مدیاتک از چیپ های هلیو ایکس 20 و هلیو ایکس 25 رونمایی کرد

جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
کمپانی تایوانی مدیاتک روز گذشته از چیپ‌های ۱۰ هسته‌ای خود با نام‌های هلیو ایکس ۲۰ و هلیو ایکس ۲۵ رونمایی کرد. این دو چیپ‌ نسبت به نسل قبلی چیپ‌ پرچم‌دار مدیاتک یعنی هلیو ایکس ۱۰ پیشرفت‌های فراوانی داشته‌اند. گفته می‌شود که این دو محصول تا ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد.
تبلیغات

کوالکام، بزرگ‌ترین سازنده چیپ‌های موبایل، سال گذشته تصمیم به قرار دادن پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای روی چیپ پرچم‌دار خود یعنی اسنپدراگون ۸۱۰ گرفت، اما پس از تولید گرمای بسیار زیاد و بازخورد‌های منفی دریافت شده به خاطر این چیپ، امسال مجددا به استفاده از پردازنده‌های ۴ هسته‌ای با معماری سفارشی کریو روی آورد. ظاهرا این کمپانی آمریکایی به جمله معروف «کمیت همیشه مساوی با کیفیت نیست» ایمان آورده است.

اما در سویی دیگر از بازار، کمپانی تایوانی مدیاتک قرار دارد که پیشرو عرصه چیپ‌های ۸ هسته‌ای بوده است. این شرکت، در ماه می سال گذشته، از تولید تراشه هلیو ایکس ۲۰ خود خبر داد اما از آن رونمایی نکرد. بالاخره پس از ماه‌ها انتظار، این کمپانی دیروز در شنژن چین از دو تراشه ۱۰ هسته‌ای خود با نام‌های هلیو ایکس ۲۰ و هلیو ایکس ۲۵ رونمایی کرد. این دو تراشه دارای ۱۰ هسته پردازشی هستند که در سه خوشه قرار گرفته‌اند.

جفری جو یکی از مسئولان ارشد کمپانی، در مصاحبه‌ای اعلام کرده که نخستین نمونه‌های تراشه هلیو ایکس ۲۰، ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد. این کمپانی علاوه بر هلیو ایکس ۲۰، از تراشه دیگری با نام هلیو ایکس ۲۵ نیز رونمایی به عمل آورد که تنها تفاوت آن با چیپ هلیو ایکس ۲۰، سرعت بالاتر آن در پردازش دستورها سنگین است، چرا که در این تراشه، فرکانس دو هسته قرار گرفته در خوشه سوم که از نوع کورتکس A72 هستند، روی ۲.۵ گیگاهرتز تنظیم شده‌ است، درحالی‌که این رقم در هسته‌های به کار رفته در تراشه هلیو ایکس ۲۰ تنها ۲.۳ گیگاهرتز است. فرکانس پردازنده گرافیکی مالی T880 استفاده شده در این تراشه نیز از ۷۸۰ مگاهرتز تنظیم شده در هلیو ایکس ۲۰ بیشتر بوده و به ۸۵۰ مگاهرتز رسیده است. تراشه هلیو ایکس ۲۵  نیز به‌زودی و با تأخیر ناچیزی پس از هلیو ایکس ۲۰ به دست مشتریان خواهد رسید.

هسته‌های پردازشی در تراشه هلیو ایکس ۲۰ در سه خوشه با فرکانس‌های کاری متفاوت قرار گرفته‌اند. در خوشه‌ی اول ۴ هسته از نوع کورتکس A53 با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز، در خوشه‌ی دوم ۴ هسته‌ی کورتکس A53 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و در خوشه‌ی سوم نیز دو هسته‌ی کورتکس A72 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز قرار گرفته است.

هلیو ایکس ۲۰

گرچه هنوز کمپانی مدیاتک در مورد گوشی‌های هوشمندی که از این چیپ‌ها بهره خواهند برد چیزی نگفته است، اما آقای بای یونگشیانگ رئیس کمپانی میزو اعلام کرده که پرچم‌دار بعدی این شرکت یعنی میزو پرو ۶، مجهز به تراشه هلیو ایکس ۲۵ بوده و تا چند ماه دیگر رونمایی خواهد شد. بنابراین برای بررسی قدرت و مصرف باتری این تراشه باید تا چند ماه دیگر صبر کنیم.

خانواده چیپ‌های هلیو ایکس ۲۰ مدیاتک، رقبایی جدی برای چیپ اسنپدراگون 820 کوالکام محسوب می‌شوند. گرچه چیپ پرچم‌دار کوالکام با استفاده از معماری ۱۴ نانومتری ساخته شده و توانایی‌های فوق‌العاده‌ای همچون قابلیت پشتیبانی از Lte Cat 12 و صفحه‌نمایش‌های 4K را دارد، اما از سوی دیگر تراشه مدیاتک قیمت پایین‌تری داشته و همین موجب استقبال بسیار خوب سازندگان چینی از آن خواهد شد. نمونه بارز موفقیت چیپ‌های مدیاتک، تراشه هلیو ایکس ۱۰ است که در گوشی‌هایی از رنج قیمتی ۱۲۵ دلار(همچون ردمی نوت ۳ شیائومی) تا ۷۷۰ دلار(همچون وان ام ۹ پلاس اچ تی سی) مورد استفاده قرار گرفته بود. بنابراین به دلیل قدرت بالا و قیمت مناسب تراشه‌های این کمپانی، می‌توان انتظار موفقیت بالایی را برای هلیو ایکس ۲۰ و هلیو ایکس ۲۵ داشت.

چیپ هلیو ایکس ۲۰، به دلیل بهره‌مندی از سه خوشه در ساختار پردازنده خود، حدود ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به پردازنده‌های دو خوشه‌ای دارد، درحالی‌که قدرت پردازشی آن حدود ۱۵ درصد بیشتر از این نمونه‌ها است. ویژگی مفید دیگری که در تراشه‌‌ی هلیو ایکس ۲۰ وجود دارد، قابلیتی به نام SilkSwipe است که موجب افزایش سرعت پاسخ‌دهی صفحه‌نمایش گوشی شده و کار با آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند. در تصویر زیر، مشاهده می‌کنید که مقایسه‌ای بین عملکرد گوشی میت ۸ هواوی و گوشی ناشناسی که از تراشه‌ی هلیو ایکس ۲۰ بهره می‌برد در حال انجام است.

هلیو ایکس ۲۰ و کیرین ۹۵۰

این تراشه دارای ویژگی‌های دیگری همچون Imagiq ISP (برای پشتیبانی هم‌زمان از دو دوربین برای ضبط ویدیوهای سه‌بعدی) و قابلیت پشتیبانی از حسگرهای RWWB است. این نوع حسگر، دارای حساسیت به نور بیشتری نسبت به حسگرهای RGB است.

از دیگر توانایی‌های این تراشه می‌توان به بهره‌مندی از MiraVision CrystalView(برای تهیه‌ی ویدیوهای تصویر‌ آهسته‌ی نرم و روان با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای استفاده بهتر از واقعیت مجازی) و MiraVision Chameleon Display(برای تنظیم درخشندگی تصویر و دمای رنگ‌ها در صفحه‌نمایش مطابق با توجه به شرایط نوری محیط اطراف گوشی) اشاره کرد. البته برای استفاده از ویژگی MiraVision Chameleon Display، یک حسگر RGB جداگانه نیاز است.

نظر شما در مورد تراشه‌های هلیو ایکس ۲۰ و هلیو ایکس ۲۵ مدیاتک چیست؟ ایا این دو تراشه توان رقابت با چیپ اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام، کیرین ۹۵۰ هواوی و اکسینوس ۸۸۹۰ سامسونگ را دارند یا نه؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات