فیات شریک ایران خودرو می‌شود؛ ورود بنز به ناوگان تاکسیرانی

یک‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
فیات ایتالیا یکی از برندهای معتبر صنعت اتومبیل که صاحب برخی از خودروسازان آمریکایی است،شریک ایران‌خودرو می‌شود. این خبر توسط مدیرعامل شرکت ایران خودرو اعلام شده است. البته مدیرعامل ایران خودرو اطلاعاتی در مورد نحوه همکاری این خودروساز ایرانی با پژو و بنز نیز بیان کرده است. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اطلاعاتی در مورد قرارداد پژو و بنز با این شرکت بیان کرده و از فیات به عنوان شریک جدید خود پرده برداشته است.

قرارداد ایران خودرو با پژو دارای ویژگی‌هایی است که امضای آن سبب شد تا سرمایه خارجی وارد کشور شود. همچنین این قرارداد علاوه بر اشتغال زایی در کشور، سبب ارتقای سطح تولید و نیز انتقال دانش فنی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که همان اقتصاد مقاومتی است، خواهد شد.

یکی از ویژگی های دیگر قرارداد ایران خودرو با پژو این است که فرانسوی ها با شرکت ایران خودرو طرف نیستند؛ بلکه در قالب تأسیس یک شرکت مشترک بین دو طرف ایرانی و فرانسوی با هم شریک بوده و سود حاصل از فروش به صورت نصف نصف تقسیم می‌شود.

در طول سال اول، تنها ۴۰ درصد خودروها، تولید داخل ایران هستند و  در چهارسال این درصد به عدد ۷۰ می رسد که به همین اندازه تراز مالی شرکت نیز مثبت می‌شود.

در ۴ سال آینده قرار است مجموعاً ۲۰۰هزار خودرو در شرکت مشترک پژو-ایران خودرو تولید شود که از این تعداد یک ‌سوم صادر و دو سوم دیگر به مصرف داخل خواهد رسید.

در این قرارداد به خسارت‌های احتمالی نیز اشاره شده که مبلغ آن حدود ۲۰۰ میلیون یورو است.

به گفته هاشم یکه زارع، از جمله نکات مثبت این قرارداد امضای تفاهمنامه هایی با دو دانشگاه شریف و امیرکبیر است.

مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد که در همکاری ایران‌خودرو با بنز نیز موضوع تولید مشترک به طوری دیده شده که ۵۱ درصد سهام متعلق به شرکت بنز باشد. تولید سواری بنز در دستور کار است اگر به تفاهم نهایی برسیم شاید بخشی از ناوگان تاکسیرانی کشور را براساس تفاهم صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی به سواری‌های بنز مجهز کنیم.

یکه زارع در مورد دیگر شرکای خود توضیح داد:«رنو همچنان شریک تجاری ایران خودرو خواهد بود در حال حاضر منتظریم تا سایپا قرار‌دادش را با رنو جلو ببرد تا دوگانگی پیش نیاید و باعث سوء‌استفاده خارجی نشود پس از آن همکاری با رنو را آغاز خواهیم کرد. نیسان نیز در ایران با پارس خودرو همکاری دارد البته ممکن است در آینده یک شرکت ژاپنی به شرکای ایران خودرو اضافه شود.»

مدیرعامل ایران خودرو در مورد شراکت جدید این خودروساز  گفت:

شریک چهارم ایران خودرو شرکت ایتالیایی فیات است. فیات آماده مذاکره با ایران خودرو است و به زودی مذاکرات با این شرکت برای عقد قرار‌داد همکاری آغاز خواهد شد. شرکت فیات شرکت بزرگی است که صاحب مجموعه‌های قوی خودروسازی در آمریکا مانند کرایسلر است و پیش‌بینی می‌کنم برخی خودروسازان فعلی در جهان ظرف چند سال آینده توسط فیات خورده خواهند شد. بنابراین فیات شریک مناسبی برای ایران خودرو خواهد بود.ما دوست داریم با خودروسازان بزرگ همکاری کنیم، البته این کار براساس سیاست‌های نظام و سیاست‌های وزارت صنعت خواهد بود ضمن آنکه فیات از طریق خود تکنولوژی را وارد ایران خواهد کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات