گوگل اپلیکیشن سامسونگ برای مسدود کردن تبلیغات را از پلی استور حذف کرد

پنج‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
مطالعه 3 دقیقه
تنها چند روز پس از عرضه‌ی اپلیکیشن مسدود کننده‌ی تبلیغات جدید سامسونگ به صدر فروشگاه پلی استور، گوگل این اد بلاکر را به دلیل نقض دستورالعمل‌های توسعه از فروشگاه خود حذف کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپلیکیشن مسدود کننده‌ی تبلیغات که Adblock Fast نام داشت، در واقع یک پلاگین بود که توسط استارتاپ Rocketship Apps برای مرورگر موبایل سامسونگ توسعه داده شده بود. سامسونگ در هفته‌ی جاری اعلام کرده بود که API خود را باز و در اختیار توسعه دهندگان ثالث قرار خواهد داد تا بتوانند به راحتی قابلیت مسدود کردن تبلیغات را برای مرورگر این شرکت فراهم کنند.

بر اساس اظهارات برایان کنیش توسعه دهنده‌ی راکتشیپ، گوگل می‌گوید اپلیکیشن ادبلاک فست بخش ۴.۴ توافقنامه‌ی توزیع توسعه دهنده را نقض می‌کند. بر اساس این قسمت از توافقنامه، اپ‌ها یا پلاگین‌های عرضه شده از طریق پلی استور اجازه ندارند در دستگاه‌ها، شبکه یا سرویس‌های شخص ثالث "دخالت" کرده و ایجاد "اخلال" کنند. گوگل حذف ادبلاک فست از پلی استور را تایید کرده است، اما در مورد اینکه چرا با وجود رضایت سامسونگ به ایجاد "اخلال" در سرویس‌هایش این اپلیکیشن حذف شده است، اظهار نظر نکرده است. کنیش پیامی را که از طرف نماینده‌ی گوگل دریافت کرده را منتشر کرده است:

سلام به توسعه دهندگان راکتشیپ فست،من اپلیکیشن ادبلاک فست را بررسی کردم و متوجه شدم com.rocketshipapps.adblockfast بخش ۴.۴ از توافقنامه‌ی توزیع توسعه دهنده را نقض می‌کند. این اپلیکیشن به دلیل سیاست‌های ما مسدود خواهد شد.به عنوان یادآوری، شما با رعایت سیاست‌های نرم‌افزاری گوگل پلی موافقت کرده بودید و در صورت اینکه متوجه شویم برنامه‌ی شما مشکلات بیشتری با خط مشی‌های ما دارد، با آن به صورت قانونی برخورد خواهد شد.اگر شما خط مشی‌های ما را بررسی کرده و احساس می‌کنید رد شدن اپلیکیشن شما اشتباه است،  لطفاً با تیم پشتیبانی سیاست‌گذاری گوگل تماس بگیرید. یکی از همکاران من ظرف مدت ۲ روز کاری به شما پاسخ خواهد داد.از پشتیبانی شما از گوگل پلی سپاسگذاریم.

از زمان حذف ادبلاک فست، دو افزونه‌ی دیگر برای مسدودسازی تبلیغات هم به پلی استور آمده اند: کریستال، ادبلاکر مشهور iOS و همینطور مسدود کننده‌ی مشهور ادبلاک پلاس. مشخص نیست که آیا گوگل قرار است مثل ادبلاک فست با این اپلیکیشن‌ها هم برخورد کند، یا راکتشیپ بر خلاف این دو اپلیکیشن واقعاً قوانین و دستورالعمل‌های پلی استور را نقض کرده است. ادبلاک پلاس پیش از این در سال ۲۰۱۳ هم تلاش کرد تا یک مسدود کننده‌ی تبلیغات برای اندروید عرضه کند که با مشکل ادبلاک فست روبرو شد. به تازگی ادبلاک پلاس این اجازه را پیدا کرده است تا پلاگین خود را در پلی استور منتشر کند، به شرط اینکه این پلاگین همراه با یک مرورگر اختصاصی عرضه شده و تنها در آن مرورگر کار کند.

در نهایت به نظر می‌رسد گوگل قصد ندارد اجازه دهد تا هیچ اپلیکیشن شخص ثالثی تبلیغات را بر روی محصول شرکتی دیگر مسدود کند، حتی اگر آن دو شرکت با هم همکاری کرده و از این کار رضایت داشته باشند. فایرفاکس اجازه می‌دهد تا مسدودکننده‌ها بر روی نسخه‌ی اندرویدی مرورگرش نصب شوند، اما فقط از طریق خود مرورگر. سامسونگ هم می‌توانست از چنین حرکت مشابهی برای استفاده از مسدودکننده‌ها در مرورگرش استفاده کند تا بتواند قوانین گوگل را به نوعی دور بزند.

مطمئناً سامسونگ بزرگترین شریک اندرویدی گوگل است و درخواست از توسعه دهندگان برای زیر پا گذاشتن قوانین پلی استور می‌تواند منجر به تنش بین این دو شرکت شود. نباید فراموش کرد که درآمد اصلی گوگل در اندروید از نمایش تبلیغات است و این کار به تجارت گوگل آسیب می‌رساند. با رشد روزافزون استفاده از اپلیکیشن‌ها، کاربران کمتر از گذشته به وبسایت‌ها سر زده یا از جستجوی گوگل استفاده می‌کنند و این کار باعث شده است تا نقش تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها از تبلیغات اینترنتی گوگل پر رنگ‌تر شود. اینکه اپلیکیشنی بخواهد همین منبع درآمد رو به افول را هم از گوگل بگیرد، قطعاً موجب ناخرسندی این شرکت بزرگ خواهد شد.

منبع The Verge

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات