثل باقی گوشی‌های اندرویدی از نظر قیمت وارد رقابت شویم؛ ما نبرد تازه‌ای را با دیگران ایجاد خواهیم کرد و در آن بهترین تجربه‌ را به کاربران خود منتقل خواهیم کرد. در این راه خاورمیانه نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد. ما در محصولات سری اکسپریا ایکس، جدیدترین تکنولوژی‌های خود را بکار گرفتیم و در قالب محصولات جدید خود ارائه کردیم.

استراتژی شما برای بازار ایران چطور خواهد بود؟

باید به مشتریان وفادار ایرانی رسیدگی شود

برای بازار ایران، ما با تمام شرکای تجاری خود، مذاکرات جدیدی را شروع کردیم؛ ما نیاز به بهترین شرکت‌های فعال در این حوزه داریم تا محصولات ما را به دست مصرف کننده صحیح برسانند. ما مشتریان وفادار بسیاری در این منطقه داریم و همچنین مشتریان بالقوه‌ای داریم که باید به آن‌ها رسیدگی کنیم. در تلاش هستیم تا سرویس‌های بهتری را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهیم.

سونی در MWC از سری جدید اکسپریا ایکس رونمایی کرد؛ آیا این سری فقط برای گوشی‌های میان رده در نظر گرفته شده است؟

در سری ایکس مدل‌های مختلفی داریم؛ Xperia XA گوشی میان رده و Xperia X و X Performance بالارده هستند. ممکن است در آینده هم پرچمدار دیگری در این سری داشته باشیم.

چه چیز محصولات این سری را با سری‌های قبلی متمایز می‌کند؟

ما در ایکس تلاش می‌کنیم تا همه چیز را تازه کنیم و از سری Z به X حرکت کنیم. در سری ایکس تمام تکنولوژی‌های جدید خود را استفاده کردیم؛ از ریموت پلی تا ضبط ویدیو 4K تا صفحه‌نمایش بدون حاشیه و دوربین فوق‌العاده را در سری جدید بکار می‌گیریم تا بهترین تجربه را به مخاطب ارائه کنیم.

اشاره کردید که از سری Z به X مهاجرت خواهید کرد؛ آیا پرچمدار بعدی سونی نیز در سری X معرفی خواهد شد؟

خداحافظی با سری Z و انتظار برای پرچمداری متفاوت از سری X

ما گوشی دیگری در سری Z معرفی نخواهیم کرد. در حال حاضر اکسپریا X پرچمدار ما است؛ ممکن است در آینده نیز پرچمدار رده بالاتر از اکسپریا ایکس را نیز معرفی کنیم، اما من فعلا نمی‌توانم درباره‌ی آن صحبت کنم. البته اکسپریا زد ۵ پریمیوم همچنان پرچمدار 4K ما خواهد بود تا محصول جایگزین آن با نمایشگر 4K رونمایی شود.

برخی از کاربران انتظار تغییر طراحی نرم‌افزار و همچنین طراحی ظاهری گوشی‌های اکسپریا را دارند؛ آیا سونی برنامه‌ای دارد که در آینده یک گوشی کاملا متفاوت با طراحی جدید را تولید کند؟

ما همیشه در حال بررسی و مطالعه هستیم تا به هدف‌مان که ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی کاربری است دست یابیم و مشتریان خود را راضی‌تر کنیم. ما در آینده نیز این کار را ادامه خواهیم داد و براساس بازخوردی که از بازار دریافت می‌کنیم محصولات خود را توسعه خواهیم داد.

Hirokazu Ishizuka

من فکر می‌کنم اگر بازخوردهای بازار را دریافت کرده باشید احتمالا متوجه‌ی درخواست کاربران نسبت به ارائه‌ی یک گوشی متفاوت شده‌اید. با این وجود شاید بتوان انتظار محصولی کاملا متفاوت را از سوی سونی داشت.

شاید گوشی بعدی سونی یک گوشی کاملا متفاوت باشد

هیچ چیز غیر ممکن نیست؛ احتمال آن وجود دارد که چنین محصولی تولید شود. اما در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا مشتریان وفادار خود را راضی نگاه داریم و به جای تغییر در طراحی صنعتی محصولات، بر روی اتصال هوشمند کاربران و ابزارهای مختلف به یکدیگر کار می‌کنیم ما در کنگره‌ی موبایل، محصولات متصل جدیدی مانند Xperia Eye یا Xperia Project را معرفی کردیم که تجربه‌ی کاربران را بهبود می‌بخشد. امروزه همه‌ی تلفن‌های هوشمند از نظر سخت‌افزار و تجربه‌ی کاربری شبیه به هم هستند و ما تلاش می‌کنیم تا تجربه‌ای متفاوتی را در اختیار کاربر قرار دهیم. ما به دنبال بهبود ارتباط هوشمند بین کاربران هستیم. ما به کمک ابزارهایی مانند Xperia Ear و Eye تلاش می‌کنیم تا تعامل کاربران را ارتقاء دهیم. رنگ‌بندی نیز اهمیت بسیاری دارد؛ ما در سری ایکس رنگ جدید طلایی لیمویی را معرفی کردیم.

سال گذشته سونی موبایل برنامه‌ای را برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری آغاز کرد و تلاش کرد تا بخش موبایل را به وضعیت سوددهی برساند؛ اما در این راه چندان موفق نبود. برنامه و استراتژی شما برای بازگشت به وضعیت سوددهی چیست؟

سونی موبایل امسال به سوددهی باز می‌گردد

۲۰۱۵، سال تحول و دگرگونی بود. ما استراتژی تمرکز بر روی مناطق مهم را شروع کردیم و بر روی اروپا، آسیای شرقی، خاورمیانه و بخشی از اقیانوسیه تمرکز کردیم و در عوض از بازار آمریکا و چین فاصله گرفتیم. برای این هدف ما تغییرات داخل سازمانی بسیاری را تجربه کردیم. یکی از اقدامات بسیار مهمی که انجام دادیم انتقال کل بخش‌های عملیاتی سونی از شهرها و کشورهای مختلف نظیر لندن، سوئد، به دفتر اصلی سونی در توکیو بود. به این ترتیب ما همه چیز را متمرکز کردیم. نتیجه‌ی این تغییرات را این فصل مشاهده خواهید کرد و ما به موفقیت سونی موبایل مطمئن هستیم. ما همچنین برای توسعه‌ی تجارت خود وارد حوزه‌ی اینترنت اشیاء (IOT) شدیم تا فرصت‌های بیشتری را برای کسب درآمد فراهم کنیم.

چه زمانی راه‌حل اینترنت اشیاء سونی به صورت تجاری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و چه زمان شاهد عرضه‌ی آن در بازار ایران خواهیم بود؟

سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ این سرویس بصورت جهانی عرضه می‌شود و احتمالا بعد از آن نیز وارد ایران می‌شود. اینترنت اشیاء بی‌نهایت مهم است و تجربه‌ی زندگی را بهبود می‌بخشد. از این بابت سونی تمرکز ویژه‌ای بر روی آن خواهد داشت.

سونی به واسطه‌ی بخش سرگرمی و کنسول بازی پلی‌استیشن در زمینه‌ی بازی بسیار با تجربه است؛ چرا سونی همچون نینتندو از این پتانسیل برای حضور در حوزه‌ی بازی‌های موبایل استفاده نمی‌کند؟

در حقیقت بازی‌، مربوط به بخش سرگرمی و پلی استیشن سونی می‌شود و هرچند ما بصورت عمومی با یکدیگر در ارتباط هستیم، اما تصمیم‌گیری در این رابطه به آن بخش از سونی مربوط است. به نظر من پلی‌استیشن همچنان یکی از تجارت‌های کلیدی سونی باقی خواهد ماند. کاربران اکسپریا نیز می‌توانند از طریق قابلیت ریموت پلی، به پلی استیشن متصل شده و از بازی‌ها در موبایل خود لذت ببرند.

Hirokazu Ishizuka

سونی در حال توسعه‌ی هدست واقعیت مجازی PlayStation VR است که با پلی‌استیشن کار می‌کند؛ آیا این هدست با موبایل‌های اکسپریا نیز کار خواهد کرد یا سونی قصد معرفی هدست‌ دیگری برای سازگاری با گوشی‌های خود دارد؟

من نمی‌توانم در رابطه با محصولات معرفی نشده صحبت کنم. اما آنچه مشخص است، محتوای واقعیت مجازی به شدت در حال افزایش است. گوشی اکسپریا زد ۵ پریمیوم با پشتیبانی از رزولوشن 4K می‌تواند تجربه‌ی بسیاری خوبی را در واقعیت مجازی به کاربران ارائه کند تا از طریق هدست‌های ثانویه و صفحه‌نمایش این گوشی، واقعیت مجازی را تجربه کنند. از طرفی ما بر روی واقعیت مجازی در پلی‌استیشن وی‌آر بسیار کار کرده‌ایم و من هم مانند شما هیجان‌زده هستم تا زودتر محصول نهایی را ببینم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات