گفتگو با طراح ارشد پرچمدار ال جی: جی 5 آخرین گوشی ماژولار ما نخواهد بود

جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ال‌جی جی ۵ جدیدترین گوشی کمپانی مشهور کره‌ای است که در کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلون در سال جاری میلادی معرفی شد. تلفنی خاص با طراحی تقریبا ماژولار که نوآوری‌هایی در زمینه‌ی طراحی و ساخت داشت. وبسایت Theverge به تازگی مصاحبه‌ای با طراح ارشد این گوشی لی جونگ-هون (Lee Jung-Hoon) انجام داده است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

لی جونگ-هون طراح ارشد پرچمدار ۲۰۱۶ ال‌جی یعنی جی ۵، مصاحبه‌ای با وبسایت Theverge انجام داده و در آن توضیحاتی در مورد روند طراحی و دلایل انتخاب مواد و تکنولوژی ماژولار در این گوشی داده است. بدون شک ال‌جی جی ۵ را می‌توان موفق‌ترین محصول ال‌جی در صنعت تلفن همراه دانست که می‌تواند شروع کننده‌ی انقلاب گوشی‌های ماژولار باشد.

نکته‌ی ابتدایی که هون در مصاحبه به آن اشاره می‌کند، دلیل استفاده از فلز برای اولین بار توسط ال‌جی بود. او می‌گوید دلایل استفاده از فلز تنها برای دنباله‌روی مسیر دیگر تولیدکنندگان نبوده و ال‌جی دلایل محکم و مستقلی برای این تغییر روش در تولید پرچمدارش داشته است. او می‌گوید: "ما نمی‌خواستیم دنباله‌روی شرکت‌های دیگر باشیم. ایده‌ی اولیه که به ذهن ما رسید این بود که قابلیت تعویض باتری را نباید از پرچمدار خود حذف کنیم و بعلاوه باید به دنبال نوآوری‌های برای لذت بیشتر کاربران باشیم. آنجا بود که ایده‌ی Lg Friends و ماژول‌ها به ذهنمان رسید. ما می‌خواستیم تجربه‌ی جدیدی از تعویض باتری برای کاربر ایجاد کنیم. تجربه‌ای جالب و لذت‌بخش. این بود که تیم طراحی تحقیقات زیادی در این مورد انجام دادند و به این ایده رسیدند که تعویض کردن باتری می‌تواند مانند عمل تعویض خشاب در اسلحه انجام شود."

حالت ماژولار جی 5

ایده‌ای که در طراحی ماژولار جی ۵ لحاظ شده، ناخودآگاه ما را به یاد طراحی گوشی قدیمی و معروف Nokia 8110 می‌اندازد. هون می‌گوید بدلیل که پس از خارج کردن باتری فضایی خالی در گوشی ایجاد می‌شود، مجبور بودیم از بدنه‌ای محکم و مقاوم استفاده کنیم و علت استفاده از فلز برای بدنه‌ی جی ۵، تنها همین دلیل بوده است. اما سوال دیگر این است که آیا تعویض باتری این قدر برای کاربران مهم است؟ او در پاسخ می‌گوید که: "قطعا ما به فکر گسترش دامنه‌ی مشتریانمان نیز بودیم. به فکر جذب کاربرانی بودیم که بدنه‌ی فلزی را دوست داشتند. اما نمی‌خواستیم مشتریان قدیمی را از دست بدهیم و به همین دلیل ایده‌ی باتری قابل تعویض را با این بدنه هماهنگ کردیم."

اما نکته‌ی دیگر در طراحی جی ۵، حذف دکمه‌های پشتی و استفاده از دوربین دوگانه است. تیم طراحی برای جانمایی این دوربین با چالشی جدی مواجه بود و به همین دلیل بود که مجبور شده تا دکمه‌های تنظیم صدا را از پشت گوشی حذف کند. بعلاوه آنها برای ساده‌تر شدن طراحی بدنه‌ی LG G5، دکمه‌ی پاور را درون سنسور اثر انگشت که در پشت دستگاه جای دارد جانمایی کردند. جا دادن خطوط آنتن در بدنه‌ی فلزی نیز چالش دیگر تیم طراحی بوده است که با طراحی خطوط نازک اطراف بدنه آن را حل کرده‌اند. این خطوط نازک به نوعی طراحی شده‌اند که در دست گرفتن ال‌جی جی ۵ را نیز بسیار راحت می‌کنند. در مورد شیشه‌ی جلویی گوشی نیز طبق گفته‌ی هون با یک طراحی ظریف، برجسته و پیچیده روبرو هستیم. جایی که انحنایی زیبا در بالای شیشه‌ی دستگاه، حالتی خاص و زیبا به آن بخشیده است.

ال جی جی 5

موضوع بعدی طراحی ماژول‌های اضافی است. اگرچه ایده‌ی اولیه‌ی این طراحی به خاطر سهولت در تعویض باتری بوده، اما این ماژول‌ها نیز برای لذت بیشتر کاربران طراحی شده‌اند و البته هنوز معلوم نیست که آیا با استقبال از طرف خریداران مواجه می‌شوند یا خیر. به هر حال ال‌جی با طراحی و ساخت این ماژول‌ها خود را به عنوان اولین تولیدکننده‌ی بزرگ تلفن همراه که از طراحی ماژولار استفاده می‌کند معرفی کرد. هون در خلال صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که تیم طراحی در این نقطه متوقف نخواهد شد و برای طراحی ماژول‌های بیشتر و بهبود طراحی‌های حاضر برنامه‌های زیادی دارد. بعلاوه شرکت قصد دارد به این نوع طراحی وفادار بماند و پرچمداران بعدی نیز به احتمال زیاد ماژولار خواهند بود. فعالیت‌های اخیر ال‌جی در برگزاری مراسم توسعه‌دهندگان نیز نشان می‌دهد که این شرکت به طور جدی به دنبال شرکایی است که تولید ماژول‌های جدید را به عهده بگیرند. البته طراحی ماژول‌های جدید وابستگی زیادی به فرم جی ۵ دارد و ممکن است طراحی جی ۶ را تحت تاثیر خود قرار دهد.

lg friends

به هر حال فارغ از تاثیر ماژولار بودن ال‌جی جی ۵ باید به این نکته اذعان داشته باشیم که طراحی جی ۵ یک طراحی زیبا با نکات مثبت فراوان است. استفاده از بدنه‌ی فلزی در بدنه نیز یکی دیگر از نقاط قوت این گوشی است. ال‌جی در چند سال اخیز تلاش کرده تا با نوآوری‌هایی خاص، جایگاه از دست رفته‌ی خود در بازار تلفن‌های همراه را پیدا کند. آنها سال گذشته بدنه‌ی چرمی جی ۴ و صفحه نمایش دوم V10 را معرفی کردند. امسال نیز با معرفی جی ۵ با دوربین دوگانه و طراحی ماژولار، نشان دادند که عزم راسخی برای عرضه‌ی ایده‌های نوآورانه دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات