لامبورگینی چطور سنتناریو را توسعه داده است؟

یک‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
همانطور که می‌دانید لامبورگینی از سنتناریو (Centenario) مدل جدید خود در جریان نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۶ رونمایی کرد. این خودرو به لطف پیشرانه‌‌ی قدرتمند خود، مدل‌های دیگر این شرکت مثل اونتادور و هوراکان (مدل‌های دیگر لامبورگینی) را زیر سایه‌ی خود برده است. ماوریزیو ریجیانی در مصاحبه‌ای به پرسش‌هایی در رابطه با این خودرو پاسخ داده است.
تبلیغات

به تازگی ماوریزیو ریجیانی-مدیر تحقیق و توسعه‌ی شرکت لامبورگینی، در مصاحبه‌ای که در حاشیه‌ی نمایشگاه خودروی ژنو صورت گرفته است، به پرسش‌هایی در رابطه با خودروی سنتناریو و اتفاقاتی که در فرایند توسعه‌ی این خودرو افتاده و سیاست‌های لامبورگینی برای آینده پاسخ داده است. 

فرایند تبدیل خودرویی مثل اونتادور به سنتناریو چطور بود؟ سخت‌ترین بخش کار کجا بود؟

سخت‌ترین بخش کار فهم طراحی بود که به اونتادور  شبیه بوده ولی باز هم نمایانگر تلاش جدیدی از سوی ما باشد. این به مفهوم تغییر ظاهری خودرو و هر چه کاربردی‌تر کردن آن و البته تولید این خودرو به صورت کامل با فیبر کربن است. ما در تولید سنتناریو بر ابتکار و بخصوص ابتکار فنی تاکید کرده‌ایم.

اگر سنتناریو را به صورت یک کیک در نظر بگیرید، ما آن را به ۵ قسمت تقسیم کردیم. طراحی، یکی از این قسمت‌ها و قدرت بخش دیگری است. ما قدرت موتور ۱۲ سیلندر اونتادور را که در بهترین حالت ۷۵۰ اسب بخار بود به ۷۷۰ اسب بخار ارتقا دادیم. کمی خط قرمزهای خود را جابجا کردیم و کارایی موتور را ارتقا بخشیدیم تا به قدرتمندترین موتوری که تا به حال روی یک لامبورگینی سوار بوده دست پیدا کنیم.

ما همچنین وزن این خودرو را کاهش دادیم تا به نسبت قدرت به وزن بهتری دست پیدا کنیم. تمام قسمت‌های این خودرو از فیبر کربن ساخته شده و Centenario حدود ۱۵۲۰ کیلوگرم وزن دارد. 

لامبورگینی

قسمت مهم دیگر این خودرو شاسی آن است. ما سیستم فرمان‌پذیری جدیدی برای چرخ‌های عقب توسعه دادیم که باعث شده تا ماشین چابک‌تر شده و پایداری آن در سرعت‌های بالا ارتقا پیدا کند. ما در مورد سرعت‌های بسیار بالا صحبت می‌کنیم؛ چیزی حدود ۳۵۴ کیلومتر در ساعت.

این سیستم در سرعت‌های پایین، فاصله‌ی بین دو محور خودرو را حدود ۲۵.۴ سانتی‌متر کاهش می‌دهد و در سرعت‌های بالا این فاصله را حدود ۵۰.۸ سانتی‌متر افزایش می‌دهد که باعث افزایش پایداری خودرو می‌شود. در مجموع سیستم فرمان‌پذیری هر ۴ چرخ سنتناریو، لذت رانندگی با این خودرو را بیشتر می‌کند. 

اما آخرین قسمت این خودرو که در بالا آن را به کیک تشبیه کردیم، بخش آیرودینامیک آن است که ما آن را با طراحی ترکیب کردیم و تا جایی که ممکن بود به اصل Form follows Function‌ وفادار ماندیم. بسیار سعی کردیم تا هوا را نزدیک کناره‌های بدنه‌ی خودرو نگه داریم تا بتوانیم با هدایت جریان هوای مستقیم به سمت رادیاتور، موتور ۷۷۰ اسب بخاری را خنک کنیم. در قسمت پشت خودرو هم بال‌هایی قرار دارد که تا ۱۵.۲ سانتی‌متر بالا می‌آیند و قادر هستند تا ۱۰ درجه هم حرکت داشته باشند. این‌ها باعث می‌شود تا کارایی آیرودینامیکی خودرو بیش از ۲ برابر اونتادور استاندارد، افزایش پیدا کند. این امر به سنتناریو بهترین پایداری ممکن را ارائه می‌کند و باعث می‌شود تا تجربه‌ی رانندگی جذابی ایجاد شود. 

اما چرا موتور ۷۷۰ اسب بخاری را انتخاب کردید؟

به این دلیل که سنتناریو تجلیلی از مقام فرچیو لامبورگینی (Ferruccio Lamorghini) است. ما بحث‌های زیادی در این زمینه داشتیم؛ اگر می‌خواستیم خودرویی داشته باشیم که قدرت موتورش با محصولات دیگر ما برابر باشد، نمی‌توانستیم آن‌طور که باید به «فروچو لامبورگینی» ادای احترام کنیم؛ از این رو بیشترین قدرتی که می‌توانستیم با موتور خود به آن دست پیدا کنیم را برای این خودرو در نظر گرفتیم. 

داخل خودرو هم طراحی جدیدی دارد. کمی در رابطه با آن برای ما توضیح دهید. 

در داخل خودرو  برای اولین بار یک نمایشگر لمسی عمودی بزرگ در وسط کنسول نصب کرده‌ایم. این خودرو به طور کامل به اینترنت متصل است؛ بنابراین شما می‌توانید به راحتی وبگردی کنید، محتواهای مورد نظرتان را دانلود کنید و همچنین محتوای چندرسانه‌ای خود را آپلود کنید. 

همچنین می‌توانید داده‌های خود را ضبط کنید؛ برای مثال این که در یک لحظه‌ی خاص خودرو در چه دنده‌ای بوده، دور موتور چقدر بوده، زاویه‌ی چرخ‌های جلو و سایر موارد این چنینی در چه شرایطی قرار داشتند؛ درست مثل یک ماشین مسابقه‌ای واقعی. همچنین شما می‌توانید این اطلاعات را روی نمایشگر خودرو ببینید یا آن‌ها را روی فلش خود بریزید تا بعدا بر روی رایانه‌ی شخصی تحلیل کنید. در نهایت سیستم قادر است تا به شما پیشنهاد دهد که ماشین شما در بخش معینی از جاده باید چه دنده‌ای داشته باشد،‌ چه زمانی دنده باید بالا برود و چه زمانی دنده باید کم شود. به این ترتیب صاحبان سنتناریو تبدیل به رانندگان مسابقه‌ای بهتری می‌شوند. این چیزی است که واقعا منحصر بفرد است.

لامبورگینی

چرا روی فناوری تاکید دارید؟ آیا برای خریداران مهم است؟

با نگاهی به آینده، ما فکر می‌کنیم که خریداران به طور فزاینده‌ای به دنبال خودروهایی هستند که به ویژگی‌های فناوری‌محور مجهز است. سنتناریو چیزی است که در حال حاضر به آن فکر می‌کنیم. این خودرو رقابت‌پذیری و قابلیت‌های بخش تحقیق و توسعه‌ی ما را نشان می‌دهد و این که چه فرصت‌هایی برای آینده وجود دارد. 

در کنفرانس خبری از یک رودستر نام برده شد، ولی ما در نمایشگاه فقط یک مدل کوپه دیدیم؛ آیا ممکن است کمی اطلاعات بیشتری در این مورد به ما بدهید؟

همانطور که می‌دانید ما ۲۰ خودروی کوپه و ۲۰ خودروی رودستر تولید کرده‌ایم و تمام آنها به فروش رفته‌اند. سال گذشته مراسم خصوصی را در Pebble Beach‌ برگزار کردیم و هر ۴۰ خودروی ذکر شده به فروش رفتند. مدل رودستر را طی مراسمی در نیمه‌ی آگوست در آمریکا ارائه می‌کنیم. 

چند نمونه برای نمایش به آمریکا خواهد رفت؟

۱۵ خودرو به آمریکای شمالی ارسال می‌شوند که شامل آمریکا، کانادا و مکزیک است. این خودروها ترکیبی از خودروهای کوپه و البته رودستر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات