گلکسی اس 7 به استاندارد جدیدی برای طراحی گوشی‌ تبدیل می‌شود

چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
مطالعه 4 دقیقه
گلکسی اس 7 جدیدترین و به عبارتی بهترین تولید کمپانی بزرگ کره‌ای یعنی سامسونگ است. مدت‌ها بود که طراحی‌ گوشی‌های شرکت اپل توسط دیگر کمپانی‌ها الگوبرداری می‌شد. اما پس از معرفی گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج، می‌توان امیدوار بود که پرچمداران سامسونگ تبدیل به الگوی طراحی جدید گوشی موبایل برای دیگر شرکت‌ها شوند.
تبلیغات

گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج جدیدترین محصولات غول کره‌ای صنعت موبایل یعنی سامسونگ هستند. این دو گوشی که در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۶ بارسلون معرفی شدند، زوایای جدیدی از قدرت طراحی تیم موبایل سامسونگ را نمایان می‌کنند. پس از عرضه‌ی این دو پرچمدار، می‌توان امیدوار بود که بالاخره سامسونگ از زیر سایه‌ی اپل بیرون آمده و می‌تواند به عنوان یک پیشرو در زمینه‌ی طراحی گوشی‌های موبایل، نقش مهمی در این صنعت ایفا کند.سال ۲۰۱۴ سامسونگ با عرضه‌ی گلکسی اس ۵ نشان داد که برنامه‌ای جدی برای تغییر در بخش طراحی خود دارد. اواسط سال ۲۰۱۴ سامسونگ با عرضه‌ی گوشی زیبای گلکسی آلفا، نشان داد که برای تغییر در مسیر طراحی از هیچ تلاشی نمی‌هراسد. نمونه‌ی دیگر این تغییر مسیرهای شجاعانه در طراحی، طراحی مدرن و منحصر بفرد ساعت هوشمند گیر اس ۲ در برابر گلکسی گیر است. همین تغییر مسیر را می‌توان تفاوت عمده‌ی سامسونگ با رقبایی چون سونی و اچ‌تی‌سی نامید. سونی که مدت زیادی است در طراحی درجا می‌زند و حتی از رقبای جوانی چون شیائومی در حال عقب ماندن است. اچ‌تی‌سی نیز تنها به قدرت نمایشی نرم‌افزاری‌اش یعنی Sense UI تکیه کرده و تلاشی برای تغییر مسیر نمی‌کند. حتی نوکیا نیز که زمانی طلایه‌دار صنعت موبایل بود، با مرتکب شدن اشتباهی بزرگ و دل بستن به سیمبین و مقاومت در برابر تغییر، راه شکست و نابودی‌اش را هموار کرد.

گلکسی اس 5 شروع انقلاب طراحی سامسونگ

از طرفی سامسونگ در این سال‌ها نشان داده که به معنای واقعی به کاربران احترام می‌گذارد و برای نظرات آنها ارزش قائل است. گلکسی اس ۶ یک اتفاق خوب در طراحی و سخت‌افزار بود. اما کاربران زیادی از نبود امکان استفاده از کارت حافظه در آن شکایت داشتند. در این میان سامسونگ به معنای واقعی به درخواست‌های کاربران احترام گذاشت و این امکان را در گلکسی اس ۷ گنجاند. شرکت محبوب کره‌ای حتی تغییراتی را نیز در طراحی‌ها و لبه‌های نسخه‌ی اج داد چرا که کاربران از تیز بودن لبه‌های گلکسی اس ۶ اج گله داشتند. این دو تصمیم در طراحی و ساخت، نشان می‌دهد که سامسونگ به معنای واقعی به تجربه‌ی کاربری احترام گذاشته و برای بهبود و تکامل آن همیشه تلاش می‌کند و از تغییر مسیر نیز هراسی ندارد.اکثر محصولات عرضه شده در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۶، نمونه‌هایی از الگوبرداری از محصولات اپل بودند. استفاده از بدنه‌ی فلزی یکپارچه در اکثر محصولات معرفی شده مشاهده می‌شد. سامسونگ و دیگر شرکت‌های فعال در صنعت موبایل به خوبی فهمیده‌اند که طراحی صنعتی نقش مهمی در رقابت برای کسب بازار در این صنعت ایفا می‌کند. حتی ال‌جی نیز با استفاده از بدنه‌ی فلزی در جی ۵ نشان داد که دوست ندارد از پیشروان این صنعت دور بماند. اما می‌توان MWC ۲۰۱۷ را متعلق به سامسونگ دانست. این اتفاق که طراحی اکثر گوشی‌های سال آینده به گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج شبیه باشند، دور از انتظار نیست.اما سامسونگ هنوز راه زیادی برای پیشرو شدن در صنعت موبایل در پیش روی خود دارد. پس از تغییر مسیرهای مثبت در زبان طراحی، مشکل اصلی این شرکت که باید با آن دست و پنجه نرم کند، بخش نرم‌افزار است. سامسونگ هنوز هم در ارائه‌ی یک اندروید سبک و سریع مشکل دارد. طراحی‌های اضافه‌ی این شرکت روی اندروید گوگل، همیشه کاربران را آزار می‌داده است. از طرفی هنوز قابلیت‌های قابل لمس و مفیدی برای لبه‌های خمیده‌ی سری اج معرفی نشده و این لبه‌ها بیشتر جنبه‌ی تزئینی و تبلیغاتی دارند. جبهه‌ی بعدی که سامسونگ باید در آن موفق شود، به طور قطع نرم‌افزار است.در نهایت با بررسی و توجه به طراحی زیبای گلکسی اس 7 در کنار قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بالای آن، می‌توان به این نتیجه رسید که سامسونگ دیگر یک دنباله‌روی ساده نیست و کم‌کم تبدیل به یک پیشرو و الگو در صنعت موبایل خواهد شد. البته مدیران و کارشناسان سامسونگ قطعا به این نکته توجه دارند که برای پیشرو بودن، تغییر و تحول دائمی و تلاش برای بهبود همیشگی در طراحی و ساخت، باید جایگاهی همیشگی در برنامه‌های آنها داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات