مروری بر فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

یک‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
مطالعه 10 دقیقه
مجله‌ی اسمیت سونین به تازگی فهرست فینالیست‌های سیزدهمین دوره‌ی رقابت عکاسی خود را اعلام کرده است. اکنون مردم می‌توانند تا مهلت مقرر، تصویر مورد نظر خود را انتخاب کرده و به آن رأی دهند. در ادامه و با مرور شماری از این فینالیست‌ها همراه شما خواهیم بود.
تبلیغات

فصل سیزدهم مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین (Smithsonian) در تاریخ  ۳۱ ماه مارس ۲۰۱۵ آغاز شد. در این مدت ۴۶ هزار تصویر از ۱۶۸ کشور جهان به این رقابت ارسال شدند. برندگان این رقابت در قالب ۷ شاخه‌ی مختلف به علاوه تصویر منتخب خوانندگان و برنده جایزه‌ی بزرگ اعلام خواهند شد.

 هم اکنون رأی گیری برای انتخاب تصویر مورد نظر خوانندگان در حال برگزاری است. در نهایت روز سه شنبه ۲۲ مارس برندگان این رقابت اعلام شده و همزمان دوره‌ی چهاردهم این مسابقه نیز آغاز خواهد شد.

اما در ادامه به تماشای شماری از فینالیست‌های خوش شانس این دوره خواهیم نشست. تصاویری که رقبای متعدد خود را کنار زده و اکنون در انتظار نتیجه‌ی نهایی، لحظه شماری می‌کنند.

نیروی عضله

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

این ببرهای جوان ۲۱ ماهه در حال یک جنگ و جدل نمایشی هستند. تمرینی که آنها را برای روزهای سخت پیش رو آماده می‌کند. وقتی این دو موجود زیبا و خوش و خط و خال روبروی هم می‌ایستند، شما می‌توانید عضلات خوش فرم و قوی‌شان را مشاهده کنید که برای نبرد آماده شده و در کش و قوس هستند. البته فرصت تماشا اندک است و تا به خود بیایید شاهد دعوایی ساختگی هستید که برنده و بازنده‌اش خیلی زود مشخص شده‌اند.

در واقع به نظر می‌رسد این دو نیز این دعوا را به محلی برای شیطنت و بازیگوشی تبدیل کرده‌اند؛ بازی که البته خیلی زود رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت و تلاش برای ادامه‌ی بقا، ناگزیر آن را به خشونتی واقعی و خون‌بار تبدیل می‌کند.

عکاس: آرچنا سینگ (Archna Singh)

تحت فشار

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

این زیبای یخی شگفت‌انگیز و تماشایی در میان یخچال "مِندن‌هال" (Mendenhall) در "جونو" (Juneau) در آلاسکا واقع شده است. عکاس خوش‌ذوق این تصویر می‌گوید که این یخچال و این غار یخی همواره او را مجذوب خود کرده‌اند. او که در همین ناحیه به دانشگاه می‌رود، هر زمان که فرصتی پیدا کند سری به اینجا زده و عکسی به یادگار برمی‌دارد. او معتقد است که این تصاویر تغییراتی را به ما نشان می‌دهند که شاید خود ما از مشاهده‌ و درک آنها غافلیم.

واقعیت این است که پدیده‌ی گرم شدن زمین و ذوب یخ‌ها، زیبایی‌های این مناطق را آرام آرام می‌بلعند. زیبایی‌هایی که رفته رفته از پیش چشمان‌مان محو می‌شوند؛ اما ما در خواب غفلت به سر برده و هنوز سرگرم خرابکاری‌های خود هستیم.

عکاس: آدام تیلور (Adam Taylor)

کانو سواری زیر شفق قطبی

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

عکاس خوش ذوقی که این تصویر را به ثبت رسانده است در مورد آن می‌گوید:

" به نظر من بهترین راه برای مسافرت، تجربه‌ی درک زیبایی حیات وحش و طبیعت حین کانو سواری یا راه‌پیمایی است. یک عاشق دنیای سفر از هیچ مسیر و گذرگاهی به سادگی رد نمی‌شود. حس لطیف نوازش باد و گوش سپردن به سمفونی دل‌انگیز طبیعت، تجربه‌ای است که نباید آن را به این سادگی از دست داد. این شکل از مسافرت جسم و ذهن را همزمان درگیر خود کرده و انسان را به چالش می‌کشد.در سال ۲۰۱۴ من درگیر سفری به مدت ۲۲۱ روز در پارک ایالتی "کوئتیکو" (Quetico) بودم. این سفر تحقق رویای چندین ساله‌ی من بود. رویایی که با تصاویری همچون همین تصویر معنا و مفهوم دیگری پیدا کرد. من به این چشم‌انداز  به عنوان جایزه‌ای برای سخت‌کوشی خود و پیروزی بر مصائب و مشکلات این مسافرت می‌نگرم. در طول سه ساعت من در زیر گنبد زمرد گون آسمان حرکت می‌کردم، جایی که شاهد رقص لطیف و جادویی رنگ‌ها بودم. این تصویر، هم الهام‌بخش من برای سفرهای ماجراجویانه دیگر است و هم مرا بر حفاظت از طبیعت و محیط زیست مصمم‌تر کرده است."

عکاس: گری اِل فیدلر (Gary L Fiedler)

 میمونی کوچک روی صخره

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

یک بچه میمون بانمک و دوست‌داشتنی در پارک میمون‌های "Jigokudani" در ناگانو (Nagano)- ژاپن

عکاس: هیدتوشی اوگاتا (Hidetoshi Ogata)

لباس شویی

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

یک تصویر به یادماندنی از مسابقه‌ی شنای محبوبی در ایالات متحده که طی آن شناگران مسیری سه مایلی را طی می‌کنند. این عکس توسط یک کوادکوپتر به ثبت رسیده و نخستین لحظات وارد شدن شناگران به آب را نشان می‌دهد. شناگرانی که به سرعت دست و پا می‌زنند تا هر چه می‌توانند فاصله‌ی خود را از رقبا بیشتر کنند.

عکاس: کوین دیلیارد (Kevin Dilliard)

 شکار غروب

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

مردی ماهی‌گیر که در واپسین لحظات روز و هنگام غروب آفتاب در حال تور انداختن است.

عکاس: توان نگوین مان (Tuan Nguyen Manh)

 توطئه

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

این عکس که در فوریه سال گذشته به ثبت رسیده است، تصویرگر دو میمون ساکن باغ وحشی در مادرید است. حال و هوای حاکم بر محیط به همراه پس زمینه‌ی تیره دست به دست هم داده و تصویری تأثیر گذار و جالب توجه پدید آورده است. طرز قرار گرفتن سوژه ها در کنار هم و نگاه آنها رنگی از اخطار به همراه دارد.

عکاس: پدرو کربز (Pedro Jarque Krebs)

 قورباغه‌های چشم قرمز

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

عکاس: جنیفر گایتون (jennifer Guyton)

 جلوه‌ی یک حواصیل

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

این عکس در زمین‌های مرطوب واقع در "Delray Beach" در ایالت فلوریدا گرفته شده است. این منطقه محصول فعالیت‌های انسانی است؛ در واقع شرکتی محلی از آب‌های رود به عنوان فیلتر استفاده می‌کند که یکی از اثرات جانبی‌ این کار، شکل‌گیری این تالاب‌ها است. عکاسی ۵-۶ روز در هفته، یکی دو ساعتی را در این منطقه سپری کرده و ضمن لذت بردن از طبیعت به عکاسی می‌پردازد. در این مدت توجه او به ویژه معطوف گونه‌های مختلف پرندگان وحشی بوده که به این ناحیه سفر می‌کنند. این تصویر هم در یکی از این روزها به ثبت رسیده و جلوه‌گر زیبایی حواصیلی سفید است.

عکاس: سیدنی اشنایدر (Cidney Schnyder)

 در میان راهبان

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

این تصویر در پنجم آوریل سال گذشته و در منطقه‌ی "Sertar" چین به ثبت رسیده است. عکاس که خود مدت‌ها قبل تصویری از این کلبه‌ها را دیده بود، مجذوب این ناحیه شده و برای تصویربردرای از سکونت‌گاه راهبان، راهی این منطقه شد. این منطقه یکی از سکونت‌گاه‌های معروف راهبان در جهان است؛ به طوری که در حدود ۴۰ هزار راهب و راهبه در این کلبه‌های کوچک زندگی می‌کنند. فضایی محدود با امکانات اولیه. عکاس خوش‌شانس ما نیز به محض رسیدن، جزئی از ساکنان این ناحیه شده و می‌گوید علی‌رغم سردی منجمدکننده‌ی هوا، لحظات شاد و مملو از صلح و صفایی را در آنجا سپری کرده است. این عکس زمان ظاهر شدن خورشید پس از شبی برفی گرفته شده است.

عکاس: وان شان لوک (Wan Shun luk)

 سه گاو سیاه رنگ

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

بعد از بارش باران عصرگاهی وبه دنبال آن مه صبحگاهی، خورشید بر فراز این دشت پاییزی آرام آرام بالا می‌آید، این‌جا است که شبح سه گاو سیاه رنگ از میان مه پدیدار می‌شود.

عکاس: والری رومانوف (Valery Romanov)

سان هد

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

گرت وگن، عکاس خوش‌ذوق را که به خاطر دارید. به نظر می‌رسد سنجاب‌های حیاط پشتی او این بار مقدمات راه‌یابی او به فینال این مسابقه‌ی عکاسی را فراهم کرده‌اند. او همیشه برای ثبت تصاویری دیدنی از این موجودات بانمک و بازیگوش دست به دوربین است.

عکاس: گرت وگن (Geert Weggen)

هم‌نوا با کرم‌های شب تاب

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

عکاس با استفاده از آخرین روش‌های عکاسی در تاریکی، این تصویر زیبا از رقص رنگارنگ کرم‌های شب تاب را به زیبایی هر چه تمام به تصویر کشیده است.

عکاس: رادیم شرِیبر (Radim Schreiber)

 درختی در آغوش

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

این یوزپلنگ هندی، ساکن نواحی جنوبی این کشور است؛ حیوانی زیبا و خوش‌ نقش و نگار که بنا بر شرایط زیستی، اکثر اوقات خود را روی شاخه‌های درختان سپری می‌کند. پارک ملّی "ناگارهول" (Nagarhole) یکی از مناطق بزرگ و حفاظت شده‌ی این کشور است که زیستگاه گونه‌های مختلف در معرض خطر و همین‌طور بزرگ‌ترین زیستگاه ببر در جهان است. عکاس می‌گوید: «حین گشت و گذار در این منطقه، روزی به شکلی ناگهانی با این یوزپلنگ زیبا مواجه شدم که گویی شاخه‌ی درخت را در آغوش گرفته بود. به محض بیرون آمدن از شوک اولیه، دوربین به دست گرفته و این لحظه زیبا و به یادماندنی را ثبت کردم».

عکاس: سویاش کشاری (Suyash Keshari)

 یک جفت لاک‌پشت

فینالیست‌های مسابقه‌ی عکاسی اسمیت سونین

عکاس خوش‌ذوق این تصویر زیبا و آرامش‌بخش عاشق گشت و گذار و عکاسی از اقیانوس‌ها است. او دوست دارد در  زمینه‌ی برنامه‌های حفاظت محیط زیست فعالیت کند و معتقد است که ما باید میزان استفاده از پلاستیک را به حداقل رسانده و جلوی آلوده شدن اقیانوس‌ها را بگیریم. لاک‌پشت‌های دریایی از جمله موجوداتی هستند که به لطف اهمال بشر، در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌اند. در واقع با ادامه‌ی روند فعلی آلودگی محیط زیست، شاید دیگر به ندرت شاهد صحنه‌هایی این چنینی باشیم. پس چه بهتر زودتر دست به کار شده و از این فاجعه جلوگیری کنیم.

عکاس ما هم به همراه زیست شناسان، دانشمندان و دیگر افراد داوطلب سعی در انجام این مهم دارد. او اشاره می‌کند که باعث خوشحالی است اگر بینندگان آثارش با دیدن این تصاویر به خود آمده و گامی مثبت در جهت حفاظت از محیط زیست بردارند.

عکاس: بن هیکز (Ben Hicks)

تصویر مورد نظر شما کدام بود؟ شانس برنده شدن کدام تصویر را بیش از بقیه می‌دانید؟ کدام تصویر معنا و مفهوم بیش‌تری برای شما داشت؟ ما در زومیت همچنان مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده‌ی شما هستیم. همچنان همراه ما باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات