زیکا و نگرانی‌ها در مورد سقط جنین

سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
ویروس زیکا به سرعت در کشورهای آمریکای لاتین به پیشروی خود ادامه می‌دهد. هزاران زن باردار در کشور‌هایی مثل برزیل به این ویروس مبتلا شده‌اند و آینده‌ی نوزادان و نسل آینده‌ی این مناطق تحت تاثیر حضور زیکا قرار گرفته است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کشور‌های آمریکای جنوبی برای سقط جنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارند. بنابراین هزاران زن باردار مبتلا به ویروس زیکا در برابر نگهداری یا سقط جنین خود دچار تردید شده‌اند.

سازمان ملل متحد به تازگی خواستار ایجاد راه‌های آسان‌تر سقط جنین در کشور‌هایی شده که ویروس زیکا در کمین مادران باردار نشسته است. مقامات این سازمان پیش‌بینی می کنند تا پایان سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۴ میلیون نفر در حوزه‌ی کشور‌های آمریکای جنوبی به این ویروس مبتلا شوند. تا به همین لحظه مقامات برزیلی، مرکز اصلی ویروس زیکا، تخمین زده‌اند که این ویروس نزدیک به ۱.۵ میلیون فرد را به خود آلوده کرده است.

در پی این فراخوان مقامات بهداشتی کشور‌های آمریکای جنوبی شرایط لازم را برای زنان باردار آماده کرده‌اند؛ ولی کمبود امکانات در مناطق حاشیه‌ای نگرانی‌ها را در این مورد افزایش داده است. در نتیجه‌ی این اتفاق میزان سقط‌های غیرقانونی و بدون نظارت بهداشتی در شهرهای برزیل افزایش نشان می‌دهد.

پشه ناقل ویروس زیکا

ویروس زیکا به طور معمول از طریق نیش پشه‌ی ناقل این ویروس به فرد قربانی حمله می‌کند. در آخرین خبر‌ها آمده بود که نمونه‌ی فعال این ویروس در مایعات بدنی نیز پیدا شده و می‌تواند از طریق رابطه‌ی جنسی بین افراد منتقل شود. خطر اصلی این ویروس برای زنان باردار است که می‌تواند تاثیر مخربی بر روی جنین بگذارد و نوزاد را به بیماری میکروسفالی مبتلا کند؛ همچنین احتمالا این ویروس تاثیر معکوسی بر رشد سیستم عصبی کودک دارد. با این حال تشخیص تاثیر این ویروس بر روی جنین تا ماه‌های آخر بارداری برای پزشکان سخت به نظر می‌رسد.

در همین مورد یکی از پزشکان بیان می‌کند:

نمی‌توان رابطه‌ی مستقیمی بین میکروسفالی و ویروس زیکا پیدا کرد. احتمال به دنیا آمدن نوزاد از مادر مبتلا به زیکا با اندازه سر و فیزیک بدنی نرمال وجود دارد؛ با این حال بروز مشکلات و ناهنجاری‌های عصبی در آینده در بین این نوزادان محتمل است. ما در این مورد چیزهای زیادی نمی‌دانیم و شاید در آینده با مشکلات جدیدی رو‌به‌رو شویم. همین نکته برای مادران یک کابوس بزرگ به حساب می‌آید. فرض کنید با ابتلا به این ویروس نتوانید آینده‌ی نوزاد خود را پیش‌بینی کنید و هر لحظه باید انتظار یک ناهنجاری را در کودک خود داشته باشید.

با این حال پزشکان معتقدند باید در مورد این ویروس مشاوره‌های تخصصی و لازم را در اختیار زنان باردار قرار داد؛ چرا که سقط جنین تنها راه حل مبارزه با بیماری نیست و نباید کاری کرد که مادران در آینده از کار خود پشیمان شوند.

کوبا و اروگوئه تنها کشور‌هایی در حوزه‌ی آمریکای لاتین هستند که سقط جنین در آن‌ها کاملا قانونی و در کشور‌های اکوادور، جمهوری دومینیکن، السالوادور و نیکاراگوئه غیرقانونی است. در کشور‌های برزیل و کلمبیا، دو کشور با بیشترین نرخ مبتلایان به ویروس زیکا، در شرایطی خاص اجازه‌ی سقط جنین صادر می‌شود.

مقامات بهداشتی کلمبیا اعلام کرده‌اند که ۳۱۰۰ زن باردار در این کشور به ویروس زیکا مبتلا شده‌اند؛ با این حال هیچ نمونه‌ای از بیماری میکروسفالی مرتبط با زیکا کشف نشده است. مقامات این کشور امیدوارند که موانع قانونی برای سقط جنین خیلی زود برطرف شوند. در حال حاضر شمار بیماران این کشور ۸۰ تا ۱۰۰ هزار مورد است که تا آخر سال به رقم ۶۵۰ هزار مورد خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات