گارتنر: کاهش فروش آیفون های اپل از فصل چهارم ۲۰۱۵ آغاز شده است

سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
مطالعه 5 دقیقه
در ماه‌های اخیر اخبار و گزارش‌های متعددی در خصوص کاهش فروش آیفون‌های اپل منتشر شده است؛ سقوط قیمت سهام کاپرتینویی‌ها در کنار پیش‌بینی کاهش فروش آیفون‌های اپل یکی از مواردی است که بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بازار آن را نوید داده‌اند، حال آنکه این روند آغاز شده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل برای اولین بار پس از عرضه‌ی آیفون در سال ۲۰۰۷ شاهد کاهش رشد فروش گوشی‌های هوشمند خود خواهد بود؛ این جمله‌ای است که با وجود سادگی و کوتاه بودن، مفاهیم بسیاری را با خود در پی دارد. اپل در سال‌های اخیر و پس از معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ موفق شده تا با جلب کردن نظر بسیاری از کاربران به سمت گوشی هوشمند خود، فروش بسیار بالایی را تجربه کند، بطوریکه آمارهای فروش ارائه شده توسط این کمپانی با گذشت زمان در مقایسه با گذشته شاهد بهبود بوده و همواره فروش آیفون در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده است، حال آنکه روند افزایش فروش آیفون‌های اپل متوقف شده و اپل برای اولین بار در تاریخ خود با انتشار گزارش مالی از کاهش فروش آیفون‌ها در مقایسه با سه ماهه‌ی سال پیش خبر خواهد داد.

پیش از آنکه کاهش فروش آیفون‌های اپل رنگ واقعیت به خود بگیرد، شاهد افت قیمت سهام این کمپانی هستیم که در ماه‌های اخیر با سقوط در حاشیه‌ی قیمت ۹۰ دلاری جولان می‌دهد. به جرات می‌توان گفت که گزارش مالی اپل برای سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی که نشان دهنده‌ی فروش بالای این کمپانی بود، آخرین بار حداقل در ماه‌های آینده است که نشان از رشد فروش این گوشی دارد. اپل نیز دچار دردی شده که سایر کمپانی‌ها در سال‌های اخیر از آن رنج می‌برند؛ کاهش تقاضا برای گجت‌های رده بالا با قیمت‌های نجومی.

این موضوع به اندازه‌‌ای روشن و مبرهن است که حتی تیم کوک، مدیرعامل اپل نیز به آن اذعان داشته و به این موضوع اشاره کرده که فروش آیفون‌های اپل در ماه‌های آینده با کاهش روبرو خواهد شد. البته گزارش گارتنر نشان از این دارد که برای لمس کاهش فروش آیفون‌های اپل و به طور کلی کاهش فروش گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی نیازی به خیره شدن به افق آینده نیست و این موضوع از همین روزها آغاز شده و می‌توان با نگاهی ریزبینانه، کاهش فروش را مشاهده کرد.

نگاهی به آمار و ارقام

سال ۲۰۱۵ را نباید سال سختی برای اپل از نظر آمار و ارقام برای فروش آیفون بدانیم. براساس گزارش‌های منتشر شده توسط گارتنر، اپل در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۲۵.۸۵ میلیون دستگاه آیفون به فروش رسانده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۴ با فروش بیش از ۱۹۱.۴۳ میلیون دستگاه گوشی هوشمند نشان از افزایش دارد. افزایش فروش آیفون‌های اپل در سال ۲۰۱۵ بالا رفتن سهم گوشی‌های این کمپانی در بازار جهانی را به ارمغان داشته و باعث شده تا سهم اپل از بازار جهانی از ۱۵.۴ درصد در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۵.۹ درصد در سال ۲۰۱۵ برسد.

 اما اپل در پایان سال ۲۰۱۵ رفته رفته کاهش فروش را به عینه لمس کرده است، بطوریکه براساس گزارش گارتنر که مبتنی بر تعداد آیفون‌های خریداری شده توسط کاربران نهایی است، می‌توان دید که روزهای خوب برای اپل حداقل در کوتاه مدت در حال آغاز شدن است. در گزارش گارتنر آیفون‌های به فروش رفته به کاربران نهایی لحاظ شده و خبری از تعداد آیفون‌های عرضه شده توسط اپل به بازار نیست. براساس آنچه که اپل در جریان کنفرانس ارائه‌ی گزارش مالی خود منتشر کرده، بیش از ۷۴.۸ میلیون دستگاه آیفون روانه‌ی بازار شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۴ شاهد افزایشی ۳۰۰٫۰۰۰ دستگاهی است.

اما آنچه که گارتنر از میزان فروش آیفون ارائه داده، فروش ۷۱.۵ میلیون دستگاه آیفون در سه ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۶ میلادی است. اختلاف آمارهای ارائه شده توسط گارتنر و اپل نشان از این دارد که بیش از سه میلیون دستگاه گوشی هوشمند آیفون در انبار فروشگاه‌های لوازم الکترونیک و اپراتورهای مخابراتی قرار دارد که در انتظار عرضه‌ی این گوشی‌های هوشمند هستند. در کنار کاهش فروش آیفون در سه ماهه‌ی چهارم باید به این نکته نیز اشاره کرد که سهم اپل از عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند در فصل چهارم سال ۲۰۱۵ نیز از ۲۰.۴ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱۷.۷ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش پیدا کرده است.

سامسونگ به عنوان اصلی‌ترین رقیب اپل در زمینه‌ی تولید و عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند، در سه ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۶ موفق شده تا کاهش فروش گوشی‌های هوشمندش را جبران کرده و با فروش ۸۳.۴۴ میلیون دستگاه گوشی هوشمند بتواند آمار ۲۰.۷ درصدی را از آن خود کند. هرچند سامسونگ موفق شد در سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ فروش خود را افزایش دهد، اما کاهش فروش دامان این کمپانی کره‌ای را نیز خواهد گرفت.

اشباع بازار گوشی‌های هوشمند رده بالا

یکی از تفاوت‌های عمده‌ی سامسونگ با اپل در عرضه‌ی انواع لوازم خانگی و محصولات الکترونیک و همچنین طیف گسترده‌ای از گوشی‌های هوشمند و میان رده به بازار است. حوزه‌ی محصولات میان رده و پایین رده را باید یکی از معدود شانس‌های کمپانی‌ها برای تجربه‌ی افزایش فروش خواند، بطوریکه براساس پیش‌بینی‌های گارتنر بیش از دو سوم از فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در بازار‌های در حال توسعه و شامل گوشی‌های هوشمند میان رده و پایین رده خواهد بود. شاید از این‌رو است که اپل درصدد عرضه‌ی گوشی هوشمند با عنوان آیفون 5se با نمایشگر کوچک‌تر برآمده است.

اما چرا کاهش فروش آیفون برای اپل تا این اندازه اهمیت دارد؟ پاسخ سوال بسیار ساده است، بیش از ۷۰ درصد درآمد اپل از محل فروش آیفون به دست می‌آید، حال آنکه دو سال پیش فروش آیفون‌ها تنها ۵۸.۶۸ درصد از درآمد کسب شده توسط اپل را شامل می‌شد. با توجه به اینکه اپل هنوز نتوانسته با محصولات جدیدش که شامل اپل تی‌وی و اپل واچ است، به فروش چشم‌گیری دست یابد، از این‌رو افول آیفون می‌تواند به مثابه باتلاقی برای اپل باشد که این کمپانی را نیز با خود به زیر بکشد.

اندروید

یکی دیگر از کمپانی‌های که می‌تواند تحت تاثیر کاهش فروش گوشی‌های هوشمند قرار گیرد، هلدینگ آلفابت است که سیستم‌عامل اندروید آن بیش از ۸۰ درصد از بازار را در اختیار دارد. اما تاثیر کاهش فروش گوشی‌های هوشمند برای اپل بسیار محدود خواهد بود.

بیش از ۹۰ درصد از درآمد ۲۱.۳۳ میلیارد دلاری گوگل در سه ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۶ از مسیر‌های دیگری جز فروش گجت به دست آمده است. بازاریابی محتوا و تبلیغات در فضای آنلاین که رفته رفته در حال گسترش مرزهای خود و به زیر بردن تبلیغات و بازاریابی در تمام حوزه‌ها است، بدنه‌ی اصلی درآمد گوگل را شامل می‌شود. درآمدزایی از تبلیغات آنلاین موضوعی است که وابستگی به گوشی‌های هوشمند نداشته و می‌توان از یک گوشی هوشمند رده پایین تا یک آیفون بسیار گران قیمت به درآمدزایی پرداخت.

باید دید که کاپرتینویی‌ها چه چاره‌ای برای این موضوع خواهند اندیشید؟ آیا باید در انتظار انقلابی دیگر از سوی اپل در حوزه‌ی فناوری باشیم یا اینکه قدرت ایجاد تحولات گسترده نیز با استیو جابز زیر خاک مدفون شده است؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات