هر آنچه که در خصوص اپل آیپد ایر 3 می‌دانیم

یک‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
مطالعه 9 دقیقه
آیپد ایر ۳ هفته اول فروردین ۱۳۹۵ معرفی خواهد شد. تاکنون شایعات و اطلاعات زیادی در خصوص این محصول اپل منتشر شده‌ است که همه‌ی آنها حکایت از قدرت این محصول دارد.
تبلیغات

 چندی پیش در کنگره جهانی موبایل، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی بسیاری معرفی شد. حال زمان آن رسیده است که اپل خودنمایی کند و محصولات جدیدش را به‌رخ رقیبان بکشد. اخبار منتشر شده حاکی از آن است که ۲۱ مارس (۲ فروردین) اپل رویدادی را برگزار خواهد کرد که در جریان آن شاهد معرفی آیفون ۴ اینچی (آیفون SE)، اپل واچ ۲ و آیپد ایر ۳ خواهیم بود.

اپل آیپد

با این اوصاف رویداد مذکور می‌‌تواند اتفاقی جالب برای دوست‌داران دنیای تبلت باشد. زیرا دنیای تبلت‌های اندرویدی کمی بی‌رمق شده است و اغلب تولید‌کنندگان به‌سوی فبلت‌ها روی آورده‌اند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که تبلت جدید مایکروسافت با نام سرفیس پرو ۴ دستگاه بسیار خوبی است اما اغلب کاربران مایل به‌خرید تبلت ویندوزی نیستند. حال اپل تصمیم دارد محصول جدیدی را در دنیای تبلت‌ها روانه بازار کند که به‌احتمال زیاد آیپد Air 3 نامیده خواهد شد. انتظار می‌رود که این محصول نسخه ۹.۷ اینچی از آیپد پرو باشد. حدود ۲ هفته تا زمان معرفی این دستگاه باقی مانده است. همراه زومیت باشید تا به‌ جمع‌بندی تمام اطلاعاتی که در خصوص آن منتشر شده است بپردازیم.

طراحی: آیپد ایر ۳ از بدنه‌ی آلومینیومی سری ۷۰۰۰ بهره می‌برد که ۴ اسپیکر به‌همراه رابط اتصال کیبورد در آن وجود دارد. این محصول از قلم اپل (Pencil) پشتیبانی می‌کند اما گویا در آن شاهد قابلیت لمس سه‌بعدی نخواهیم بود. ضخامت این دستگاه نیز ۵ میلی‌متر است.

اپل آیپد

نمایشگر: آی‌پد ایر ۳ از نمایشگر ۹.۷ اینچی با وضوح 4K و پنل IPS LCD بهره می‌برد. اما اگر شاهد نمایشگر مذکور در آیپد جدید نباشیم در این صورت احتمالا اپل به‌سادگی نمی‌تواند وضوح ۱۵۳۶ در ۲۰۴۸ را که در آیپد‌های رتینا استفاده می‌کرد فراموش کند.

سخت‌افزار: این تبلت توسط پردازنده A9X تقویت می‌شود که ۴ گیگابایت حافظه رم در اختیار آن قرار خواهد گرفت و در این خصوص مشابه آیپد پرو است.

دوربین: انتظار می‌رود که اپل در آیپد ایر ۳ دوربین ۸ مگاپیکسلی iSight با f/2.4 قرار دهد که مجهز به‌فوکوس خودکار، حالت Burst و پانوراما خواهد بود. بخش جلویی دستگاه نیز از دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی برای مکالمات ویدیویی و عکاسی سلفی بهره می‌برد.

قیمت و زمان عرضه: آیپد ایر ۳ به‌احتمال زیاد بهای مشابهی با قیمت اولیه آیپد ایر ۲ خواهد داشت که برای نسخه‌های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به‌ترتیب ۴۹۹، ۵۹۹ و ۶۹۹ دلار بود. این محصول در سه‌رنگ نقره‌ای، طلایی و خاکستری عرضه خواهد شد که شاید اپل رنگ دیگری را نیز به‌آن‌ها اضافه کند. زمان عرضه این دستگاه نیز ماه آوریل خواهد بود.

اپل آیپد ایر 3

طراحی

تاکنون تنها سه خبر در خصوص طراحی آیپد جدید منتشر شده‌ است که بر اساس آن‌ها این محصول دارای نمایشگر ۹.۷ اینچی خواهد بود و چهار اسپیکر دارد. البته در این محصول شاهد رابط مغناطیسی Smart Connector نیز خواهیم بود که کاربران از طریق آن می‌توانند کیبورد را به‌دستگاه متصل کنند. دوربین پشتی دستگاه از فلش LED بهره می‌برد. به‌جز نمایشگر ۹.۷ اینچی و فلش LED، باقی موارد مشابه با آیپد پرو است و با این اوصاف آیپد ایر ۳ نسخه‌ی کوچک‌تری از آیپد پرو خواهد بود.

در خصوص ابعاد این محصول باید بگوییم که ضخامت آن حدود ۰.۰۵ میلی‌متر و عرض آن ۰.۱ میلی‌متر بیشتر از آیپد ایر ۲ است که در کل تغییر زیادی به‌حساب نمی‌آید. البته برخی از شایعات حاکی از این بودند که ضخامت آیپد ایر ۳ حدود ۵ میلی‌متر خواهد بود و به‌همین دلیل باتری کوچکتری را نیز در آن شاهد خواهیم بود، این درحالی است که آیپد ایر ۲ ضخامتی حدود ۶.۱ میلی‌متر داشت. البته فعلا تازمان معرفی رسمی نمی‌توان ادعای دقیقی در این خصوص کرد. در این محصول شاهد چهار اسپیکر با فناوری جدید اپل خواهیم بود. اما به‌احتمال زیاد مهندسان اپل همچنان تلاش کرده‌اند تا محصول نهایی یکی از باریک‌ترین‌ محصولات در این رده باشد.

اپل آیپد ایر 3

در زمینه‌ی کیفیت ساخت نیز انتظار می‌رود که اپل برای ساخت آیپد ایر ۳ از آلومینیوم سری ۷۰۰۰ استفاده کند و البته در آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس و اپل واچ نیز شاهد این نوع از مواد بودیم. اپل در ساخت آیپد پرو و آیپد مینی ۴ نیز از این ماده استفاده کرده بود و با این اوصاف محصول جدید این شرکت نیز جنس بدنه مشابهی خواهد داشت. فعلا معلوم نیست که اپل تصمیم دارد این محصول را ضد آب کند یا خیر ولی در صورت وجود این قابلیت، بسیار طرفدارانش را خوشحال خواهد کرد.

ویژگی‌ها

آیپد ایر ۳ احتمالا از قلم دیجیتال Pencil پشتیبانی خواهد کرد ولی شاهد حضور قابلیت لمس سه‌بعدی در آن نخواهیم بود.

آیپد جدید اپل از سنسور اثر انگشت استفاده می‌کند که با استفاده از آن کاربران می‌توانند امنیت دستگاهشان را به‌صورت بیومتریک تامین کنند و برای پرداخت‌ها نیز از طریق آن وارد عمل شوند. سرویس Apple Pay در آمریکا قابل استفاده است و از ماه جولای شاهد حضور آن در انگلستان بودیم(این ویژگی در سایر کشور‌ها نیز در دسترس خواهد بود ولی فعلا زمان آن مشخص نیست).

اپل آیپد

منابع صنعتی مدعی شده‌اند که اپل قصد استفاده از پنلی ۹.۷ اینچی در آیپد ایر ۳ دارد که از قلم دیجیتالی اپل پشتیبانی خواهد کرد. لازم به‌ذکر است که در حال حاضر قلم Pencil تنها با آیپد پرو کار می‌کند. به‌احتمال زیاد این محصول از لمس سه‌بعدی (3D Touch) پشتیبانی نخواهد کرد. Ming-Chi Kuo، تحلیلگر معروف، پیش‌بینی کرده که اپل بنابر مشکلات موجود در زمینه تولید، قابلیت لمس سه‌بعدی را به‌آیپد جدیدش اضافه نخواهد کرد. اما این درحالی است که اپل تلاش می‌کند تکنولوژی مذکور را به‌دنیای تبلت‌هایش نیز بیاورد. از آنجا که تبلت بزرگی مثل آیپد پرو قابلیت مذکور را نداشت احتمال می‌رود که سایر آیپد‌های اپل به‌این ویژگی مجهز شوند.

مشخصات

آیپد ایر ۳ با پردازنده A9X و ۴ گیگابایت حافظه رم همراه می‌شود و انتظار می‌رود به قدرتمندترین تبلت ۹.۷ اینچی بازار تبدیل شود.

علاوه بر طراحی خارجی، آیپد ایر ۳ در زمینه‌ی مشخصات داخلی نیز شباهت‌های بسیاری به‌آیپد پرو دارد و اگر اخبار منتشر شده در خصوص آن درست باشد در این صورت محصول مذکور قدرتمندترین تبلت ۹.۷ اینچی در بازار خواهد بود. در ادامه هرچه بیشتر با سخت‌افزار این محصول آشنا خواهید شد.

پردازنده و رم

شایعات حاکی از آن است که اپل بهترین سخت‌افزار تبلت را برای آیپد ایر ۳ به‌ارمغان آورده است. منبعی آگاه به Bloomberg اعلام کرده بود که محصول مذکور از پردازنده A9X استفاده خواهد کرد و ۴ گیگابایت نیز حافظه رم در اختیار خواهد داشت که این مشخصات مشابه با آیپد پرو هستند. به این ترتیب اگر اپل بتواند سخت‌افزاری مشابه لپ‌تاپ‌ها را درون تبلت‌هایش قرار دهد، قدم بزرگی در این زمینه برداشته است. کاربران با استفاده از چنین قدرتی که با iOS 9 ارائه خواهد شد می‌توانند اپلیکیشن‌های متنوعی را از اپ‌استور دریافت و استفاده کنند و دستگاه مذکور در زمینه مالتی‌تسکینگ نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

اپل آیپد

پردازنده A۹X در آیپد پرو توسط TSMC با معماری ۱۶ نانومتری و FinFET ساخته شده است. در سری ۷ از پردازنده‌های ۱۲ خوشه‌ای PowerVR اپل ۱۲ هسته برای پردازش‌های گرافیکی اختصاص داده است. این پردازنده با مموری ۱۲۸ بیتی ترکیب شده و A9X می‌تواند پهنای باند حافظه ۵۱.۲ گیگابایت در ثانیه را ارائه دهد که مقدار بسیار چشمگیری برای سخت‌افزار‌های موبایلی است.

نمایشگر

بسیاری از شایعات حاکی است که آیپد ایر ۳ دارای نمایشگری ۹.۷ اینچی با وضوح ۴K و پنل IPS LCD خواهد بود که وجود چنین نمایشگری در دستگاه مذکور بسیار هیجان‌انگیز است. اپل سال گذشته از قرار دادن چنین وضوحی در دستگاه سرگرمی خانگی‌اش با نام Apple TV اجتناب کرد. در آیپد پرو نیز شاهد نمایشگری با وضوح ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ بودیم. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که نمایشگر‌های باکیفیت بسیار بالا، بخشی از عملکرد دستگاه را به‌خودشان اختصاص می‌دهند و البته باعث افزایش مصرف باتری نیز می‌شوند. با این اوصاف نحوه عملکرد اپل برای مدیریت این موضوع جالب خواهد بود.

دوربین

بر اساس تصاویر و طرح‌های شماتیک منتشر شده از آیپد ایر ۳ پی برده‌ایم که این محصول در کنار دوربین دارای فلش LED خواهد بود که این موضوع می‌تواند بر توانایی عکاسی تبلت مذکور بیافزاید و در مکان‌هایی با نور ضعیف نیز تصاویر خوبی را ثبت کند. گفته می‌شود که در بخش پشتی دستگاه شاهد دوربین ۸ مگاپیکسلی iSight خواهیم بود که f/2.4 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار، حالت Burst و پانوراما بهره می‌برد. دوربین جلویی دستگاه نیز ۱.۲ مگاپیکسلی خواهد بود.

قیمت و زمان عرضه

آیپد ایر ۳ بیست و یکم مارس (۲ فروردین) در کوپرتینو معرفی خواهد شد و به‌احتمال زیاد در کنار آن شاهد آیفون ۴ اینچی و بند‌های جدیدی برای اپل واچ نیز خواهیم بود. شاید اپل واچ ۲ در این مراسم معرفی شود ولی معرفی و عرضه رسمی آن در پاییز خواهد بود.

اپل آیپد

نسل چهارم آیپد و آیپد مینی هر دو اکتبر سال ۲۰۱۲ معرفی شدند و دو نسخه اخیر آیپد ایر و آیپد پرو نیز در اکتبر معرفی شدند. اما گویا اپل همیشه از این قانون تبعیت نمی‌کند. نسل سوم آیپد در سه ماهه اول سال معرفی شد و در ماه ژانویه نیز شاهد معرفی اولین آیپد بودیم. این در حالی است که آی‌پد ۲ و ۳ در ماه مارس معرفی شدند. با این اوصاف به‌احتمال زیاد آیپد ایر ۳ در ماه مارس معرفی خواهد شد و زمان عرضه آن نیز ماه آوریل خواهد بود.

آیپد ایر ۳ قیمتی برابر آیپد ایر ۲ خواهد داشت. اپل ۴۹۹، ۵۹۹ و ۶۹۹ دلار برای نسخه‌های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی در نظر گرفته است. به‌احتمال زیاد سه‌رنگ نقره‌ای، طلایی و خاکستری را برای این محصول شاهد خواهیم بود اما شاید اپل رنگ جدیدی نظیر صورتی را نیز به‌آن اضافه کند.

اپل آیپد

شما چه انتظاراتی از آیپد ایر ۳ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات