ایلان ماسک به ساخت هواپیماهای الکتریکی می‌اندیشد

شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
خودروهای الکتریکی تسلا به حدی موفق بوده‌اند که ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل نابغه‌ی این شرکت به این فکر افتاده تا شانس خود را در ساخت هواپیماهای الکتریکی هم امتحان کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیر عامل و بنیان‌گذار تسلا موتورز و اسپیس‌ایکس این هفته در جریان مسابقات هایپرلوپ، درباره‌ی برنامه‌های خود برای گسترش حمل و نقل الکتریکی به مسیرهای هوایی توضیحاتی داد.

ماسک در این‌باره گفت:

"مدتی است که جت‌های الکتریکی عمودپرواز (VTOL) فکر من را به خود مشغول کرده‌اند. در این زمینه ایده‌هایی دارم که فکر می‌کنم عملی باشند. بسیار علاقه ‌دارم که در این باره کاری انجام دهم."

این اولین باری نیست که ماسک به هواپیماهای الکتریکی اشاره می‌کند. او در سال ۲۰۰۹ هم به این موضوع اشاره کرده بود، اما صحبت‌های جدید ماسک نشان از جدی‌تر شدن طرح‌های او دارند.

انجام سفرهای هوایی با استفاده از انرژی الکتریکی ایده‌ی جدیدی نیست. هواپیماهای مسافربری الکتریکی اولین بار در دهه‌ی هفتاد میلادی معرفی شدند، اما نتوانستند موفقیتی کسب کنند. دلیل اصلی اینکه هواپیماهای الکتریکی تا به حال نتوانسته‌اند موفق ظاهر شوند، موانع و محدودیت‌های پیش روی تکنولوژی باتری بوده است. سوخت جت بسیار ارزان‌تر از باتری است؛ مخصوصاً باتری‌های سبکی که برای مسافرت‌های هوایی نیاز است.

همین حالا هم هواپیماهایی مانند بویینگ 787 و ایرباس A350 وجود دارند که انرژی بسیاری از سیستم‌های خود مانند نرم‌افزار پرواز، فلاپ‌ها و اسپویلرها را از باتری تامین می‌کنند، اما منظور ماسک از هواپیمای الکتریکی، هواپیمای تمام الکتریکی است.

گرچه ایده‌ی هواپیماهای الکتریکی مدت زیادی است که فکر طراحان و مهندسان را به خود مشغول کرده است، اما اگر قرار باشد کسی آن را به واقعیت تبدیل کند، آن شخص به احتمال زیاد ایلان ماسک خواهد بود. وقتی کارخانه‌ی تولید باتری تسلا (معروف به گیگافکتوری) کامل شود، باتری‌های لیتیومی پرظرفیت و ارزان قیمتی تولید خواهد کرد که بعضی از انواع آن‌ها ممکن است برای ساخت هواپیماهای الکتریکی استفاده شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات