اپل آیفون 7 برای حفظ جایگاه این شرکت باید با تغییرات انقلابی عرضه شود

پنج‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
محصولاتی که این هفته در کنفرانس رسمی اپل معرفی شد، شاید با موفقیت تجاری بازار همراه باشند ولی هیچ‌کدام گامی به سمت جلو نیستند. اگر طبق روال همیشگی اپل در پاییز امسال آیفون 7 را معرفی کند، برای حفظ موقعیت خود باید غافلگیری‌های زیادی در آستین داشته باشد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اگر همه‌چیز مطابق معمول پیش برود، پاییز امسال شاهد رویدادی پرسروصدا برای معرفی پرچم‌دار جدید اپل خواهیم بود و با توجه به محصولاتی که در آخرین همایش رسمی این شرکت معرفی شد، اپل برای جلب رضایت علاقه‌مندان مشکل‌پسند و حفظ جایگاهش در بازار، باید یک پرچم‌دار واقعی با بهترین خصوصیات ممکن ارائه کند.

این گفته صرفا قضاوتی عجولانه بر اساس اولین نگاه به جدیدترین محصولات اپل، یعنی آیفون SE کم‌وبیش سرهم‌بندی شده و آی‌پد پرو جمع جوری که به همراه آن معرفی شد، نیست. معرفی این دو محصول به لحاظ تجاری کاملا معقول و قابل توجیه است؛ به‌خصوص آیفون SE چهار اینچی که به‌احتمال‌زیاد رضایت علاقه‌مندان گوشی‌های هوشمند کوچک را جلب خواهد کرد. به هر شکل برای قضاوت نهایی باید منتظر بررسی‌های تخصصی کامل و بازخورد کاربران محصولات جدید اپل باشیم.

در یک نگاه کلی می‌توان انتظار داشت که محصولات جدید اپل موردپسند اقلیت خاصی از کاربران قرار بگیرند. علاوه بر این قیمت پایه‌ی ۳۹۹ دلاری آیفون SE آن را به رقیبی قدرتمند برای برندهای پرفروش در بازارهای متمایل به گوشی‌های کوچک و ارزان‌قیمت تبدیل خواهد کرد.

آیفون SE

ولی باید اذعان کرد که آیفون SE و آی‌پد پرو موفقیت چندانی در شکستن مرزهای نوآوری و استفاده از فناوری‌های مبتکرانه ندارند و صرفا محصولاتی فرعی و ترکیبی از پرچم‌دارهای قبلی اپل هستند. آیفون SE طراحی خود را از آیفون 5 سال ۲۰۱۲ و اغلب ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را از آیفون 6s سال ۲۰۱۵ گرفته است و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را پرچم‌دار جدید و جایگزینی برای گوشی‌های محبوب آیفون 6 و 6s  در نظر گرفت.

 حدود دو هفته پیش پرچم‌دارهای جدید سامسونگ و رقبای سنتی آیفون معرفی شدند و پرچم‌دارهای فعلی اپل را در موقعیت سختی قرار دادند. ظاهر زیبا و مهندسی حساب‌شده و دقیق گلکسی اس 7 و همین‌طور صفحه‌نمایش بی‌نقص آن، کار را برای آیفون 6 و 6s در حفظ موقعیت برتر خود و جلب رضایت مشتریان مشکل‌پسند بسیار سخت می‌کند.

در حال حاضر اولویت بازار گوشی‌های هوشمند، حرکت بی‌وقفه روبه‌جلو و ارائه‌ی مداوم نوآوری و خلاقیت در زمینه‌ی فناوری است و اگر اپل می‌خواهد جایگاه خود را در این عرصه حفظ کند، باید در اجلاس رسمی پاییزی خود مخاطبان را به‌شدت تحت تأثیر قرار بدهد.

مطابق معمول تا معرفی رسمی هر پرچم‌دار، بازار شایعه‌پردازی و گمانه‌زنی در مورد آن رونق می‌گیرد. در حال حاضر گفته می‌شود که پرچم‌دار بعدی اپل یعنی آیفون 7 به همراه نسل جدید هدست‌های بی‌سیم و معمولی بدون نیاز به جک استاندارد هدفون، دوربینی با لنز دوگانه با قابلیت زوم اپتیکال واقعی و حتی با ضخامت کمتر عرضه خواهد شد. هیچ‌کدام از گمانه‌زنی‌ها مورد تائید رسمی قرار نگرفته‌اند و هنوز همه‌چیز در حد شایعه‌های غیررسمی است ولی بااین‌حال اپل برای باقی ماندن در کورس رقابت به تغییرات عمده‌ای نیاز دارد که بسیاری از آن‌ها قابل پیش‌بینی هستند یا حداقل دوستداران آیفون انتظار دارند که این تغییرات را در پرچم‌دار بعدی اپل ببینند.

افزایش عمر باتری

اولین مورد که درواقع یک تغییر بسیار ضروری و تا حدودی قطعی محسوب می‌شود، افزایش عمر باتری است. اپل معمولا نیازهای کاربران معمولی با استفاده‌ی متوسط از گوشی هوشمند را در اولویت قرار می‌دهد و عمر باتری محصولات خود را نیز بر همین اساس مدیریت می‌کند. شاید این رویه برای  کسانی که در منزل یا محل کار از محصولات اپل استفاده می‌کنند مشکل‌ساز نباشد؛ ولی بسیاری از کاربران پرمصرف آیفون مجبورند در روز چند بار گوشی خود را شارژ کنند یا دردسر حمل تجهیزات جانبی دست و پاگیر مثل باتری کیس و شارژر قابل‌حمل را به جان بخرند. افزایش طول عمر باتری پرچم‌دار بعدی اپل، برد بزرگی برای این شرکت خواهد بود.

iphone 6s battery

 شاید استفاده از باتری قدرتمندتر به معنای افزایش ضخامت گوشی باشد ولی احتمالا بسیاری از کاربران آیفون، گوشی ضخیم‌تری را که حداقل یک روز کامل یا بیشتر نیاز به شارژ مجدد نداشته باشد به حمل باتری کیس و تجهیزات جانبی اضافه ترجیح می‌دهند.

افزایش سرعت شارژ

 سرعت شارژ پرچم‌دارهای فعلی آیفون کم نیست ولی باتری پرچم‌دارهای جدید سامسونگ سریع‌تر شارژ می‌شود. علاوه بر این بعضی از تولیدکننده‌های گوشی هوشمند به‌جای تمرکز بر افزایش طول عمر باتری، در حال کار روی فناوری شارژ فوق‌سریع باتری در مدت بسیار کم هستند. از طرف دیگر اپل باید نگاهی هم به فناوری شارژ وایرلس داشته باشد تا کاربران آیفون بتوانند بدون نیاز به تجهیزات اضافه از پدهای شارژر نصب‌شده در مکان‌های عمومی استفاده کنند.

حذف یا کاهش قوس‌های بالا و پایین بدنه

به نظر می‌رسد که اکنون زمان مناسبی برای تغییر طراحی آیفون و حذف یا حداقل کاهش قوس‌های بزرگ گوشه‌های بالایی و پایینی بدنه آن است. اپل با این تغییر می‌تواند صفحه‌نمایش بزرگ‌تری را در بدنه‌ی کوچک‌تر تعبیه کند. سامسونگ این کار را در گلکسی اس 7 و به‌خصوص در اس 7 اج به‌خوبی انجام داده است. ترفند اپل برای موفقیت تجاری آیفون SE، کوچک‌تر کردن بدنه با هدف آسان‌تر شدن استفاده از آن و جلب رضایت دوستداران گوشی‌های کوچک است؛ درحالی‌که با حذف یا کاهش قوس‌های بدنه‌ی چهار اینچی، می‌توانست صفحه‌نمایش بزرگ‌تری در این گوشی  به کار ببرد که قطعا باعث رضایت بیشتر کاربران می‌شد.

بهینه‌سازی زوم اپتیکال دوربین

چهارمین تغییر مناسب و به‌احتمال‌زیاد موفق در پرچم‌دار بعدی اپل، بهینه‌سازی زوم اپتیکال دوربین بدون استفاده از لنزهای تلسکوپی سنگین‌ است. شاید استفاده از فناوری لنزهای دوگانه بتواند این نیاز را تأمین کند. تلاش‌های سایر تولیدکننده‌های مطرح برای این کار، تاکنون با موفقیت چندانی همراه نبوده است و اپل شانس زیادی برای پیشگامی در این مورد دارد. دوربین آیفون در زمینه‌ی عکس‌برداری با نور کم نیاز به اندکی بهینه‌سازی دارد و حتی سرعت آن نیز می‌تواند بیشتر از این باشد. یکی از دلایل موفقیت دوربین پرچم‌دارهای جدید سامسونگ، سرعت خیره‌کننده‌ است.

افزایش استحکام بدنه

همه‌ی اعضای خانواده آیفون بدنه‌ی محکمی دارند ولی تاکنون هیچ‌کدام آن‌ها به ویژگی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار مجهز نشده‌اند. قطعه‌ی پشتی آیفون لغزنده است و صفحه‌نمایش آن بر اثر سقوط‌های معمولی به‌راحتی ترک برمی‌دارد. به همین دلیل بسیاری از کاربران آیفون با کاورهای زشت و گاهی بی‌تأثیر و محافظ‌های ضخیم صفحه‌نمایش، گوشی زیبای خود را به یک تکه پلاستیک بی‌هویت تبدیل می‌کنند.

افزایش حجم حافظه‌ی داخلی

وقت آن رسیده که اپل بدون افزایش قیمت پایه، حافظه‌ی داخلی مدل اصلی آیفون جدید خود را افزایش بدهد. حتی با رونق گرفتن ذخیره‌سازی ابری در فضای مجازی، باز هم ۱۶ گیگابایت حافظه جوابگوی نیازهای کاربران نیست. اپل حتی به قیمت از دست دادن بخش کوچکی از سود، بهتر است حافظه‌ی داخلی ارائه‌شده در مدل اصلی پرچم‌دار جدید خود را ۳۲ و حتی ۶۴ در نظر بگیرد.

تغییر تحول بنیادی نرم‌افزارها

اپل برای حفظ جایگاه خود باید نرم‌افزارهای خود را به‌صورت زیربنایی متحول کند. اپلیکیشن ایمیل آیفون حتی باوجود کارشکنی احتمالی گوگل، به هماهنگی بسیار بهتری با جیمیل نیاز دارد. جیمیل در حال حاضر یک میلیارد کاربر دارد که بسیاری از آن‌ها از آیفون استفاده می‌کنند. کاربران آیفون باید بتوانند اپلیکیشن‌های اصلی خود را به‌دلخواه انتخاب کنند. اپل مپ و سیری به تلاش بیشتری برای افزایش کارایی نیاز دارند و iMessage باید برای استفاده مؤثر در سایر پلتفرم‌ها بهینه‌سازی شود.

اشاره به این موارد به معنای قطعی بودن تغییراتی ازاین‌دست در پرچم‌دار بعدی اپل نیست ولی بدون شک در حال حاضر آیفون با رقبای بسیار سرسختی دست‌وپنجه نرم می‌کند و حفظ روال همیشگی شاید به شکست این برند محبوب منتهی شود.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده کلیه‌ی اخبار و تصاویر مرتبط با گوشی آینده اپل به صفحه‌ی آیفون 7 مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات