واتس‌اَپ؛ هدف جدید وزارت دادگستری آمریکا پس از اپل

دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
پس از آنکه شرکت اپل دربرابر خواست FBI مبنی بر ایجاد یک روزنه‌ی امنیتی مقاومت کرد، این‌بار وزارت دادگستری آمریکا اپلیکیشن واتساپ را مورد هدف قرار داده تا اطلاعات محرمانه‌ی خود را برای آن‌ها رمزگشایی کنند.
تبلیغات

همان‌طور که اطلاع دارید، پس از حمله‌ی تروریستی که در سن برناردینو، یکی از شهرهای ایالت کلیفرنیا رخ داد، سازمان FBI گوشی آیفون 5c یکی از مهاجمان را در دست داشته و از اپل درخواست کرد تا یک راه نفوذ در سیستم‌عامل موبایل خود به منظور دسترسی کامل این سازمان، ایجاد کند؛ اما شرکت اپل درمقابل درخواست FBI مقاومت کرده است. البته ادوارد اسنودن ادعای FBI مبنی بر عدم توانایی در کدگشایی از آیفون را دروغ محض خوانده است.

حال پس از اپل، اپلیکیشن واتساپ مورد هدف سازمان دادگستری آمریکا قرار گرفته و به نظر می‌رسد جنگ میان FBI و رمزگشایی سرویس‌های کمپانی‌های بزرگ دنیای فناوری ادامه دارد. به نقل از نیویورک تایمز، وزارت دادگستری آمریکا از اپلیکیشن واتساپ که به کاربران این امکان را می‌دهد تا پیام‌های خود را به‌طور رمزنگاری شده ارسال کنند، درخواست کرده تا به بهانه‌ی حفظ امنیت شهروندان، کدهای این برنامه را نیز دراختیار داشته باشد.

اگرچه هنوز پرونده‌ی اپل با FBI بسته نشده، اما درخواست مشابهی برای واتساپ مطرح شده است. براساس ادعا و بررسی‌های این وزارت، FBI قادر به رمزگشایی پیام‌های رد و بدل شده‌ی اپلیکیشن واتساپ نیست؛ زیرا این اپ از شیوه‌ی کدگذاری مبدا و مقصد یا End-to-End Encryption استفاده می‌کند. در این روش رمزنگاری، تنها مبدا و مقصد می‌توانند پیام‌های ارسالی و دریافتی را مشاهده کنند و حتی خود کمپانی واتساپ نیز توانایی دسترسی به این پیام‌ها را ندارد. البته واتساپ قبلا نیز درگیر مقامات قضایی شده بود؛ چندی پیش در برزیل، یکی از مدیران فیسبوک به دلیل عدم ارائه‌ی اطلاعات محرمانه‌ی یکی از کاربران واتساپ، دستگیر شده بود.

اگرچه منابع رسمی اعلام کرده‌اند واتساپ هیچ ارتباطی با حملات تروریستی اخیر ندارد، اما بررسی‌های وزارت دادگستری آمریکا در خصوص این اپ ادامه دارد. البته واتساپ هنوز تصمیم و نظر خود را درباره‌ی درخواست‌های این وزارت اعلام نکرده است. کارشناسان سازمان EFF معتقدند دادگاه باید در خصوص فشارهایی که به هر دو کمپانی اپل و واتساپ وارد می‌کند، تجدید نظر کند.

اقدام اخیر وزارت دادگستری بر علیه اپل و اپلیکیشن واتساپ، نمونه‌ای دیگری از عدم هماهنگی و تعامل دولت ایالات متحده آمریکا با تکنولوژی است. کاربران و شهروندان به حریم خصوصی بیشتری نیازمندند، اما نهادها و سازمان‌های دولتی و قانونی همواره در تلاشند تا به این حریم نفوذ کنند.

در حال حاضر جزئیات پرونده‌ی واتساپ محرمانه بوده و اطلاعات بیشتری از آن منتشر نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات