راه موفقیت و دیده شدن اپلیکیشن در بازار چیست؟

شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
مطالعه 7 دقیقه
امروزه گوشی‌های هوشمند به یکی از جذاب‌ترین پلتفرم‌های درآمدزایی برای برنامه‌نویسان تبدیل شده است. مهم‌ترین استارت‌‌آپ‌هایی که در چند سال گذشته وارد دنیای کسب‌و‌کار شده‌اند، کاربران سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS را به عنوان جامعه‌ی هدف خود تعریف کرده‌اند. با این حال تنها داشتن سواد برنامه‌نویسی برای ارائه‌ی یک اپلیکیشن کفایت نمی‌کند و باید برای ورود محصول به بازار و فروش آن برنامه‌ریزی کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در چند سال گذشته به دلیل تعداد کم از اپلیکیشن‌ها و نبود فضای رقابتی در فروشگاه‌های نرم‌افزاری موبایل، معمولا اپلیکیشن‌های معرفی شده به سرعت به شهرت می‌رسیدند و راه موفقیت را در پیش می‌گرفتند. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن شما با تمرکز بر ورزش در سه سال پیش به عنوان یک محصول نوآور در راستای تغییر سبک زندگی شهری مطرح می‌شد، امروز این اپلیکیشن برای بقا در بازار رقابتی باید بر جنبه‌های دیگری از محصول خود تمرکز کند. نوآوری تنها یکی از جنبه‌های محصول است و پدیدآورندگان محصول باید راه‌های معرفی بهتر محصول خود به مشتری را پیدا کنند.

بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در مارکت‌های موبایل ایده‌ای درخشان دارند و اجرای به نسبت موفقی را پشت سر گذاشته‌اند؛ با این حال فروش بالایی را تجربه نمی‌کنند. عرضه‌ی یک اپلیکیشن بدون هیچ استراتژی مشخص، محصول شما را در بین حجم زیاد اپلیکیشن‌ها محکوم به شکست خواهد کرد. در همین راستا سوالی که باید همواره از خود به عنوان یک ارائه‌دهنده‌ی اپلیکیشن بپرسید، نحوه‌ی ورود به بازار است؟ چگونه باید محصول خود را بین اپلیکیشن‌های مشابه خود معرفی کنید؟

 از ماهی بودن در اقیانوس پرهیز کنید

یکی از استراتژی‌هایی که برنامه‌نویسان می‌توانند دنبال کنند حضور در بخش‌های کمتر دیده‌ شده‌ی بازار است. به عنوان مثال ارائه‌‌ و دیده شدن یک اپلیکیشن خبرخوان در بازاری که بازیگران بزرگ و معروفی در آن فعالیت می‌کنند کار سختی به نظر می‌رسد. در طرف مقابل شروع کار در بخش دیگری از بازار که رقابت زیادی در آن وجود ندارد کمک زیادی به برجسته شدن کار شما می‌کند. بنابراین به جای شنا کردن در یک اقیانوس بزرگ می‌توان شانس خود را در دریاچه‌ای کوچک امتحان کرد تا شانس بقای خود را افزایش دهید.

هدف‌گیری مشتریان در بازار

 بازار اپلیکیشین‌های موبایل اشباع شده است؛ با این حال بازار برنامه‌های ساعت‌های هوشمند، اینترنت اشیا یا واقعیت مجازی هنوز جنبه‌هایی دست نخورده دارند. فرض کنید یک اپلکیشین برای Oculus Rift نوشته باشید؛ میان تعداد اندک اپلیکیشن‌های موجود برای این پلتفرم، مسلما محصول شما حتی بدون هیچ تبلیغی تعداد زیادی دانلود خواهد داشت.

 تعداد زیاد برنامه‌های موبایل به معنای اتمام ایده‌ها و خلاقیت در این بازار نیست. مسلما با مشاهده‌ی دقیق‌تر اطراف خود و شناسایی نیاز‌های افراد می‌توان شکاف‌های موجود در بازار را پیدا کرد. در این شکاف مسلما میزان رقابت کمتر خواهد بود و شانس موفقیت و دیده شدن شما افزایش می‌یابد. رسیدن به ۸۰ درصد از مشتریان از یک بازار کوچک بهتر از رسیدن به یک درصد از مشتریان یک بازار بزرگ است.

برای رسیدن به بازاری با بازیگران محدودتر از نیازمندی‌های خودتان شروع کنید. برای انجام کارهای روزمره‌ی خود به چه ابزاری نیاز دارید؟ با وجود داشتن چه ابزاری کارهای شما با سهولت بیشتری انجام می‌گیرند؟ جواب به این پرسش‌ها مسلما به کشف و حتی خلق نیازمندی‌های جدید ختم خواهد شد.

 استفاده از پلتفرم‌های مختلف

برای رسیدن به مشتری می‌توان از مارکت‌های مختلف استفاده کرد. مسلما فروشگاه نرم‌افزاری گوگل پلی استور، اصلی‌ترین مکان انتشار محصول شما است. با این حال نباید از مارکت‌هایی که به صورت موازی با آن تشکیل شده‌اند غافل شد.

حضور در پلتفرم‌های مختلف نیز راهکاری مفید به نظر می‌رسد تا مشتریان در گوشی‌های موبایل، در لپ‌تا‌پ، در ساعت‌های هوشمند و شاید پلتفرم‌های دیگر همراه و مخاطب شما باشند.

استفاده از وب‌سایت‌های تجمیع سرمایه‌گذاری مردمی یا کراودفاندینگ، Crowdfunding، نیز می‌تواند یکی از راه‌حل‌های خوب برای رسیدن به موفقیت باشید. با این کار شما نه تنها سرمایه‌ی اولیه‌ی کار خود را جمع می‌کنید، بلکه با ایجاد کمپین‌های مختلف می‌توان نگاه‌‌ها را قبل از ارائه‌ی محصول نهایی به خود جلب کرد. مطمئنا ایده‌ی شما از نگاه وب‌سایت‌های خبری یا کاربران در شبکه‌های اجتماعی پنهان نخواهد ماند.

 ایجاد کانال‌های ارتباطی با مشتریان بالقوه

هم راستا با پرورش ایده و رسیدن به محصول نهایی باید در مورد مشتریان خود نیز اطلاعات کسب کنید. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن‌ شما در مورد باغبانی است، مشتریان شما احتمالا یا شاغل در این بازار هستند یا علاقه‌ی زیادی به گیاهان دارند. مشتریان بالقوه‌ی شما در کدام قشر از جامعه قرار دارند؟‌ شما چطور می‌توانید با آن‌ها ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم برقرار کنید؟ یکی از کارهایی که شما برای شناساندن محصول خود باید انجام دهید مطمئنا تبلیغ یا نوشتن یک مقاله در یک مجله‌ی باغبانی است.

یکی دیگر از کانال‌های مهم ارتباط با مشتری مسلما شبکه‌های اجتماعی هستند. امروز کمتر کسی در هیچ شبکه‌ای عضو نیست و این یک فرصت ایده‌آل برای معرفی به حساب می‌آید. با این حال مهم‌ترین مشتریان شما در حقیقت اطرافیان شما هستند. به احتمال زیاد در لیست اطرافیان خود افراد زیادی را دارید که می‌توانید محصولتان را برای آنها به نمایش بگذارید، اجازه‌ی استفاده از اپلیکیشن را بدهید و نظر آنان را جویا شوید.

مهم‌ترین نکته‌ در این بین توجه به امور مربوط به بازار است. به هر حال هر چقدر هم کار برنامه‌نویسی و محصول نهایی شما عالی باشد، بدون دانلود و استفاده‌ی کاربران به هیچ دردی نمی‌خورد. بنابراین به جای تولید یک محصول و فکر کردن در مورد عرضه‌ی آن، با مطالعه و شناخت دقیق بازار یک محصول متناسب با آن ارائه کنید.

 توزیع افقی

یکی از استراتژی‌های مهم برای موفقیت در بازار برنامه‌های موبایل توزیع افقی است. در این حالت به جای رسیدن به ۱۰۰۰ دانلود برای یک اپلیکیشن، یک دانلود برای هزار اپلیکیشن هدف سازندگان می‌شود.

به عنوان مثال به جای ساخت یک برنامه‌ی آموزشی با حجم زیاد محتواهای آموزشی، می‌توان اپلیکیشن‌های متعدد و ویژه برای هر کدام از محتواهای آموزشی ایجاد کرد. در نتیجه شما با یک بار طراحی برنامه قادر خواهید بود اپلیکیشن‌های زیادی را راهی بازار کنید و شانس خود را برای دیده شدن افزایش دهید. این روش در بازاریابی توزیع افقی نامیده می‌شود.

با این حال قرار نیست چندین و چند برنامه‌ی بی‌کیفیت را وارد بازار کنید. ارائه‌ی چند اپلیکیشن در کنار محصول اصلی شما باعث افزایش بازدید و احتمالا افزایش میزان دانلود از مجموعه‌ی کارهای شما خواهد شد.

یکی دیگر از استراتژی‌های محبوب در بین برنامه‌نویسان شروع از یک بازار کوچک و حرکت پایدار به سمت بازار بزرگ است. فیس‌بوک نیز به عنوان یک شبکه‌ی اجتماعی در داخل دانشگاه هاروارد شناخته می‌شد که در مرحله‌ی بعد اجازه‌ی ورود بقیه‌ی افراد را داد.

طراحی منحصر به فرد

یک گوسفند سیاه در بین گله‌ای از گوسفندان سفید عامل اصلی توجه به آن گوسفند خاص به حساب می‌آید. تمرکز اصلی بازی‌سازان مستقل نیز در همین نکته است. این افراد با طراحی متفاوت و پرداختن به جنبه‌هایی که در جریان اصلی بازی‌سازی مورد توجه نیست محصول خود را متمایز نشان می‌دهند.

تمایز در طراحی

روزانه کاربران زیادی مارکت‌های نرم‌افزاری رو مرور می‌کنند و به دنبال یک اپلیکیشن خاص و ویژه می‌گردند. بنابراین با داشتن یک طراحی مناسب در رابط کاربری و حتی آیکن برنامه می‌توان این افراد را متقاعد به دانلود برنامه کنید.

در فرآیند طراحی و تولید محصول خود به انتخاب آیکن فکر کنید. آیکن برنامه‌ی شما باید حس کنجکاوی را در افراد برانگیزد. باید برنامه‌ی شما مثل یک گوسفند مشکی در گله‌ی گوسفندان سفید خودنمایی کند.

 توجه به SEO

بهینه‌سازی موتور جستجو یا SEO مهم‌ترین قسمت بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید. به لطف این بهینه‌سازی، موتور‌های جستجو محتوای منتشر شده‌ را بهتر تشخیص می‌دهند و می‌توانند کاربران را به صفحه‌ی شما منتقل کنند. استفاده از کلید‌واژه‌ها در متن‌هایی که برای معرفی اپلیکیشن‌ خود می‌نویسید یکی از نکات مهم بازاریابی آنلاین است. بنابراین سعی کنید معرفی محصول خود را کامل و بهینه شده برای موتور‌های جست‌و‌جو طراحی کنید. برای پیشرفت کار خود به این فکر کنید که محصول شما چه جنبه‌هایی دارد و کاربران برای رسیدن به صفحه‌ی شما چه واژه‌ای را باید جست‌و‌جو کنند.

 اسم اپلیکیشن نیز اهمیت زیادی دارد. معمولا اپلیکیشن‌هایی با اسمی که معرف هدف کلی برنامه و هم‌زمان کوتاه، خاص و ساده باشند، پتانسیل بالاتری برای دیده شدن دارند.

 بازاریابی

تمامی نکاتی که گفته شد برای بهتر دیده شدن خروجی کار شما بود. با این حال نباید روش‌های بازاریابی معمول در دنیای اینترنت را نادیده بگیرید. روش‌هایی که بارها و بارها امتحان شده‌اند و توانایی افزایش دانلود از برنامه را دارند.

- ساخت وب‌سایت مخصوص در کنار ایجاد وبلاگ و تولید محتوا برای آن

- تبلیغات آنلاین

- ساخت ویدیو و انتشار آن

- نوشتن محتواهای متنی در وب‌سایت‌های پربازدید به عنوان نویسنده‌ی مهمان یا رپورتاژهای متنی

اگرچه تمامی روش‌های بالا سرمایه‌ی زیادی می‌خواهند، ولی برای مطرح شدن محصول شما ضروری به نظر می‌رسند. بنابراین برای اینکه بتوانید اپلیکیشن ۵۰ سنتی خود را بیشتر بفروشید، هزینه‌های اولیه شما رو پوشش دهد و به سود آوری برسید، باید برای بازاریابی محصول هزینه کنید.

برنامه‌ریزی برای ورود به بازار

اگر فکر می‌کنید تنها با داشتن یک ایده و برنامه‌نویسی ساده می‌توان یک اپلیکیشن موفق ارائه داد، به احتمال زیاد در اشتباه به سر می‌برید. اپلیکیشن‌هایی مثل Falppy Bird که تنها با داشتن یک ایده‌ی ناب وارد بازار شدند و سریع مورد توجه قرار گرفتند هر روز کمتر می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال فاکتور شانس می‌گردید، خیلی به آن دلخوش نباشید؛ چون شانس شما در برابر شرکت‌هایی که به طور تخصصی اپلیکیشن تولید می‌کنند تقریبا ناچیز است! مگر اینکه برای پر کردن اوقات فراغت خود کار می‌کنید.

برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی برای ورود و معرفی محصول اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه کرد. تنها داشتن ایده یا مهارت برنامه‌نویسی موفقیت شما را تضمین نمی‌کنند و باید برای رسیدن به هدف اصلی، مهارت‌های مختلفی را در خود پرورش دهید و به جنبه‌های مدیریتی کسب‌و‌کار خود فکر کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات