نخستین افزونه برای مرورگر اج از راه رسید؛ ابزار تبدیل کروم نیز در راه است

پنج‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اج (Edge)، نام مرورگر جدیدی است که توسط کمپانی مایکروسافت همراه با ویندوز ۱۰ عرضه شده است. توسعه‌ دهندگان مختلف، مدت‌ها افزونه‌ای برای این مرورگر ارائه نکردند، اما به تازگی نخستین افزونه‌ی شخص ثالث برای این مرورگر منتشر شده و ابزار دیگری با نام ابزار تبدیل کروم(Chrome Convertion Tool) در راه است.
تبلیغات

هفته پیش بود که کمپانی مایکروسافت، نخستین دسته از افزونه‌های خود را برای مرورگر اج ارائه کرد. اگرچه این افزونه‌ها به صورت محدود و برای تعداد بسیار کمی از کاربران ارائه شدند، اما در هر صورت ارائه‌ی آن‌ها قدم بزرگی برای توسعه‌ و پیشرفت مرورگر اج محسوب می‌شوند. این افزونه‌ها که تنها برای اینسایدرهای مایکروسافت در دسترس هستند، بسیار خام و ناپخته هستند. این ویژگی خصوصا زمانی که اقدام به نصب آن‌ها می‌کنید کاملا مشهود است. البته در زمان حاضر این اقدام بسیار بجا و قابل تقدیر به نظر می‌رسد.

نخستین افزونه‌ی شخص ثالث ارائه شده برای مرورگر اج، افزونه‌ای کاربردی با نام چراغ‌ها را خاموش کن یا Turn Off The Lights است که عملکرد آن، تاریک کردن بخش‌هایی از صفحه نمایش در مواقع خاص است. این افزونه، تلاش می‌کند که هنگام تماشای ویدیوها در صفحات وب، با تاریک کردن بخش‌های دیگر صفحه نمایش بدون نیاز به تمام صفحه کردن ویدیو، حال و هوایی سینمایی به صفحه نمایش شما بدهد! این افزونه، با کم نور کردن سایر قسمت‌های دیگر صفحه نمایش، باعث می‌شود که بتوانید ویدیو را به صورت برجسته‌تر و با تمرکز بیشتری تماشا کنید. Turn Off The Lights، پیش از این در مرورگرهای کروم و فایرفاکس در دسترس بوده و به احتمال بسیار زیاد، نخستین افزونه‌ی شخص ثالثی است که پس از سه افزونه‌ی تولید شده توسط خود مایکروسافت، به مروگر اج اضافه می‌شود.

افزونه‌ی Turn Off The Lights

در حال حاضر، نصب این افزونه نیز کاملا مشابه افزونه‌های ارائه شده توسط مایکروسافت است. شما باید پکیج مورد نظر را دانلود کرده و پس از اکسترکت کردن آن در پوشه‌ی دلخواه خود، آدرس پوشه را به مرورگر اج بشناسانید. گزینه‌ها در این افزونه بسیار محدود و ساده هستند. البته به دلیل محدودیت API‌ های کنونی افزونه‌های اج، مشاهده این مورد اصلا تعجبی ندارد. در آینده، افزونه‌ها از استور ویندوز دانلود خواهند شد که به طور طبیعی شامل فرایند گذراندن تضمین کیفیت و دریافت گواهی خواهند شد. بنابراین نیازی نیست فعلا بابت گزینه‌های کم موجود در تنظیمات افزونه‌های این مرورگر نگران باشید.

موفقیت افزوه‌های مرورگر مایکروافت اج و خود این مرورگر، بستگی به این دارد که چه تعداد افزونه برای آن ارائه شود. علاوه بر تعداد افزونه‌ها، سادگی دسترسی و میزان کارایی و سادگی استفاده از آن‌ها نیز در موفقیت این مرورگر موثر خواهد بود. مایکروسافت یک بار قول داد که امکان استفاده از افزونه‌‌های مرورگر کروم را برای مرورگر خود امکان پذیر کند. یکی از اعضای تیم توسعه‌ی افزونه‌های مروگر اج، در این مورد گفته است که هنوز هم چنین برنامه‌ای در دستور کار بوده و آن‌ها مشغول توسعه‌ی ابزاری برای استفاده از افزونه‌های مرورگر کروم بر روی مرورگر اج هستند. البته او تاکید کرد که تمامی API های افزونه‌های دو مرورگر اج و کروم یکسان و بدون تغییر نخواهد بود، بنابراین نباید انتظار ویژگی‌های یکسان را در افزونه‌های این مرورگرها داشته باشیم.

او همچنین عنوان کرد که نخستین دسته از افزونه‌های مرورگر اج که به زودی از طریق استور در دسترس خواهند بود، به پوشش دادن طرح‌های اصلی می‌پردازند. احتمالا مایکروسافت انتظار چندانی برای افزونه‌های مروگر اج نداشته و برنامه‌ی خاصی هم برای آن در نظر ندارد که این گونه با خونسردی در مورد اشتراک افزونه با کروم سخن می‌گوید. دیدگاهی که تداوم آن می‌تواند به طور پیوسته منجر به سقوط کامل مرورگر اج شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات