نبود منابع مالی و ترک متخصصان کارآمد، Faraday Future را به زانو درآورده

جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
مطالعه 6 دقیقه
استارت آپ Faraday Future در جربان برگزاری نمایشگاه CES 2016 از خودروی مفهومی الکتریکی خود رونمایی کرد که تحسین بسیاری از کارشناسان این حوزه برانگیخت. حال یکی از متخصصین فارادی فیوچر از حقیقت این استارت آپ پر سر و صدا پرده برداشته و اعلام کرده که این کمپانی با وجود مشکلات متعدد، حتی یک خودروی کاربردی نیز ندارد و از برنامه‌های خود بسیار عقب است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فارادی فیوچر (Faraday Future) نام استارت آپی است که در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2016 از خودروی مفهومی الکتریکی خود رونمایی کرد. این خودروی مفهومی با توجه به ویژگی‌ها و ظاهر بسیار زیبای خود از نظر بسیاری یکی از خودرو‌هایی بود که در صورت عرضه به بازار قادر به جلب نظر بسیاری بود. حال یکی از متخصصان فارادی فیوچر، با ارائه‌ی اطلاعات پشت پرده در مورد این کمپانی، اعلام کرده که این کمپانی حتی یک دستگاه از خودروی خود را بصورت کاربردی توسعه نداده و آنچه که رونمایی شده ماکتی از یک طرح است. وی به این موضوع اشاره کرده که فارادی فیوچر از مشکلات متعددی رنج می برد که یکی از این مشکلات ترک کمپانی توسط مهندسی است که وظیفه‌ی توسعه‌ی باتری‌های مورد نیاز را داشته. همچنین باید به مشکلات مالی اشاره کرد که باعث شده تا برنامه‌ی توسعه‌ی کارخانه‌ی نوادای این کمپانی با تاخیر روبرو شود.

فارادی فیوچر در زمان برگزاری نمایشگاه CES 2016 در اولین روزهای سال جاری میلادی بر موج خبری سوار شده و سرتیتر بسیاری از وبلاگ‌های خبری را مال خود کرد. در آن زمان این کمپانی با ادعای وجود یک تیم بسیار کارآمد، افق دید گسترده و یک اتحاد باورنکردنی، وعده‌ی تولید خودرویی را داده بود که حتی توانایی به زانو درآودن تسلا را نیز داشت، اما هم اکنون پشت پرده‌ی این خودروساز برملا شده است.

براساس اطلاعات برگرفته از مصاحبه‌ی یکی از متخصصین پیشین فارادی فیوچر که با گاردین به گفتگو پرداخته، فارادی فیوچر از همان ابتدای امر با مشکلات زیادی روبرو شده و بسیاری از نفرات اصلی تیم خود را از دست داده است. برای مثال می‌توان به پورتر هریس، طراح اصلی و فردی که پتنت‌های مربوط به باتری را در اختیار داشت اشاره کرد که کمپانی را ترک کرده و بخشی از کارهای صورت گرفته را نیز به همراه خود برد. وی در این خصوص گفت:

فارادی فیوچر در تلاش بود تا به سرعت و در خفا یک پروتوتایپ با تمام قابلیت‌های کاربردی را در نمایشگاه CES 2016 رونمایی کند. اما در تابستان سال ۲۰۱۵، مشخص شد که فناوری مربوط به این توسعه‌ی این خودرو آماده نیست. پس از آنکه این موضوع مشخص شد، فارادی فیوچر تصمیم گرفت تا با نمایش قدرت طراحی خود و ارائه‌ی یک نمونه‌ی طراحی شده، قدرت خود را به نمایش بگذارد، اما همه چیز عقب‌تر از برنامه‌های طراحی شده بود و از این‌رو در نهایت کمپانی یک خودروی مفهومی بدون هیچ توانایی و کاربردی را که هزینه‌ای ۲ میلیون دلاری برداشته بود، در نمایشگاه CES 2016 رونمایی کرد.

در این گزارش اشاره‌ای نیز به آینده‌ی فارادی فیوچر شده که در صورت نبود مشکلات این کمپانی در نظر داشت تا به آن برسد. بر این اساس این کمپانی در نظر داشته تا خانواده‌ای متشکل از ۱۳ خودرو را که شامل نمونه‌های سواری، باری و ون می‌شود، با استفاده از پلتفرم‌های مشترک، روانه‌ی بازار کند.

فارادی فیوچر

اولین خودرویی که برای معرفی در نظر گرفته شده بود، یک نمونه‌ی مفهومی از کلاس خودروهای کراس اوور یا SUV بود که برای رونمایی در CES 2016 در نظر گرفته شده بود. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این خودرو در رده‌ی محصولات لوکس قرار گرفته و قیمتی ۱۵۰٫۰۰۰ دلاری برای آن در نظر گرفته شده بو، از این‌رو نمی توان اولین خودروی فارادی فیوچر را رقیبی برای تسلا خواند. البته این موضوع زمانی رنگ واقعیت به خود می گرفت که همه‌ی شرایط برای فارادی فیوچر خوب بوده و برنامه‌ها براساس پیش‌بینی‌ها جلو می‌رفت.

فارادی فیوچر از نظر مالی توسط کمپانی LeTV چین که در زمینه‌ی مالتی مدیا فعالیت می‌کند، پشتیبانی می‌شود. جیا یوئتینگ، مدیرعامل این کمپانی چینی شخصا فارادی فیوچر را حمایت می‌کند. با توجه به اینکه در حال حاضر اقتصاد چین دستخوش تغییراتی شده و وضعیت به خوبی گذشته نیست، لی تی‌وی نیز معاملات در بورس شانگهای را به حالت تعلیق درآورده و همین موضوع نگرانی‌هایی را در مسئولان ایالات نوادا برانگیخته، چراکه وضعیت چندین میلیارد دلاری که این لی تی‌وی متعهد شده تا برای توسعه‌ی کارخانه‌ی نوادا پرداخت کند، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

با توجه به اینکه لی تی‌وی منابع مالی مورد نیاز را در اختیار فارادی فیوچر قرار نداده، از این‌رو عملیات مربوط به احداث کارخانه در نوادا نیز از ماه ژانویه به آوریل به تعویق افتاده و بنابر گزارش گاردین، با توجه به ترک متخصصان کمپانی، فارادی فیوچر چاره‌ای جز برون سپاری نداشته و باید سیستم‌های مورد نیاز خود را به منظور توسعه به کمپانی‌های دیگر واگذار کند.

در صورتی که فارادی فیوچر ساختار مهندسی مورد نیاز برای توسعه‌ی پلتفرم الکتریکی خود را نداشته باشد، شرایط برای این کمپانی بسیار سخت خواهد شد، بطوریکه همین دلیل باعث شد تا این کمپانی در CES 2016 به جای نمایش یک خودروی کاربردی الکتریکی، خودروی مفهومی FTZERO-1 را با ماهیتی شبیه به یک ابرخودرو معرفی کند.

خودروی فارادی فیوچر

یکی از چالش‌های اصلی فارادی فیوچر، پیشبرد طرح‌هایی در رابطه با سیستم‌های هوشمند و سیستم اطلاع‌رسانی خودروهایی است که در نظر دارد تا به تولید برساند. این کمپانی از نظر توسعه‌ی سیستم‌های هوشمندی که احتمالا در خودروهایی که برای سرویس‌دهی اشتراکی به کار گرفته خواهند شد، با چالش‌های زیادی روبرو است. مدیر اجرایی پیشین فارادی فیوچر به این موضوع اشاره کرده که احتمالا این کمپانی قسمت‌های مربوط به سیستم‌های هوشمند خودروهای خود را از طریق دریافت گواهی خودروهای هوشمند گوگل به دست خواهد آورد.

در کنار تمام این مسائل، باید به اختلافات موجود با کمپانی لی‌ تی‌وی نیز اشاره کرد. لی تی‌وی در کشور چین دارای بازویی است که در زمینه‌ی خودروسازی فعالیت می‌کند. این کمپانی Leshi نام دارد و امور مربوط به فارادی فیوچر از طریق آن انجام می‌شود. یکی از اولین مواردی که اختلاف بین این دو کمپانی را باعث شد، نام گذاری فارادی فیوچر بود. چینی‌ها در ابتدا نام Fara Faro را برای این استارت آپ آمریکایی در نظر داشتند، حال آنکه طرف آمریکایی این نام را احمقانه‌ای ترین گزینه برای نامگذاری عنوان کرد.

یکی از موارد جالبی که می‌توان در مورد لی تی‌وی به آن اشاره کرد، قرارداد همکاری بازوی خودروسازی لی‌ تی‌وی با کمپانی استون مارتین برای ساخت خودروی تمام الکتریکی این کمپانی بریتانیایی با نام  RapidE S تا سال ۲۰۱۸ است. هنوز مشخص نیست که نقش فارادی فیوچر برای توسعه‌ی این خودرو تا چه اندازه بوده یا حتی نقشی برای آن در نظر گرفته شده یا نه؟

به جرات می‌توان گفت که فارادی فیوچر هنوز در خانه‌ی اول قرار داشته و با وجود معرفی خودروی مفهومی در CES 2016، باید دوباره تمام زیرساخت‌های پیش‌بینی شده قبلی را از نو آماده کند. باید دید که سرنوشت این خودروساز چگونه خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات