ساتیا نادلا: انسان ها نمی توانند رقیبی برای ربات ها باشند

چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت، یکی از مدیران مهم دنیای تکنولوژی است که در کنفرانس بیلد ۲۰۱۶ امشب صحبت‌هایی درباره‌ی آینده‌ی تکنولوژی و رقیب‌های دنیای عملی-تخیلی به میان آورد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

به نظر می‌رسد مدیرعامل مایکروسافت نظرات متفاوتی در خصوص آینده‌ی تکنولوژی دارد. نادلا در خلال صحبت‌های خود در کنفرانس امشب به آینده‌ی نزدیکی اشاره کرد که در آن انسان‌ها جایی در میدان رقابت با ربات‌ها ندارد. نادلا در ادامه گفت:

آینده دنیای تکنولوژی فقط درباره‌ی ربات‌ها و ماشین‌ها خواهد بود، نه انسان‌ها و ماشین‌ها.

این صحبت‌ها می‌تواند صحبت‌های استیون هاوکینگ در خصوص آینده‌ی هوش مصنوعی و دنیای تکنولوژی را تایید کند؛ هاوکینگ عقیده دارد روزی خواهد رسید که هوش مصنوعی بر انسان‌ها غلبه خواهد کرد. نادلا در کنفرانس امشب به دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت، کورتانا اشاره کرد که یک نمونه‌ و مثال مثبتی از دستیار مجهز به هوش مصنوعی به شمار می‌رود. این دستیار در تمامی پلتفرم‌های مایکروسافت در اختیار کاربران است و همواره سعی بر حل مشکلات روزانه‌ی کاربران دارد. این دستیار قادر است نام فروشگاهی که کاربر از آن خرید کرده یا نام کارگردان یک فیلم کلاسیک را گفته یا حتی جک‌هایی را به کاربران مطرح کند.

به عقیده‌ی نادلا مطرح کردن جک‌ها توسط کورتانا یک هدفی را به دنبال دارد، وی در ادامه گفت:

ما قصد داریم تکنولوژی را بسازیم که به بهترین امکانات انسان‌ها تبدیل شود نه بدترین!

هفته‌ی گذشته مایکروسافت به دنبال توئیت چت بات توئیتر خود در خصوص انکار هولوکاست و کلمات توهین‌آمیز مجبور شد عذرخواهی کند. Tay چت بات مایکروسافت است که به دلیل وجود آسیب‌پذیری در آن و سوء استفاده‌ی برخی کاربران، توئیتی نژاد پرستانه در توئیتر منتشر کرد؛ مایکروسافت پس از این توئیت سریعا باگ موجود را برطرف کرد.

با این حال نادلا در خصوص آینده‌ی بات‌ها بسیار امیدوار است؛ وی در این خصوص گفت:

بات‌ها همانند اپلیکیشن‌های جدید هستند که کاربران با آن‌ها صحبت‌ می‌کنند. حال زبان انسان، لایه‌ی جدیدی از رابط کاربری است.

نادلا در ادامه آینده‌ای را مطرح کرد که در آن ارتباطات بین «مردم و مردم»، «مردم و بات‌ها» و حتی «دستیارهای دیجیتالی و بات‌ها» برقرار می‌شوند. صحبت‌های نادلا در خصوص زبان و ارتباطات، از احتمالات و نگرانی‌های پیرامون هوش مصنوعی ناشی می‌شود. وی یک تئوری آخرالزمانی را مطرح کرد که شامل نوعی هوش مصنوعی است که دستوراتی فراتر از دستورات انسان‌ها اجرا می‌کند و این هوش مصنوعی برخلاف انتظارات، دستورات اشتباهی را اجرا می‌کند. به عنوان مثال در آینده از یک توستر هوشمند خواسته می‌شود تا یک تکه توست عالی را تحویل مشتری دهد؛ این توستر پس از دریافت درخواست سریعا از طریق اینترنت با یک پلتفرم هوش مصنوعی ارتباط برقرار کرده و دستوراتی را از کامپیوتر تحویل می‌گیرد که ممکن است از عملکرد خود دور شده و نتایج نامطلوبی را به عمل آورده که از لحاظ اقتصادی و برق به دولت لطمه می‌زند.

البته این یک نظریه‌ی مضحک پیرامون یک توستر هوشمند است! صحبت‌های مطرح شده در بیلد امشب مایکروسافت بیشتر در زمینه‌ی زندگی با بات‌ها و خلق لذت‌های کوچک با آن‌ها بود. نادلا پس از اتمام صحبت‌هایش سن را ترک کرده و بلافاصله یکی از کارمندان مایکروسافت به واسطه‌ی یک بات، پیتزایی را از دومینوس سفارش داد. 

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا با صحبت‌های نادلا موافق هستید؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات