تبلت اوبونتویی جدید کنونیکال با قابلیت تبدیل به کامپیوتر دسکتاپ معرفی شد

جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
اوبونتو، اولین تبلت خود را معرفی کرد که با قابلیت «همگرایی» اوبونتو، و اتصال به وسایل جانبی می‌تواند به یک سیستم دسکتاپ کامل تبدیل شود.
تبلیغات

کنونیکال، شرکت توسعه دهنده‌ی توزیع لینوکس اوبونتو، اولین تبلت خود را معرفی کرد. این تبلت با بهره‌گرفتن از قابلیت «همگرایی» اوبونتو، با اتصال به وسایل جانبی می‌تواند به یک سیستم دسکتاپ کامل تبدیل شود.

کمپانی کنونیکال قبل از این هم در سال ۲۰۱۳ سعی کرده بود تا از طریق سرمایه‌گذاری جمعی ۳۲ میلیون دلار برای ساخت تلفن هوشمند اوبونتو اج با قابلیت مشابه جمع آوری کند، که موفق به انجام این کار نشد.

تبلت جدید کنونیکال که آکواریس M10 نام دارد و ساخت شرکت اسپانیایی BQ است، به عنوان اولین دستگاه اوبونتویی با قایلیت همگرایی کامل شناخته می‌شود. این تبلت از نمایشگر ۱۰.۱ اینچی فول اچ‌دی، پردازنده‌ی چهار هسته‌ای MT8163A مدیاتک با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز، ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت فضای داخلی (که ۱۱ گیگابایت آن در دسترس است) بهره می‌برد.

از دیگر مشخصات این تبلت می‌توان به درگاه microSD برای افزایش حافظه، وای-فای 02.11 b/g/n، بلوتوث ۴، GPS، رادیو FM، دوربین ۸ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فلش LED دوگانه، درگاه micro-HDMI و باتری بزرگ ۷۲۸۰ میلی آمپر ساعتی اشاره کرد.

همانطور که مشخص است، تبلت کنونیکال قرار نیست از لحاظ سخت‌افزاری شما را به وجد بیاورد، بلکه برگ برنده‌ی این تبلت در نرم‌افزار آن است. آکواریس M10 هم می‌تواند به عنوان یک تبلت معمولی کارایی داشته باشد، و هم می‌تواند در صورت اتصال به مانیتور و وسایل جانبی، نقش یک کامپیوتر دسکتاپ کامل را برای شما بازی کند. این قابلیت احتمالا شبیه به Continuum در ویندوز موبایل ۱۰ کار می‌کند.

بر اساس تجربیات کسانی که از زمان معرفی موفق شده‌اند با این تبلت از نزدیک کار کنند، سوئیچ کردن بین حالت تبلت و دسکتاپ به راحتی صورت می‌گیرد؛ هرچند این عده عقیده دارند اگر در این تبلت از سخت‌افزار قوی‌تری استفاده می‌شد، تجربه‌ی کار با اوبونتو به مراتب روان‌تر می‌بود.

کنونیکال می‌گوید آکواریس M10 در سه ماهه‌ی دوم سال جاری برای فروش عرضه خواهد شد. هرچند قیمت این تبلت هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، اما بر اساس شایعات احتمال می‌رود با تبلتی ۲۸۰ دلاری روبرو باشیم.

این تبلت در کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC 2016) به نمایش در خواهد آمد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات