یوتیوب هنگام استفاده از اد بلاک پلاس، به جای تبلیغات، پیغام خطا نمایش می‌دهد!

شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
یوتیوب یکی از زیرشاخه‌های کمپانی گوگل است و بیشتر درآمدهای خود را از طریق تبلیغات کسب می‌کند. مدتی است که این وبسایت، برای کاربرانی که از افزونه‌ی اد بلاک پلاس بر روی مرورگر خود استفاده می‌کنند، به جای نمایش تبلیغات، پیغام‌های خطا نشان می‌دهد.
تبلیغات

آیا شما هم همانند بسیاری از کاربران دیگر، با افزونه‌ی اد بلاک پلاس از یوتیوب دیدن می‌کنید؟ اگر این گونه است احتمالا باید با مشکلی در بلاک کردن تبلیغات مواجه شده باشید؛ چرا که برخی از کاربران این افزونه در چند روز گذشته هنگام تماشای ویدیوهای وبسایت یوتیوب، به جای حذف تبلیغات، با مستطیل‌های سیاه و حاوی پیغام خطایی با این مضمون روبرو شده‌اند: «خطایی پیش آمده است. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.»

البته این پیغام خطا تنها ظرف همان چند ثانیه‌ی ابتدایی که مخصوص نمایش آگهی تبلیغاتی است نشان داده می‌شود و پس از اتمام این زمان، پیغام خطا محو شده و ویدیوی مورد نظر بدون هیچ مشکلی پخش می شود. بنابراین افزونه‌ی اد بلاک پلاس هنوز هم کار خود را به درستی انجام می‌دهد. افزونه‌های مخصوص حذف تبلیغات، معمولا این موارد را به گونه‌ای مسدود می‌کنند که همانند حذف کامل آن‌ها به نظر می‌رسد.

تبلیغات اینترنتی دو دسته‌اند. اولین دسته تبلیغات بنری هستند که معمولا به صورت مستطیل‌هایی با طول و عرض معین در قسمتی از صفحه ظاهر می‌شوند و دومین دسته هم تبلیغات ویدیویی هستند؛ همانند آنچه که در ابتدای ویدیوهای یوتیوب می‌بینیم، این تبلیغات در ابتدای پخش ویدیو و پیش از نمایش محتوای مورد نظر کاربر در مدتی کوتاه که معمولا زیر ۳۰ ثانیه است نمایش داده می‌شوند. سال‌ها است که افزونه‌ی اد بلاک پلاس توانسته تبلیغات نمایش داده شده در یوتیوب را با موفقیت مسدود کند؛ اما از هفته‌ی گذشته، اختلالاتی در عملکرد این افزونه به وجود آمده است. برخی احتمال می‌دهند که کارکرد نادرست این افزونه، به دلیل ایجاد تغییراتی از سوی گوگل باشد. 

اد بلاک پلاس و یوتیوب

در تست‌های انجام شده، این اختلالات تنها در هنگام استفاده از افزونه‌ی اد بلاک پلاس بر روی مرورگر کروم مشاهده شدند؛ در حالی که هنگام تماشای ویدیوها با مرورگر فایرفاکس و با استفاده از همین افزونه هیچ مشکلی پیش نیامد. برخی از کاربران گزارش داده‌اند که در تمامی مرورگرهای دستگاهشان این مشکل را دارند. به نظر می‌رسد که این مشکل تنها برای برخی از حساب‌های گوگل ایجاد شده است؛ چرا که برخی از کاربران توانسته‌اند با تغییر حساب گوگل روی دستگاهشان مشکل را حل کنند.

ما همچنان در تلاش برای فهمیدن دلیل اصلی این مشکل هستیم، اما این احتمال نیز وجود دارد که مشکل از سوی یوتیوب باشد. بن ویلیامز رییس بخش عملیات اد بلاک پلاس در مصاحبه‌ای در مورد این مشکل تنها به یک جمله بسنده کرد: «بیایید امیدوار به یافتن یک راه حل سریع برای رفع این مشکل باشیم.»

در این میان، کاربران افزونه اد بلاک پلاس در فروم‌های مختلف و وبسایت رددیت، راه حلی موقت برای این مشکل پیدا کرده‌اند. آ‌ن‌ها می‌گویند برای حل این مشکل، باید تیک تمامی گزینه‌ها را در تنظیمات تبلیغات گوگل(Google Ads Settings) چه در حالت وارد شده به سیستم (Logged In) و چه در حالت خارج شده از آن (Logged Out) برداشته و سپس افزونه‌ای دیگر به نام IBA Opt-Out را که محصول خود گوگل است در مرورگر خود نصب کنید. این افزونه را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

این جدیدترین نبرد بین تبلیغ‌کنندگان و کاربرانی است که از تبلیغات متنفر بوده و می‌خواهند آن‌ها را به هر نحوی مسدود کنند. این اتفاق نشان می‌دهد که خیل عظیمی از کاربران اینترنت دوست دارند در محیطی کاملا تمیز و مرتب و به دور از موارد ناخواسته‌ای از جمله تبلیغات اجباری به وبگردی بپردازند. هنوز معلوم نیست که این مشکل از طرف یوتیوب و در پاسخ به برنامه‌ها و افزونه‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات ایجاد شده یا این که تنها یک باگ کوچک کشف نشده است. در روزهای گذشته تماس‌هایی برای گزارش این مشکل با یوتیوب گرفته شد، اما ظاهرا به دلیل برقراری این تماس‌ها در آخر هفته، تا چندین روز پاسخی دریافت نشد. سرانجام یکی از سخنگویان یوتیوب در جواب پرسش وبسایت VentureBeat پاسخی به این مضمون داد: «ما هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم؛ اما هنوز به درستی نمی دانیم که چه چیزی موجب ایجاد این مشکل شده است.»

البته یکی از منابع نزدیک به موضوع تایید کرد که این مشکل یک باگ کوچک است و تغییر عمدی در کار نبوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات