بهترین دوربین های سوپرزوم

شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
مطالعه 36 دقیقه
دوربین‌های سوپرزوم جزو دوربین‌های محبوب هستند. سوپرزوم‌ها به واسطه‌ی بزرگنمایی فوق‌العاده، دکمه‌‌های کنترلی مختلف و اخیرا سنسور‌های بزرگ و قدرتمند، نیاز‌های قشر گسترده‌ای از کاربران را تامین می‌کنند. اگر قصد خرید دوربین‌های سوپرزوم را دارید، همراه زومیت باشید تا به بررسی مطرح‌ترین گزینه‌های موجود بپردازیم.
تبلیغات

رده دوربین‌های سوپرزوم همواره به دلیل ارایه‌ی قابلیت‌های کاربردی و جذاب، خریداران زیادی را به خود جلب می‌کنند. اما در چند سال اخیر ، فروش این دسته از دوربین‌های نیز تحت فشار‌های گوشی‌های هوشمند تغییر زیادی کرده و خریداران دیگر علاقه‌ای به استفاده از دوربین‌های بزرگ و سنگین با گستره‌ی زوم زیاد، اما کیفیت عکس مشابه نمونه‌های جیبی، ندارند. به همین جهت تولید‌کنندگان این رده از دوربین‌ها در اقدامی مشابه با دوربین‌های کامپکت، افزایش کیفیت عکس‌های خروجی را در دستور کار خود قرار دادند. به همین جهت در حال حاضر دوربین‌های سوپرزوم به دو دسته تقسیم می‌شوند: دوربین‌های سوپرزوم کلاسیک و دوربین‌‌های سوپرزوم پرمیوم.

دوربین‌های سوپرزوم کلاسیک: این دسته از دوربین‌ها از ظاهر مشابه با DSLRها بهره می‌برند و سنسور کوچک (۱/۲.۳ اینچ) و گستره‌ی زوم بسیار زیاد از دیگر مشخصات شاخص این دسته از دوربین‌ها است. دوربین‌های مذکور به واسطه بدنه‌ی بزرگ از کلید‌های کنترلی زیادی بهره می‌برند تا عکاس بنا به تشخیص خود اقدام به تغییر تنظیمات مختلف کند.

دوربین‌های سوپرزوم سایز کامپکت نیز در کنار نمونه‌های مشابه DSLR‌ها عرضه می‌شوند که در کنار گستره‌ی زوم وسیع، از بدنه‌‌ای کوچک بهره می‌برند تا قابلیت حمل را افزایش دهند. سنسور مورد استفاده در سوپرزوم‌های کامپکت با نمونه‌های بزرگ‌تر کلاسیک مشابه هستند.

سوپرزوم کلاسیک و پرمیوم

سوپرزوم کلاسیک (سمت چپ) در برابر سوپرزوم پرمیوم (سمت راست)

دوربین‌‌های سوپرزوم پرمیوم: این نمونه از سوپرزوم‌ها تلاش جدید تولید کنندگان برای احیای این شاخه از دوربین‌های عکاسی است. سوپرزوم‌های پرمیوم از سنسور‌های بسیار بزرگ‌تر، یک اینچی بهره می‌برند که بدین ترتیب کیفیت عکس‌های خروجی ارتقای بسیاری نسبت به نمونه‌های کلاسیک یافته است. لنز‌های باکیفیت‌تر و توانایی بالا در ضبط کلیپ‌های تصویری از دیگر مشخصه‌ی این محصولات است. البته باید در نظر داشته باشید که نمونه‌های پرمیوم از قیمت بسیار بالاتری (نزدیک به DSLR‌ها) برخوردار هستند. اما قابلیت زوم بالا در این محصولات تنها با خرید لنز‌های تله و بسیار گران قیمت در دوربین‌های حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز، محیا می‌شود. 

شاید با توجه به موارد ذکر شده خرید دوربین‌های سوپرزوم امری چندان مناسب به نظر نیاید. اما در نظر داشته باشید که به این دسته از محصولات لقب پل (Bridge) نیز داده‌اند. دلیل این امر امکانات زیاد، در حد دوربین‌های حرفه‌ای، جهت اعمال تنظیمات دستی است و بدین وسیله می‌توان پیش از خرید DSLR مورد نظر، با استفاده از دوربین‌های سوپرزوم با انواع تنظیمات مختلف آشنا شد و نحوه‌ی تغییر آن‌ها را در شرایط مختلف به خوبی فرا گرفت. 

سنسور دوربین

یکی دیگر از مباحث مهم در عکاسی تنظیم کادر تصاویر است. عکاسان حرفه‌ای با توجه به تجربه‌ی خود، با نزدیک یا دور شدن از سوژه بهترین کادر را تنظیم می‌کنند. اما برای عکاسان ابتدایی جهت تنظیم کادر دوربین‌های سوپرزوم پیشنهاد می‌شود زیرا با گستره‌ی بالای زوم می‌توان به راحتی تمامی کادر‌ها را آزمایش کرد و بهترین را انتخاب کرد.

در ادامه لیست بهترین دوربین‌های سوپرزوم را بررسی و توانمندترین گزینه‌ها را اعلام خواهیم کرد. البته در نظر داشته باشید بعضی از انواع موجود در بازار ایران قیمت به مراتب بیشتری نسبت به برچسب قیمتی خود در خارج از کشور دارند و تا حدود زیادی ارزش خرید خود را از بین برده‌اند.

هم‌چنین لازم به ذکر است که بهترین گزینه‌ی اعلام شده، همواره بهترین گزینه‌ی موجود در تمام مناطق کشور نخواهد بود. لوازم جانبی موجود در کنار قیمت، شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش از دیگر نکاتی هستند که با توجه به محل زندگی خود، باید همواره مد نظر داشته باشید.

قیمت: ۱.۵۰۰.۰۰۰ تا ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان (۴۵۰ دلار)

HX400V دوربین سوپرزوم کلاسیک سونی است که با بدنه‌ای مشابه با نمونه‌های حرفه‌ای و لنز ۱۰۰۰-۲۴ میلی‌متری (زوم ۵۰ برابر) با دیافراگم F2.8-6.3 عرضه شده است. استفاده از سنسور کوچک و پایه‌ی دوربین‌های خانگی در کنار گستره‌ی زوم بالا و قیمت مناسب از مشخصات اصلی این دوربین به شمار می‌رود. ارگونومی مناسب HX400V باعث شده است تا به راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید. کنترل کامل روی اکثر تنظیمات با این دوربین به سادگی قابل دستیابی است، اما استفاده از تنها یک حلقه‌ی کنترلی تا حدودی روی این بخش تاثیر گذاشته است. نمایشگر ۳ اینچی با ۹۲۱ هزار پیکسل و منظره‌یاب الکترونیکی با همان رزولوشن از دیگر امکانات سوپرزوم سونی است.

HX400V توانایی ثبت تصاویر با نرخ خوب ۱۰ فریم بر ثانیه را دارد. این مشخصه در کنار قابلیت زوم بالا به HX400V این امکان را می‌ده که به خوبی به ثبت تصاویر از اشیای متحرک (در شرایط نوری خوب) در فاصله‌ی دور اعم از پرندگان، پرداخت. اما سیستم فوکوس این دوربین همواره در تقلا برای فوکوس بر سوژه‌های سریع، است. همچنین باید توانایی‌های سنسور کوچک این دوربین را نیز در نظر داشته باشید که عکاسی در شرایط نوری ضعیف مطمئنا جز آن‌ها نیست. HX400V  توانایی تنظیم حساسیت طبیعی در بازه‌ی ۳۲۰۰-۸۰ (به صورت داینامیک تا ۱۲۸۰۰) را دارد. عدم توانایی در ثبت تصاویر با فرمت خام RAW نیز یکی دیگر از نقاط ضعف این سوپرزوم به شمار می‌رود.

بهترین دوربین سوپرزوم- سونی hx400v

سونی HX400V به خوبی می‌تواند نیاز‌های فیلمبرداری کاربران ابتدایی و نیمه‌حرفه‌ای را پوشش دهد. این دوربین توانایی ثبت کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P با نرخ ۲۴ یا ۶۰ فریم بر ثانیه و در فرمت AVCHD را دارد. میکروفون استریو و لرزش‌گیر اپتیکال نیز جهت بهبود کیفیت فیلم‌های خروجی تعبیه شده‌اند. GPS، NFC و وای‌فای داخلی را نیز به امکانات HX400V اضافه کنید.

گستره‌ی زوم بیشتر و دکمه‌های کنترلی بزرگ‌تر، نقاط برتری HX400V  نسبت به برادر کامپکت خود است. سونی سایبرشات HX400V گزینه‌ی مناسبی برای افرادی است که به عکاسی و فیلمبرداری در نور مناسب در سفر‌های مختلف می‌پردازند، به شمار می‌رود.

نقاط قوت

  • منظره یاب با ۹۲۱ هزار پیکسل
  • عکاسی پیاپی (فوکوس ثابت) با نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه
  • گستره‌ی زوم عالی
  • GPS داخلی

نقاط ضعف

  • تعبیه‌ی تنها یک حلقه‌ی کنترلی
  • گستره‌ی ایزو محدود
  • عدم پشتیبانی از فرمت خام

قیمت: ۲.۰۰۰.۰۰۰ تا ۲.۳۵۰.۰۰۰ تومان (۶۰۰ دلار)

کول‌پیکس P900 را می‌توان پادشاه فعلی دوربین‌های سوپرزوم دانست. این دوربین به واسطه‌ی استفاده از لنز ۲۰۰۰-۲۴ میلی‌متری قابلیت زوم ۸۳ برابر را دارد تا بدین ترتیب به مبارزه با قوانین طبیعت بپردازید. با P900 می‌توانید به ثبت تصاویر از ماه بپردازید!

لنز این دوربین نه تنها گستره‌ی زوم بالایی دارد، بلکه وضوح بالایی در تمام این گستره ارائه می‌کند که با توجه به پیچیدگی‌های طراحی لنز، شایان تشویق است. در بخش کیفیت تصاویر (تنها فرمت JPEG‌ پشتیبانی می‌شود) نیز P900 فوکوس مناسب و پردازش رنگ مناسبی انجام می‌دهد. با این حال الگوریتم‌های شدید کاهش نویز باعث شده تا جزئیات تا میزان زیادی از بین بروند. 

جهت عکاسی در زوم‌های بالا به لرزشگیر قدرتمند یا سه‌پایه احتیاج خواهید داشت؛ با این حال عملکرد لرزشگیر P900 بسیار عالی است که کاربران را قادر به عکاسی راحت در زوم‌‌های بالا می‌سازد. گستره‌ی زوم بالا بدون نقاط منفی در کول‌پیکس P900 حاصل نشده است. این دوربین از بدنه‌ی بزرگی بهره می‌برد، تقریبا برابر با دوربین حرفه‌ای نیکون D7200 به همراه لنز پایه آن. 

از دیگر مشخصات P900 می‌توان به سنسور ۱۶ مگاپیکسلی BSI CMOS با اندازه‌ی ۱/۲.۳ اینچی، نمایشگر چرخان ۳۶۰ درجه، منظره‌یاب و حلقه‌های کنترلی دوگانه، اشاره کرد. منظره یاب به کار رفته در P900 با نمونه‌های کانن SX60 HS‌ و فوجی‌فیلم S1 مشترک است. این موضوع بدین معنی است هنگام استفاده از آن از رزولوشن پایین و پدیده‌ی رنگین‌کمان باعث رنجش کاربر خواهد شد. یکی از قابلیت‌های کاربردی (که در کانن و فوجی‌فیلم نیز وجود دارد) امکان زوم و تعیین سوژه و سپس برگشت به کادر اصلی است.

P900 اکثر امکانات مورد نظر از دوربین‌های سوپرزوم را ارایه می‌دهد، اما عدم پشتیبانی از فرمت خام برای این دوربین بسیار ناامید کننده است. P900 در زمینه‌ی فیلمبرداری نیز توانایی ثبت کلیپ‌های با رزولوشن 1080P و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. به لطف لرزشگیر قدرتمند این دوربین قادر به ثبت کلیپ‌هایی از سوژه‌های دور خواهید بود. GPS‌ و وای‌فای داخلی از دیگر نقاط قوت سوپرزوم نیکون به شمار می‌رود.

بهترین دوربیسن سوپرزوم- نیکون کولپیکس p900

نقاط قوت

  • لنز ۲۰۰۰-۲۴ میلی‌متر واضح
  • لرزشگیر تصویر خارق‌العاده 
  • حلقه‌های کنترلی دوگانه
  • GPS داخلی

نقاط ضعف

  • بدنه‌ی بسیار بزرگ و قیمت بالا
  • عدم پشتیبانی از فرمت خام
  • ثبت کلیپ‌های ویدیویی با تنظیمات خودکار نتایج رضایت بخشی ندارد

قیمت: ۱.۳۵۰.۰۰۰ تومان (۳۷۵ دلار)

در حال حاضر فوجی فیلم چندین نمونه دوربین سوپرزوم به بازار عرضه می‌کند کهFinepix S1 را می‌توان پرچمدار محصولات این شرکت در این رده‌ از دوربین‌های عنوان کرد. S1 از لنز ۱۲۰۰-۲۴ میلی‌متری با قابلیت زوم ۵۰ برابر پشتیبانی می‌کند و سنسور ۱۶.۲ مگاپیکسلی BSI CMOS به اندازه‌ی ۱/۲.۳ اینچی وظیفه‌ی ثبت تصاویر را بر عهده دارد. همانند سایر دوربین‌های این رده، s1 نیز به واسطه‌ی بدنه‌ی بزرگ خود، حس و حالی مانند دوربین‌های DSLR را به کاربر منتقل می‌کند.

یکی از نقاط قوت S1‌ نسبت به رقبا قابلیت مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار است که هیچ دوربین دیگری در این بازه‌ی قیمتی از این شاخصه بهره نمی‌برد. وای‌فای داخلی، نمایشگر چرخان و پشتیبانی از فرمت خام RAW از دیگر نقاط قوت فوجی‌فیلم S1 است. این دوربین همچنین از بازه‌ی ایزو ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰ پشتیبانی می‌کند و توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 1080P با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. متاسفانه در S1 توانایی اعمال هیچ‌گونه تنظیم دستی را حین فیلمبرداری نخواهی داشت.

بهترین دوربین سوپرزوم- فوجی فیلم s1

لنز به کار رفته در S1 در تمام محدوده‌ی کاری خود تصاویر یکپارچه و بسیار واضحی را ارایه می‌دهد. لرزشگیر نیز با این که به خوبی نمونه‌ی به کار رفته در P900 نیست، اما عملکرد قابل قبولی دارد. قابلیت فوکوس سریع فارغ از فاصله‌ی کانونی، در S1 بسیار لذت بخش است. اما متاسفانه در زمینه‌ی کفیت تصاویر، فوجی فیلم عملکرد خوبی از خود به نمایش نمی‌گذارد. تصاویر عمدتا به دلیل الگوریتم سنگین حذف نویز، فاقد جزئیات هستند. این مساله در ایزو‌های بیشتر از ۸۰۰ بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین با وجود پشتیبانی از فرمت RAW، عکس‌های ثبت شده در این حالت قابلیت ارتقای کیفیت زیادی ندارند.

اگر قابلیت ضد گرد و غبار بودن دوربین برای شما اهمیت زیادی دارید، با توجه به منحصر به فرد بودن S1‌ در این زمینه تنها انتخاب ممکن همین گزینه خواهد بود. در زمینه‌ی فیلمبرداری گزینه‌های بسیار بهتری وجود دارد و کیفیت متوسط این دوربین شما را راضی نخواهد کرد. با وجود سیستم فوکوس بسیار خوب، کیفیت عکس‌های فوجی‌فیلم S1 را می‌توان در بهترین حالت، خوب توصیف کرد. 

نقاط قوت

  • بدنه‌ی ضد غبار
  • فوکوس سریع
  • نمایشگر چرخان
  • قابلیت ثبت تصاویر با فرمت RAW

نقاط ضعف

  • کیفیت نه چندان خوب تصاویر
  • نبود امکان تغییر دستی تنظیمات حین فیلمبرداری

قیمت: ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان (۴۵۰ دلار)

 پاورشات SX60 HS قوی‌ترین محصول کانن در رده‌ی محصولات سوپرزوم این شرکت است. این دوربین به لنز ۱۳۶۵-۲۱ میلی‌متری با دیافراگم F3.4-6.5 مجهز شده است که بدین ترتیب امکان زوم ۶۵ برابر را برای عکاسان به ارمغان می‌آورد. لرزشگیر اپتیکال مخصوص کانن نیز وظیفه‌ی حذف لرزش‌ها را بر عهده دارد. SX60 HS از بدنه‌ی مشابه با دوربین‌های DSLR به همراه نمایشگر چرخان ۳۶۰ درجه‌ای و منظره‌یاب الکترونیکی بهره می‌برد. 

SX60 HS‌ از معدود دوربین‌های سوپزوم کلاسیک است که از فرمت خام عکاسی پشتیبانی می‌کند که بدین ترتیب عکاسان می‌توانند از تمام پتانسیل دوربین به خوبی بهره ببرند. کفشک اتصال لوازم جانبی نیز یکی دیگر از نقاط قوت SX60 HS که در دوربین‌های این رده بسیار نادر است.

سوپرزوم کانن از سنسور ۱۶.۱ مگاپیکسلی CMOS با اندازه‌ی ۱/۲.۳ اینچی بهره می‌برد. تصاویر خروجی این دوربین کیفیت قابل قبولی دارند و علاوه بر پردازش زیبای رنگ‌ها، در تمام نقاط تصویر وضوح و جزئیات مناسبی مشاهده می‌شود. همچنین برای افزایش کیفیت تصاویر می‌توانید با ثبت آن‌ها با فرمت RAW، به پس‌پردازش مورد نظر خود بپردازید. اما کیفیت عکس‌های این دوربین به دلیل سنسور کوچک آن در بهترین حالت نیز همراه با نقاط ضعفی است. البته به وسیله‌ی ثبت تصاویر خام می‌توانید کیفیت‌ عکس‌ها را بهبود قابل توجهی دهید.

بهترین دوربین سوپرزوم- کانن پاورشات sx60hs

 در زمینه‌ی عکاسی پیاپی SX60 HS‌ قادر است تا با سرعت ۱.۳ فریم بر ثانیه با فرمت‌ RAW به همراه JPEG، و ۶.۱ فریم بر ثانیه با فرمت JPEG به ثبت تصاویر بپردازد. با استفاده از کارت‌های حافظه‌ی سریع قادر خواهید بود بدون تاخیر به عکاسی پیاپی بپردازید.

علاوه بر توانایی‌‌های بالای SX60 HS در عکاسی با تنظیمات خودکار برای کاربران معمولی، کاربران حرفه‌ای نیز از کنترل کامل بر طیف وسیع تنظیمات رضایت خواهند داشت. یکی دیگر از امکانات کاربردی SX60 HS قابلیت زوم و تعیین سوژه است و پس از این عملیات قادر خواهید در هر بازه‌ای از زوم از فوکوس بر سوژه‌ی خود اطمینان داشته باشید.

در بخش فیلمبرداری نیز کنون SX60 HS توانایی ثبت کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. همچنین امکان تنظیم نوردهی حین فیلمبرداری موجود است و ورودی میکروفون به ثبت کلیپ‌های حرفه‌ای کمک شایانی می‌کند. با سوپزوم کانن از وای‌فای داخلی نیز بهره خواهید بود.

نقاط قوت

  • کیفیت تصویر خوب
  • بازه‌ی زوم بسیار خوب
  • قابلیت ثبت تصاویر با فرمت خام
  • امکانات کاربردی در فیلمبرداری

نقاط ضعف

  • حداکثر گشودگی دیافراگم نامناسب در انتهای بازه‌ی زوم
  • تا حدودی گران‌تر از سایر رقبا در این کلاس

قیمت:  تومان (۵۰۰ دلار)

گلکسی کمرا ۲ را در واقع می‌توان گوشی هوشمندی (البته بدون قابلیت‌های تلفنی) دانست که از سنسور بزرگ‌تر و لنز پیشرفته‌تری بهره می‌برد. این محصول در رده‌ی سوپرزوم‌های کامپکت و اندازه‌ی کوچک قرار می‌گیرد. با استفاده از این دوربین از المان‌های طراحی مشابه با گوشی‌های هوشمند سامسونگ برخواهید خورد. سامسونگ در گلکسی کمرا ۲ از رابط کاربری TouchWiz استفاده کرده است. این دوربین از سنسور ۱/۲.۳ اینچی در کنار لنز ۴۳۸-۲۳ میلی‌متری با قابلیت زوم اپتیکال ۲۱ برابر بهره می‌برد که برتری قابل توجهی نسبت به تمامی گوشی‌های هوشمند به آن می‌بخشد. اما گلکسی کمرا ۲ در برابر دوربین‌های سوپرزوم چه عملکردی خواهد داشت؟

برای فعالان شبکه‌های اجتماعی، گلکسی کمرا ۲ به واسطه‌ی لنز توانمند و دسترسی به تمامی اپلیکشن‌های اندرویدی، گزینه‌ی بسیار مناسبی به شمار می‌رود. کیفیت تصاویر خروجی نیز در حد قابل قبولی بوده و برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی ایده‌آل است. اما این دوربین در برابر سایر سوپرزوم‌های موجود، توانایی رقابت در زمینه‌ی کیفیت عکس‌های خروجی را ندارد و حتی در بعضی شرایط از پرچمدار‌های موبایل نیز عملکرد بدتری دارد. یکی دیگر از مواردی که در خرید گلکسی کمرا ۲ باید در نظر داشته باشید، کمبود دکمه‌های کنترلی است و اکثر قابلیت‌های دوربین از طریق نمایشگر لمسی ۴.۸ اینچی انجام می‌شوند. این مساله برای افرادی که عموما از گوشی‌های هوشمند برای عکاسی استفاده می‌کنند مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما آن دسته از عکاسان که همواره از انواع دوربین‌های برای عکاسی بهره می‌برند، از این مساله به هیچ وجه رضایت نخواهند داشت.

گلکسی کمرا برای عاشقان عکاسی و اشتراک گذاری فوری آن‌ها، طراحی و عرضه شده است. اما حذف اتصالات 3G‌ و 4G در نسل دوم این دوربین را می‌توان نقطه‌ی ضعف بزرگی دانست. بدین ترتیب تنها از طریق اتصال به شبکه‌های وای‌فای قادر به اشتراک گذاری تصاویر خواهید بود و برای ارسال تصاویر در شرایط عدم دسترسی به وای‌فای، تنها به وسیله‌ی قابلیت هات‌اسپات گوشی هوشمند خود به این امکان دست خواهید یافت. به همین دلیل شاید لازم به تجدید نظر برای خرید این دوربین باشد زیرا با تهیه‌ی دوربین‌های مجهز به وای‌فای علاوه بر امکان ارسال تصاویر به گوشی‌های هوشمند و اشتراک گذاری از طریق آن، تصاویر خروجی با کیفیت بهتری را خواهید داشت.

اگر به دوربین با قابلیت زوم بالا و رابط کاربری شبیه گوشی‌های هوشمند با قابلیت بهره بردن از تعداد بی‌شماری اپلیکشن در کنار نمایشگر لمسی و بزرگی احتیاج دارید، گلکسی کمرا ۲ را در نظر داشته باشید. اما اگر کیفیت عکس‌های خروجی و عمر باتری بالا اولویت‌ها شما هستند، گزینه‌های بسیار بهتری در رده‌ی دوربین‌های سوپرزوم کامپکت خواهید داشت.

بهترین دوربین سوپرزوم- سامسونگ گلگسی کمرا ۲

نقاط قوت

  • بازه‌ی گسترده‌ی زوم
  • نمایشگر بسیار خوب ۴.۸ اینچی با رزولوشن 720P
  • قابلیت اتصال NFC

نقاط ضعف

  • کیفیت تصاویر متوسط
  • عمر باتری اندک
  • جنس پلاستیکی و بی‌کیفیت بدنه
  • عدم پشتیبانی از فرمت خام RAW

قیمت: ۱.۹۰۰.۰۰۰ تومان (۵۵۰ دلار)

المپوس پرچمدار سوپرزوم‌های کامپکت خود با نام S1 را با ارایه‌ی 1s بروزرسانی کرد. 1s شباهت‌های ظاهری زیادی به OM-D نمونه‌ی حرفه‌ای و فوق العاده این شرکت دارد. سوپرزوم المپوس به سنسور ۱/۱.۷ اینچی و لنز ۳۰۰-۲۸ میلی‌متری خود بین دوربین‌های مجهز به سنسور کوچک و لنز با گستره‌ی زوم بالا و نمونه‌های پرمیوم مجهز به سنسور‌های بزرگ قرار می‌گیرد. یکی از نقاط قوت 1s دیافراگم F2.8 لنز این دوربین است که در تمامی بازه‌ی زوم ثابت خواهد ماند. این مساله باعث خواهد شد کیفیت عکس‌ها با افزایش زوم، کاهش نیابد و همواره ثابت بماند.

ارگونومی بهتر، باتری با ظرفیت بیشتر و تعدادی از قابلیت‌های کاربردی اعم از تایم‌لپس از جمله بهبود‌های 1s نسبت به نسل  گذشته‌ی خود است. این دوربین نیز همانند تعدادی از رقبای خود به قابلیت زوم و سپس تعیین سوژه و فوکوس بر رو آن مجهز شده است. در بخش کیفیت عکس نیز المپوس 1s به وسیله‌ی رندر خوب رنگ‌ها و عملکرد عالی در شریاط نوری خوب، رضایت کاربران معمولی را فراهم خواهد کرد. اما کنترل نویز این دوربین در شرایط نوری ضعیف، به خوبی رقبای مجهز به سنسور ۱ اینچی نیست. به طور کلی عملکرد 1s‌در زمینه‌ی عکاسی بسیار خوب است و تنها در شرایط نوری نامساعد برای ثبت تصاویر بهتر نیاز به عکاسی با فرمت و پس‌پردازش آن‌ها است.

در زمینه‌ی فیلمبرداری نیز 1s‌توانایی ثبت کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد و امکان اتصال میکروفون خارجی و قابلیت حذف نویز نیز در این دوربین تعبیه شده است. ارسال آسان عکس‌ها از طریق وای‌فای، لنز عالی و بدنه‌ی کوچکتر نسبت به رقبا، باعث شده است تا 1s به گزینه‌ای مناسب برای گردشگران تبدیل شود. با این که 1s‌یارای رقابت با حریفان پرقدرتی مانند FZ1000 و RX10 II را ندارد، اما برای خرید این دوربین به بودجه‌ی بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های ذکر شده نیاز خواهید داشت.

بهترین دوربین سوپرزوم- المپوس 1s

نقاط قوت

  • توانایی ثبت تصاویر با فرمت خام RAW
  • ارگونومی مناسب به همراه حلقه‌های کنترلی دوگانه
  • ابعاد کوچک بدنه

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف در نور کم
  • عملکرد محدود در ایجاد عمق میدان
  • قابلیت‌های محدود فیلمبرداری
بهترین دوربین سوپرزوم- پاناسونیک fz1000

قیمت: ناموجود در بازار ایران (۵۰۰ دلار)

FZ300 جایگزین مدل بسیار محبوب FZ200 شده است. این دوربین از همان سنسور ۱۲ مگاپیکسلی و لنز سری ۶۰۰-۲۵ میلی‌متری با دیافراگم ثابت F2.8 بهره می‌برد. پردازنده‌ی جدید در کنار قابلیت ضبط ویدیو‌هایی با رزولوشن 4K و بدنه‌ای مقاوم در برابر گرد و غبار، از جمله بهینه‌سازی‌های نسل جدید سوپرزوم کلاسیک پاناسونیک است.

نمایشگر ۳ اینچی چرخان OLED در کنار منظره یاب OLED با ۲.۳۶ میلیون نقطه در FZ300 تعبیه شده‌‌اند. این دوربین از آخرین الگوریتم فوکوس پاناسونیک بهره می‌برد و بدین وسیله با FZ300‌ توانایی عکاسی پیاپی با نرخ ۶ فریم بر ثانیه (۱۲ فریم بر ثانیه با فوکوس ثابت) را خواهید داشت. حین فیلمبرداری با رزولوشن 4K قادر خواهید بود به ثبت عکس‌هایی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل بپردازید. وای‌فای داخلی نیز برای ارسال سریع عکس‌ها تعبیه شده است.

بهترین دوربین سوپرزوم-پاناسونیک fz1000

با توجه به سنسور ۱/۲.۳ اینچی FZ300 می‌توان پیش از بررسی دوربین کیفیت عکس‌های ‌آن را پیش‌بینی کرد. در شرایط نوری خوب می‌توان با استفاده از لنز توانمند این دوربین، عکس‌های بسیار خوبی ثبت کرد اما به محض کاهش میزان نور موجود، نویز در عکس‌ها ظاهر خواهد شد. البته به وسیله‌ی ثبت تصاویر با فرمت خام و پردازش می‌توان تا حدودی کیفیت عکس‌ها را بهبود داد. پاناسونیک FZ300‌ در سطح بالاتری نسبت به سایر سوپرزوم‌های کلاسیک قرار می‌گیرد. لنز توانمند و قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 4K به آن برتری محسوسی نسبت به رقبای خود در کلاس سوپرزوم‌های کلاسیک داده است. نزدیک‌ترین نمونه‌ی عرضه شده توسط شریک تجاری پاناسونیک، استایلس 1s شرکت المپوس است که همانند FZ300‌ از لنز با فاصله‌ی کانونی ثابت در بازه‌ی زوم مشابه و سنسور بزرگ‌تری بهره می‌برد؛ اما امکانات محدودی در زمینه‌ی فیلمبرداری ارایه می‌دهد.

برادر کوچک‌تر FZ1000 با ارایه‌ی بسته‌ی کاملی از انواع امکانات، گزینه‌ی بسیار مناسبی در رده‌ی دوربین‌های سوپرزوم با سنسور کوچک به شمار می‌آید. البته اگر پیشنهاد ما را بخواهید، پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای خرید FZ1000 حرکت ایده‌آل تری خواهد بود.  با این حال لنز روشن در تمام بازه‌ی زوم، توانایی ثبت ویدیو‌های 4K‌ و بدنه‌ی مقاوم در برابر گرد و غبار، امکاناتی هستند که کم‌تر محصولی با قیمت برابر با FZ300‌ ارایه می‌دهد.

نقاط قوت

  • لنز سریع با دیافراگم ثابت در بازه‌ی زوم
  • منظره‌یاب بسیار باکیفیت
  • توانایی فیلمبرداری 4K
  • بدنه‌ی مقاوم در برابر گرد و غبار
  • توانایی ثبت تصاویر با فرمت خام

نقاط ضعف

  • تجهیز به تنها یک حلقه‌ی کنترلی 
  • قیمت زیاد با توجه به اندازه‌ی سنسور
  • بازه‌ی زوم محدود نسبت به رقبا

قیمت: ۱.۴۵۰.۰۰۰ تومان (۴۳۰ دلار)

سایبرشات HX90V یکی از کوچک‌ترین سوپرزوم‌های بازار است. این دوربین به لنز ۷۲۰-۲۴ میلی‌متری با قابلیت زوم ۳۰ برابر مجهز شده است که دریچه‌ی دیافراگم آن بین بازه‌ی F3.5-6.4 متغیر است. سنسور ۱۸.۲ مگاپیکسلی BSI CMOS‌ به اندازه‌ی ۱/۲.۳ اینچ نیز وظیفه‌ی ثبت تصاویر را بر عهده دارد. منظره‌یاب جهنده OLED با رزولوشن ۶۳۸۴۰۰ نقطه، بزرگنمایی ۰.۵ برابر و طراحی مشابه به نمونه‌های بسیار گران‌تر RX100 III و RX100 IV، یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی این دوربین است. با وجود این که منظره‌یاب این دوربین به خوبی نمونه‌های سایر رقبا نیست، اما با این حال وجود این قابلیت در دوربینی با ابعاد کوچک بدنه، حرکت مثبتی است.

HX90V شباهت‌های ظاهری زیادی با سری RX100 دارد. البته باید در نظر داشته باشید که سری RX100 از سنسور به مراتب بزرگ‌تر یک اینچی بهره می‌برند و HX90V‌ بازه‌ی زوم بسیار وسیع‌تری دارد. سوپرزوم کامپکت سونی به حلقه‌های کنترلی دوگانه مجهز شده است و رینگ اطراف لنز با قابلیت سفارشی‌سازی عملکرد، قابلیت کنترلی بالایی به این دوربین می‌دهد. نمایشگر ۳ اینچی این دوربین نیز قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه‌ای برای ثبت تصاویر خودعکس (سلفی) را دارد. 

بهترین دوربین سوپرزوم- سونی hx90v

در بخش فیلمبرداری نیز HX90V با قابلیت ثبت کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در کدک‌های AVCHD و XAVC S، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سونی با تعبیه‌ی وای‌فای، NFC‌ و GPS‌، خیال کاربران را در رابطه با اطلاعات راحت کرده است. نقطه‌ی ضعف HX90V کیفیت پایین عکس‌های خروجی در محیط‌های کم نور است. با وجود بازه‌ی حساسیت ۱۲۸۰۰-۸۰ این دوربین، اما فقدان پشتیبانی از فرمت خام RAW، لنز با عملکرد نه چندان سریع و اندازه‌ی کوچک سنسور باعث شده است تا سوپرزوم کامپکت سونی برای عکاسی در محیط‌‌های کم نور حرفی برای گفتن نداشته باشد. با این حال در شرایط نوری مساعد عملکرد HX90V در بخش عکاسی و فیلمبرداری کاملا رضایت بخش است.

نقاط قوت

  • بازه‌ی زوم گسترده
  • سایز کوچک بدنه
  • قابلیت‌های خوب فیلمبرداری
  • منظره‌یاب جهنده

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از فرمت خام عکاسی
  • حداکثر گشودگی دیافراگم محدود
  • کیفیت ضعیف عکس‌ در شرایط نوری ضعیف

قیمت: ناموجود در بازار ایران (۲۷۳ دلار)

کولپیکس S9900 دوربینی با اندازه‌ی بسیار کوچک است که به سنسور ۱/۲.۳ اینچی در کنار لنز ۷۵۰-۲۵ میلی‌متری با قابلیت زوم ۳۰ برابر و لرزشگیر اپتیکال مجهز شده است. نزدیک‌ترین رقیب این دوربین سونی WX500 است که نمونه‌ی ارزان‌تر HX90V است. کولپیکس S9900‌ قابلیت‌های زیادی را برای گردشگران ارایه می‌دهد. وای‌فای داخلی، NFC و GPS در کنار وزن اندک بخشی از نقاط قوت سوپرزوم کامپکت نیکون است. 

بهترین دوربین سوپرزوم- نیکون s9900

S9900 توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 1080P و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد و در صورت عکاسی پیاپی، حداکثر ۷ فریم بر ثانیه در حالت فوکوس ثابت در اختیار عکاس خواهد بود. لازم به ذکر است که این دوربین از فرمت خام RAW‌ پشتیبانی نمی‌کند. امکان عکاسی با تنظیمات دستی به وسیله‌ی حلقه‌های تنظیم دوگانه فراهم است. یکی از نقاط ضعف اصلی S9900 محدود بودن بازه‌ی ایزو به ۱۶۰۰-۱۲۵ است؛ با این که امکان افزایش آن به صورت دینامیک به ۶۴۰۰ وجود دارد، اما به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. به همین دلیل در شرایط نوری تاریک توقع عکس‌های خوبی را از S9900 نباید داشت. البته به کمک فلاش جهنده‌ی این دوربین می‌توان تا حدودی به عکاسی سوژه‌ها‌ی نزدیک پرداخت.

اگر اندازه‌ی کوچک و قابلیت زوم بالا اولویت‌های اصلی شما هستند، S9900 را به عنوان گزینه‌ی مناسبی در نظر داشته باشید. با این حال دوربین‌های HX90V‌ پاناسونیک ZS50‌ علاوه بر قابلیت‌های بیشتر، کیفیت عکس مناسب‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. البته نباید از قیمت پایین‌تر نیکون نسبت به سایر رقبا فراموش کرد.

نقاط قوت

  • اندازه‌ی کوچک بدنه
  • حلقه‌های کنترلی دوگانه
  • تعبیه‌ی GPS‌ داخلی

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از فرمت خام
  • بازه‌ی ایزو محدود
  • نبود منظره‌یاب

قیمت: ناموجود در بازار ایران (۳۹۸ دلار)

ZS50‌ پاناسونیک یکی دیگر از محصولات موجود در رده‌ی دوربین‌های سوپرزوم است که نقاط مشترک زیادی با سونی HX90V دارد. این دوربین به سنسور ۱۲.۱ مگاپیکسلی MOS با اندازه‌ی ۱/۲.۳ اینچی در کنار لنز ۷۲۰-۲۴ میلی‌متری با F3.3-6.4 و لرزشگیر اپتیکال مجهز شده است. این دوربین توانایی ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. همچنین عکاسی پیاپی در ZS50 با نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه (فوکوس ثابت) انجام می‌شود.

نمایشگر ۳ اینچی ۹۲۰ هزار نقطه‌ای به همراه منظره‌یاب ۰.۲ اینچی با ۱۱۶۶ هزار نقطه در پشت دوربین قرار داده‌ شده‌اند. درحالی که ZS50 فاقد GPS است، اما از وا‌ی‌فای داخلی بهره می‌برد (همانند HX90V). پشتیبانی از فرمت خام RAW‌ نیز به این دوربین افزوده شده است.

بهترین دوربین سوپزوم- پاناسونیک zs50

بازه‌ی ایزو طبیعی ۶۴۰۰-۸۰ باعث می‌شود تا توانایی عکاسی در شرایط مختلف را داشته باشید. در حالی که عکس‌های سوپرزوم کامپکت پاناسونیک در شرایط نوری مساعد بسیار خوب هستند، اما همانند سایر دوربین‌های مجهز به سنسور‌های کوچک، ZS50‌ نیز در محیط‌های تاریک و ایزو‌های بالا عملکرد قابل قبولی ندارد. دکمه‌های کنترلی کوچک این دوربین باعث شده‌اند تا افرادی که دارای دست‌های بزرگ‌تری هستند، به خوبی قادر به اعمال تنظیمات دل‌خواه نباشند. ZS50 علاوه بر دو حلقه‌ی کنترلی (یکی در پشت دوربین و دیگری در اطراف لنز) به فلاش داخلی کوچکی نیز مجهز شده است تا بدین وسیله به دوربینی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل شود. 

نقاط قوت

  • بازه‌ی زوم گسترده
  • سایز کوچک بدنه
  • توانایی‌ بالای فیلمبرداری
  • امکان ثبت عکس‌ با فرمت خام RAW

نقاط ضعف

  • حداکثر گشودگی دیافراگم محدود
  • عدم تجهیز به GPS

قیمت: ۷۳۰.۰۰۰ تومان (۳۰۰ دلار)

کانن SX710 HS‌ آخرین دوربین سوپرزوم کامپکت لیست ما است. همانند سایر نمونه‌های موجود، این دوربین نیز به سنسور کوچک ۱/۲.۳ اینچی مجهز شده است. سنسور نام برده رزولوشنی برابر با ۲۰.۳ مگاپیکسل دارد و در انتهای لنز ۷۵۰-۲۵ میلی‌متری با F3.2-6.9 تعبیه شده است. نماینده‌ی کانن در کلاس دوربین‌های سوپرزوم کامپکت توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 1080P‌و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد و در بهترین حالت امکان عکاسی پیاپی با نرخ ۶ فرین بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. 

SX710 HS‌ از نمایشگر ۳ اینچی با ۹۲۲ هزار نقطه بهره می‌برد. اما اگر عادت به عکاسی از طریق منظره‌یاب دارید، باید به سراغ محصولات پاناسونیک و سونی بروید. بازه‌ی ایزو در این دوربین بین ۸۰ تا ۳۲۰۰ متغیر است و تنها امکان ثبت تصاویر با پسوند JPEG‌را خواهید داشت. همانند سایر دوربین‌های این رده، SX710 HS نیز توانایی ثبت تصاویر مناسب در شرایط نوری مساعد را دارد اما به محض کاهش منابع نوری، با افزایش ایزو شاهد افزایش نویز در عکس‌ها خواهیم بود. 

کانن با تعبیه‌ی وای‌فای داخلی و NFC در SX710 HS امکان اشتراک گذاری سریع عکس‌های گرفته شده را برای کاربران فراهم کرده است. تجهیز به تنها یک حلقه‌ی کنترلی یکی از نقاط ضعف این دوربین برای علاقه‌مندان به عکاسی با تنظیمات دستی خواهد بود.

بهترین دوربین سوپرزوم- کانن sx710hs

نقاط قوت

  • بازه‌ی زوم وسیع
  • اندازه‌ی کوچک بدنه
  • توانایی فیلمبرداری بالا
  • فلاش جهنده

نقاط ضعف

  • عدم وجود منظره‌یاب
  • عدم پشتیبانی از فرمت RAW
  • تنها یک حلقه‌ی کنترلی

قیمت: ۲.۹۰۰.۰۰۰ تومان (۷۰۰ دلار)

پاناسونیک FZ1000 یکی از سه دوربین سوپرزوم پرمیوم با سنسور بزرگ است که توانایی‌های زیادی در عکاسی و فیلمبرداری دارد. بزرگ‌ترین رقیب پاناسونیک در این رده محسول RX10 II سونی است متعاقبا به آن خواهیم پرداخت. با این که لنز FZ1000 به مقدار اندکی کند‌تر از رقیب خود است، اما بازه‌ی زوم بهتری (۴۰۰-۲۵ میلی‌متر) را در اختیار عکاسان قرار می‌دهد.

تفاوت اصلی نمونه‌های پرمیوم اندازه‌ی سنسور آن‌ها است. سنسور ۱ اینچی پاناسونیک تقریبا چهار برابر سنسور سایز دوربین‌های سوپرزوم است. این مساله باعث ارتقای زیاد کیفیت عکس‌ها به خصوص در شرایط نوری ضعیف، می‌شود. عکاسی تا ایزو ۳۲۰۰ نیز به خوبی در محصول پاناسونیک انجام می‌شود. با این که در زوایای عریض تصاویر واضحی خواهید داشت، به تدریج با حرکت به سمت انتهای بازه‌ی زوم، الگوریتم شفاف‌سازی تشدید پیدا می‌کند. قویا پیشنهاد می‌شود که با FZ1000 به عکاسی با فرمت RAW بپردازید تا بتوانید با پس‌پردازش مناسب بهترین نتایج را دریافت کنید. در بخش فیلمبرداری نیز مجددا پاناسونیک تبحر بالای خود را به رخ رقبا کشیده است و کلیپ‌های 4K این دوربین فوق‌العاده است. 

در نظر داشته باشید که اگر به دنبال دوربینی کوچک با قابلیت حمل بالا هستید، FZ1000 گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود. اما اندازه‌ی بزرگ این بدنه نقاط مثبتی را با خود به همراه دارد؛ کلید‌های کنترلی متعدد در این دوربین کمک شایانی به اعمال راحت و سریع تنظیمات دستی می‌کند. البته تعبیه‌ی تنها یک حلقه‌ی کنترلی در دوربینی با اندازه و قیمت FZ1000 بسیار عجیب است؛ البته رینگ اطراف لنز نیز با قابلیت سفارشی سازی بخشی از ضعف این بخش را جبران می‌کند. ترکیب نمایشگر چرخان ۳۶۰ درجه‌ای و منظره‌یاب بسیار با‌کیفیت FZ1000 به خوبی نیاز‌های شما را تامین خواهند کرد. پرچمدار دوربین‌های سوپرزوم پاناسونیک در هر زمینه‌ای عملکرد بسیار سریعی دارد. از زمان لازم برای شروع به کار گرفته تا حرکت در منو‌ها و به خصوص فوکوس بر روی سوژه.

فیلمبرداری یکی از قابلیت‌های اصلی FZ1000 است. این دوربین توانایی ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن 4K (با بیت‌ریت ۱۰۰ مگا‌بیت بر ثانیه) را دارد که کیفیت آن‌ها در هر زمینه‌ای ایده‌آل است. البته لازم به ذکر است که RX10 II‌ نیز توانایی فیلمبرداری با همین رزولوشن را دارد؛ اما این دوربین قیمت بالاتری نسبت به محصول پاناسونیک دارد. 

علاوه بر 4K، پاناسونیک FZ1000 توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 1080P و نرخ‌های ۶۰ و ۲۴ فریم بر ثانیه در فرمت AVCHD را نیز دارد. هم‌چنین این دوربین به اکثر قابلیت‌های لازم برای فیلمبرداری اعم از کمک در حالت فوکوس دستی و اخطار Over-Exposure (به جز خروجی میکروفن) مجهز شده است. در بین دوربین‌های سوپرزوم مجهز به سنسور بزرگ، FZ1000 بهترین عملکرد را در فوکوس دارد. این دوربین تحت بررسی‌های مختلف عملکرد سریعی در عکاسی پیاپی با فوکوس بر روی سوژه دارد و به خوبی توانایی تعقیب سوژه را برای عکاس به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل برای عکاسان مسابقات ورزشی گزینه‌ی ایده‌آلی به شمار می‌رود. 

اگر به دنبالی دوربینی سریع با قابلیت زوم بالا، عکس‌های با کیفیت و فیلمبرداری فوق‌العاده (حتی بهتر از دوربین‌های DSLR) هستید، در خرید FZ1000 شک نکنید. دوربین‌های (بدون قابلیت تعویض لنز) اندکی وجود دارند که یارای رقابت یا پرچمدار سوپرزوم پاناسونیک را داشته باشند. 

بهترین دوربین سوپرزوم- پاناسونیک fz1000

نقاط قوت

  • کیفیت عکس‌ بسیار خوب
  • عملکرد بسیار سریع و دقیق فوکوس
  • فیلمبرداری عالی با رزولوشن 4K

نقاط ضعف

  • بدنه‌ی بزرگ و سنگین
  • تجهیز به تنها یک حلقه‌ی کنترلی 
  • عدم تجهیز به خروجی هدفون

قیمت: ناموجود در بازار ایران (۱۳۰۰ دلار)

 RX10 II سونی یکی بهترین دوربین‌های لنز ثابت است که تا به حال تولید شده است. این دوربین با تجهیز به سنسور و پردازشگر مشابه با RX100 IV، همانند برادر کوچک‌تر خود توانایی‌ بالایی در عکاسی دارد. البته هر  چیزی بهای خود را دارد و در حال حاضر RX10 II گران‌ترین دوربین سوپرزوم در بازار است. سوپرزوم پرمیوم سونی به سنسور ۱ اینچی (همانند پاناسونیک FZ1000) در کنار لنز ۲۰۰-۲۴ میلی‌متری مجهز شده است. با این که بازه‌ی زوم این دوربین به خوبی FZ1000 و G3 X نیست، اما در تمام بازه‌ی زوم با ثابت بودن دریچه‌ی دیافراگم عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد.

در بخش فیلمبرداری نیز RX10 II یکی از بهترین گزینه‌های موجود در تمام رده‌های دوربین (نه تنها سوپرزوم‌ها) است. با توانایی ضبط کلیپ‌های 4K‌ در کنار تجهیز به انواع تکنولوژی‌های فیلمبرداری، می‌توان از RX10 II جهت فیلمبرداری حرفه‌ای نیز استفاده کرد. این دوربین توانایی ضبط کلیپ‌های حرکت آهسته (اسلوموشن) با نرخ باورنکردنی ۹۶۰ فریم بر ثانیه را نیز دارد. البته در نظر داشته باشید با انتخاب این گزینه رزولوشن فیلمبرداری نیز بسیار کاهش می‌یابد. 

بهترین دوربین سوپرزوم- سونی rx10

تصاویر عکس‌های خروجی این دوربین بسیار عالی است. جزئیات کافی به همراه پردازش خوب رنگ‌ها قطعا رضایت شما را بر خواهد انگیخت. در شرایط نوری ضعیف و ایزو‌های بالا نیز نویز به خوبی در عکس‌های کنترل شده است. در زمینه‌ی ارگونومی نیز RX10 II عملکرد مثبتی به نمایش می‌گذارد و حلقه‌های دوگانه تنظیمات دستی در کنار تعدادی کلید با قابلیت سفارشی سازی، علاقه‌مندان به عکاسی با تنظیمات دستی را خوشنود خواهد کرد. عملکرد RX10 II بسیار سریع است و در واقع فاصله‌ای بین فشار دادن نیمه‌ی دکمه‌ی شاتر تا فوکوس روی سوژه اعمال تنظیمات، مشاهده نمی‌شود. 

تنها نقطه ضعف RX10 II را می‌توان عکاسی پیاپی از سوژه‌های سریع عنوان کرد. با این که ثبت تصاویر واضح از سوژه‌های سریع امری دشوار است، اما باز هم پاناسونیک در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به RX10 II از خود به نمایش می‌گذارد.

سونی RX10 II دوربینی است که در هر زمینه شما را به خرید تشویق خواهد کرد. البته این مساله تا زمانی پیش خواهد رفت که برچسب قیمتی آن را مشاهده نکرده باشید. اگر تنها عکاسی را مد نظر دارید، پاناسونیک FZ1000 با کیفیت مشابه و سیستم فوکوس دقیق‌تر و سریع‌تر با قیمت بسیار پایین‌تر، گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌رود. اما اگر به دنبال قابلیت‌های حرفه‌ای فیلمبرداری هستید، کمتر دوربینی را با قیمت RX10 II‌ خواهید یافت که امکانات فیلمبرداری مشابه آن را ارایه کند.

نقاط قوت

  • کیفیت عکس بسیار خوب
  • فیلمبرداری عالی به همراه قابلیت‌های حرفه‌ای
  • منظره‌یاب باکیفیت
  • دیافراگم ثابت F2.8‌در تمام بازه‌ی زوم

نقاط ضعف

  • عکاسی پیاپی به همراه فوکوس به خوبی رقبا نیست
  • بازه‌ی محدود زوم نسبت به رقبا
  • بسیار گران قیمت

قیمت: ۲.۶۰۰.۰۰۰ تومان (۹۰۰ دلار)

 کنون پاورشان G3 X‌ آخرین شرکت کننده‌ی رده‌ی دوربین‌های سوپرزوم مجهز به سنسور بزرگ است. این دوربین نیز از سنسور ۱ اینچی با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسل (ساخت سونی) بهره می‌برد. لنز ۶۰۰-۲۴ میلی‌متری F2.8-5.6 کانن G3 X توانایی زوم ۲۵ برابر را دارد. بدین ترتیب می‌توان این دوربین را رقیب اصلی پاناسونیک FZ1000‌ و سونی RX10 II دانست.

بازه‌ی ایزو در G3 X برابر با ۱۲۸۰۰-۱۲۵ است و همانطور که از دوربینی در این سطح انتظار می‌رود، سوپرزوم کانن توانایی عکاسب با فرمت خام RAW را دارد. همانند FZ1000‌ و RX10 II، کانن G3 X‌ نیز از سیستم فوکوس تشخیص تضاد بهره می‌برد. این مساله بدین معنی است که دقت فوکوس G3 X بسیار بالا خواهد بود اما به دلیل سرعت پایین فوکوس، توانایی تعقیب سوژه‌های سریع ممکن نیست. نرخ ۱ فریم بر ثانیه در عکاسی پیاپی با فرمت خام برای دوربینی مانند G3 X ناامید کننده است و همین مساله دلیل کافی برای کنار گذاشتن این دوربین در ثبت وقایع سریع ورزشی است. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم در این زمینه FZ1000 بهترین گزینه‌ی موجود در دوربین‌های سوپرزوم مجهز به سنسور‌های بزرگ است.

بهترین دوربین سوپرزوم- کانن g3x

در بخش ارگونومی G3 X حس مشابهی با دوربین‌های DSLR‌ همین برند را منتقل می‌کند. به همین دلیل اگر پیش‌تر از دوربین‌های حرفه‌ای کانن استفاده می‌کردید، بلافاصله پس از در دست گرفتن G3 X با آن ارتباط برقرار خواهید کرد و از آن لذت خواهید برد.

نمایشگر تاشوی G3 X برای عکاسی و فیلمبرداری از زوایای مختلف بسیار کاربردی خواهد بود. سوپرزوم پرمیوم کانن در زمینه‌ی فیلمبرداری با وجود تجهیز به ورودی میکروفن و خروجی هدفون، اما تنها توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 1080P در نرخ‌های ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. لازم به ذکر است که به لطف بدنه‌ی مستحکم‌تر و عایق‌بندی بهینه‌تر در برابر گرد و غبار، G3 X مقاوم‌ترین دوربین سری G‌ کانن خواهد بود. طبق گفته‌ی این شرکت، G3 X‌ عملکرد مشابهی با EOS 70D  در زمینه‌ی مقاومت در برابر گرد و غبار، دارد. وای‌فای داخلی در کنار NFC از دیگر مشخصات پرچمدار محصولات سوپرزوم‌ کانن است.

نقاط قوت

  • ارگونومی خوب
  • نمایشگر تاشو تا زاویه‌ی ۱۸۰ درجه
  • تجهیز به خروجی هدفون و ورودی میکروفن

نقاط ضعف

  • عدم تجهیز به منظره یاب
  • عدم پشتیبانی از 4K
  • لنز کند‌تر نسبت به رقبا

چه دوربینی بخریم؟

بهترین گزینه: پاناسونیک لومیکس DMC-FZ1000

در رده‌ی دوربین‌های سوپرزوم مجهز به سنسور‌های ۱ اینچی، نماینده‌ی پاناسونیک با ارایه‌ی عملکرد خوب در تمامی زمینه‌ها در کنار قیمت به صرفه‌، بهترین گزینه‌ی حال حاضر است. کیفیت عالی تصاویر، کیفیت عالی فیلمبرداری و قابلیت‌های متعدد کاربردی همگی باعث شده‌اند تا FZ1000 در مجموع بدون رقیب باشد. فراموش نکنید که سیستم فوکوس این دوربین در زمینه‌ی دقت، سرعت و قابلیت تعقیب سوژه‌های بهترین در کلاس خود است. با این که کیفیت ساخت، حلقه‌های کنترلی دوگانه و قابلیت‌های فیلمبرداری سونی RX10 II ترجیح داده می‌شود، اما عملکرد بهتر پاناسونیک در ثبت تصاویر و قیمت بسیار کم‌تر آن باعث شده‌ است تا FZ1000 گزینه‌ی پیشنهادی ما باشد.

بهترین گزینه‌ی برای فیلمبرداری: سونی سایبرشات RX10 II

بهترین دوربین سوپرزوم

یافتن دوربینی با قابلیت‌های فیلمبرداری RX10 II نه تنها در رده‌ی دوربین‌های سوپرزوم، بلکه در تمام دوربین‌های دیجیتال بازار، امری دشوار است. اگر فیلمبرداری با رزولوشن 4K و نرخ‌های ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه با استفاده از تمام مساحت سنسور برای شما کافی نیست، لنز RX10 II با دیافراگم ثابت F2.8 به شما اجازه خواهد داد تا کیفیت تصویر را در تمام بازه‌ی زوم حفظ کنید. سایر قابلیت‌های این دوربین اعم از ایزو خودکار، تنظیم سطح صوت‌ها و کمک به فوکوس بر روی سوژه با زوم و انتخاب آن، همگی هنگام فیلمبرداری کاربر را یاری خواهند کرد. به قابلیت‌های بالا ورودی میکروفن و خروجی هدفون را نیز اضافه کنید.

بهترین گزینه با بیشترین میزان زوم: نیکون P900

بهترین دوربین سوپرزوم- نیکون P900

با این که P900 به سنسور کوچک ۱/۲.۳ اینچی مجهز شده، از فرمت RAW‌ نیز پشتیبانی نمی‌کند و قیمت ‌آن تفاوت زیادی با FZ1000 ندارد، اما قابلیت زوم ۸۳ برابر به همراه لرزشگیر بسیار کارآمد این دوربین، ارزش بالایی را به آن می‌دهد. اگر بیشترین بازه‌ی زوم اولویت شما است، هیچ دوربین دیگری در حال حاضر توانایی رقابت با P900 را ندارد.

بهترین گزینه‌ی جیبی: سونی سایبرشات HX90V

بهترین دوربین سوپرزوم- سونی hx90v

با این که توانایی‌های HX90V در عکاسی در محیط‌های کم‌نور چنگی به دل نمی‌زند، اما در سایر زمینه‌ها این دوربین عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. اندازه‌ی بسیار کوچک بدنه، بازه‌ی زوم گسترده و منظره یاب داخلی، HX90V را به گزینه‌ای برای حمل و عکاسی در هر شرایطی تبدیل کرده است. در بخش فیلمبرداری نیز سوپرزوم معرفی شده، توانایی‌های بالایی دارد. وای‌فای داخلی، GPS، فلش جهنده و حلقه‌های کنترلی دوگانه از دیگر دلایل برتری این دوربین نسبت به رقبای خود است.

در ادامه از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربینو لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش در برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات