اجرای بش لینوکس بر روی ویندوز در کنفرانس بیلد 2016 مایکروسافت

چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس اطلاعات منتشر شده، مایکروسافت در نظر دارد در جریان کنفرانس بیلد ۲۰۱۶ خود اجرای بَش لینوکس بر روی ویندوز ۱۰ را به نمایش بگذارد؛ این در حالیست که روز اول کنفرانس به بررسی بهبودهای خط فرمانِ ویندوز تخصیص داده شده و این کمپانی ویژگی‌های جدید آن را نشان خواهد داد.
تبلیغات

شرکت مایکروسافت امسال نیز همان سال‌های گذشته قرار است کنفرانس بیلد خود را برگزار کرده و سرویس‌های جدید خود را رونمایی کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این کمپانی امروز، در اولین روز بیلد امسال بهبودها و سرویس‌های مربوط به خط فرمان ویندوز را ارائه خواهد داد؛ البته هنوز اطلاعات تکمیلی و جزئیات مربوط به بهبودهای خط فرمان به طور عمومی منتشر نشده و قرار است این کمپانی جزئیات مربوط به کنفرانس بیلد ۲۰۱۶ را به زودی منتشر کند.

به هر حال جزئیات مربوط به اولین روز کنفرانس تا حدودی فاش شده و مایکروسافت قرار است اجرای بش لینوکس را بر روی ویندوز ۱۰ نمایش دهد. بش (Bash) نوعی شل یا پوسته‌ی لینوکس است که از طریق آن کاربر می‌تواند با هسته سیستم عامل (کرنل) ارتباط برقرار کند. این پوسته شامل تعدادی افزونه و پلاگین‌هایی است که همگی از Bourne شل الهام گرفته شده‌اند.

اگرچه در حال حاضر نیز راه‌حل‌های مختلفی برای اجرای بش در ویندوز وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Cygwin و MSYS اشاره کرد؛ اما مایکروسافت قرار است علاوه بر این نرم افزارهای شخص ثالث، خود نوعی قابلیتی را در ویندوز ۱۰ اعمال کند تا کاربران بتوانند به طور پیش فرض بش را در ویندوز ۱۰ اجرا کنند. 

این کمپانی پیش از این اعلام کرده بود که بیلد ۱۴۲۵۱ ویندوز ۱۰ شامل فایل‌های سیستمی لینوکس است، از این‌رو هنوز مشخص نیست که آیا مایکروسافت از فایل سیستم لینوکس برای قابلیت جدید بهره‌مند خواهد شد یا خیر؛ البته ممکن است این فایل سیستم به مجموعه‌ فایل‌های اندروید که در ویندوز ۱۰ موبایل ارائه شده، ارتباط داشته باشد. مایکروسافت پیش از این اطلاع داده بود که چندین کانتینر برای ویندوز سرور ۲۰۱۶ ارائه خواهد کرد و همچنین این قابلیت را برای ویندوز ۱۰ در پروژه‌ای با اسم رمز «بارسلونا» ارائه خواهد کرد. اما کانتینرها چه ارتباطی به اجرای قابلیت‌های لینوکس در ویندوز ۱۰ دارد؟ مایکروسافت با کانتینرها به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که توانایی‌های ویندوز و لینوکس را در جهت توسعه‌ی برنامه‌های توزیع شده در هم بیامیزند و خط فرمان یکی از قابلیت‌های این کانتینرها است؛ از این‌ٰرو پیش بینی می‌شود مایکروسافت از این ویژگی نیز برای اجرای بش لینوکس در ویندوز ۱۰ به کار ببرد. 

مایکروسافت در حال حاضر دو نوع مختلف کانتینر را برای ویندوز سرور ۲۰۱۶ آماده می‌کند و پشتیبانی از آن‌ها در آژور نیز به عمل می‌آورد. همچنین این کمپانی پشتیبانی از اجرای لینوکس در قالب ماشین‌های مجازی در سیستم عامل ابری-هیبریدی Azure Stack را نیز ارائه کرده است. این ویژگی در سه ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی به طور عمومی عرضه خواهد شد. (اوبونتو یکی از توزیع‌هایی است که در Azure Stack از آن پشتیبانی می‌شود.)

در طی روزهای آتی که کنفرانس بیلد ۲۰۱۶ مایکروسافت برگزار خواهد شد، جزئیات بیشتری از بهبودهای خط فرمان ویندوز ارائه شده و به بسیاری از سئوال‌های پیرامون بش لینوکس در ویندوز پاسخ داده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات