پهپاد دوزیست با قابلیت کمین در آب

شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
گروهی از پژوهشگران در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز اقدام به ساخت پهپادی کردند که می‌تواند در آب به گشت و گذار بپردازد و در صورت نیاز نیز به سطح آمده و بالای سطح آب پرواز کند.
تبلیغات

دانشمندان پهپاد جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند روی آب حرکت کند. این ربات که نام آن را به صورت مخفف CRACUNS گذاشته‌اند یک ربات مقاوم برابر سایش بدون سرنشین سامانه‌های دریایی است که اسم آن به صورت آوایی یادآور هیولای دریایی افسانه‌ای با نام کراکن نیز هست. زمانی که به این ربات نیازی نیست این ربات می‌تواند در محل استراحت خود چندصد متر زیر آب بنشیند یا حتی بر روی ابزار حمل و نقل زیر آبی دیگری قرار بگیرد تا پس از اعلام نیاز، شروع به حرکت و پرواز کند. در آزمون‌های آزمایشگاهی صورت گرفته بر روی این دستگاه، نشان داده شد که این پهپاد می‌تواند تا دو ماه درون آب شور قرار بگیرد و حتی پس از آن نیز به خوبی از پس کارهای خود برآید.

به محض اعلام نیاز، این پهپاد از جای خود برخواسته به وسیله‌ی پره‌ها، خود را هدایت کرده و در صورت نیاز به سطح آب آمده و به پرواز درآید . البته در حال حاضر امکان برگشت خودکار درون آب برای این ربات وجود ندارد ولی این گروه هم اکنون در حال ایجاد چنین قابلیتی در ربات ساخته‌ی خود هستند.

در این ربات به جای استفاده از اجزای نشکن، سنگین وزن و البته گران قیمت فلزی از اجزای پلاستیکی با چاپ سه بعدی بهره گرفته شده است که از آزادی عمل بسیاری نیزدر ساخت قطعات برخوردار است. بیشتر اجزای الکترونیکی این پهپاد در محفظه‌های ضد آب قرار گرفته‌اند و موتور در معرض محیط آن نیز به وسیله‌ی پوشش‌های ضد آب کننده موجود در بازار نسبت به آب مقاوم شده است. با وجود همه‌ی این‌ها، این پهپاد هزینه‌ی زیادی برای ساخت ندارد و می‌توان از آن در کاربردهای با ریسک و خطر بالا نیز بهره برد تا در صورت از بین رفتن ابزار خسارت مالی زیادی به دارندگان وارد نشود.

نظر شما در مورد چنین ربات‌های پرنده‌ای چیست؟ به نظرتان ایده‌ی بیل گیتس برای هر نفر یک رایانه با هر نفر یک پهپاد یا آنگونه آسیموف آرزو کرده بود، هر انسان یک ربات تکرار خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات