۴ ویرایشگر برتر منوی راست کلیک (Context Menu) برای ویندوز

سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
مطالعه 7 دقیقه
امروزه برای شخصی‌سازی منوی راست کلیک و افزودن گزینه‌های موردنظر به این ابزار کاربردی ویندوز، نرم‌افزارهای متنوعی در دسترس هستند که در ادامه به معرفی ۴ مورد از بهترین آن‌ها می‌پردازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 یکی از ویژگی‌های کاربردی و بسیار مفید ویندوز، منوی زمینه یا منوی راست کلیک است که بسته به محلی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، دسترسی سریع به مهم‌ترین گزینه‌های محیط را - که دسترسی به آن‌ها از مسیر اصلی گاهی بسیار سخت است- برای کاربر مهیا می‌کند. ولی با افزوده شدن تعداد نرم‌افزارهای سیستم‌عامل، منوی راست کلیک تدریجا به محیطی شلوغ و دست‌وپا گیر تبدیل می‌شود که این مسئله کاملا با فلسفه‌ی وجودی آن تناقض دارد و در نهایت حتی ممکن است کاربر بعد از لحظاتی جست‌وجو، گزینه‌ی موردنظر خود را در این فهرست بلند و بالا پیدا نکند. بهترین راه‌حل این مشکل استفاده از ابزارهای ویرایشگر منوی راست کلیک است.

CCleaner

سی کلینر یکی از محبوب‌ترین ابزارهایی است که در سطح وسیع برای پاک‌سازی و بهینه‌سازی ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار سبک و ساده دارای ویژگی‌های مفیدی مثل بهینه‌سازی رجیستری، پیدا کردن فایل‌های تکراری، بهینه‌سازی استارتاپ و ... است. یکی از قابلیت‌های کمتر شناخته‌شده‌ی CCleaner، ویرایش منوی راست کلیک است که به کمک آن می‌توان به‌راحتی گزینه‌های موجود در منوی راست کلیک را مدیریت، حذف یا اضافه کرد.

برای ویرایش منوی راست کلیک به کمک CCleaner، ابتدا نرم‌افزار را از اینجا دانلود کنید. بعد از اجرا، در مسیر Tools-> Startup روی زبانه‌ی Context Menu کلیک کنید. در این محیط، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی موردنظر در منوی راست کلیک، آن را فعال، غیرفعال یا کاملا پاک کنید.

سی کلینر 1

اگر می‌خواهید مقادیر رجیستری یکی از گزینه‌های منوی راست کلیک را ویرایش کنید، در همین پنجره روی آن راست کلیک کرده و گزینه‌ی «Open in RegEdit» را انتخاب کنید. 

سی کلینر 1

 Easy Context Menu

برخلاف سایر موارد این فهرست، ایزی کانتکست منو یک اپلیکیشن پرتابل (بدون نیاز به نصب) است که علاوه بر افزودن تعداد زیادی گزینه‌ی کاربردی به منوی راست کلیک، امکان مدیریت آن را نیز برای شما مهیا می‌کند.

ابتدا فایل exe موردنیاز خود را با توجه معماری پردازنده‌ی کامپیوتر شخصی (32 یا 64 بیتی) از وب‌سایت رسمی در این آدرس دانلود کنید.

رابط کاربری Easy Context Menu بسیار ساده و بدون پیچیدگی است و تقریبا همه‌ی قابلیت‌های آن با یک یا دو کلیک در دسترس هستند. کافی است گزینه‌ی مورد نظر خود برای اضافه شدن به منوی راست کلیک را انتخاب و برای ذخیره شدن تغییرات روی دکمه‌ی Apply Changes کلیک کنید.

ایزی کانتکست منو

به‌عنوان‌مثال در این تصویر گزینه‌ی «Take Ownership» در زیرشاخه‌ی «Folder Context Menu» را انتخاب و بعد تغییرات را ذخیره می‌کنیم.

ایزی کانتکست منو1

گزینه انتخاب‌شده فورا به منوی راست کلیک اضافه خواهد شد.

ایزی کانتکست منو2

برای حذف گزینه‌های موجود در منوی راست کلیک، به منوی File نرم‌افزار بروید و گزینه‌ی ContextMenu Cleaner را انتخاب کنید. 

ایزی کانتکست منو3

در پنجره‌ی بازشده گزینه‌ی موردنظر برای حذف را انتخاب و روی دکمه‌ی Disable کلیک کنید. 

ایزی کانتکست منو4

 

 MenuMaid

منو مید نیز یک نرم‌افزار ساده است که امکان مدیریت راحت منوی راست کلیک را برای شما فراهم می‌کند. برای شروع نرم‌افزار را از این لینک دانلود و نصب کنید.

منو مید

  همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، نرم‌افزار MenuMaid امکان ویرایش منوی راست کلیک در ویندوز اکسپلورر و اینترنت اکسپلورر را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. برای غیرفعال کردن هرکدام از گزینه‌های منوی راست کلیک، فقط تیک چک‌باکس روبروی آن را بردارید. 

منو مید 1

برای نمونه می‌خواهیم گزینه‌ی «Convert to PDF in Foxit Reader» را در منوی راست کلیک غیرفعال کنیم.

منو مید2

برای این کار فقط نرم‌افزار را باز کرده و چک‌باکس Convert to PDF in Foxit Reader را غیرفعال کنید.

منو مید

گزینه‌ی موردنظر فورا از منوی راست کلیک حذف خواهد شد. 

منو مید3

ContextEdit

کانتکست ادیت یک نرم‌افزار قدیمی ولی بسیار کاربردی و دارای قابلیت‌های حرفه‌ای برای مدیریت منوی راست کلیک است. این نرم‌افزار گزینه‌های موجود در منوی راست کلیک را در دو حالت Shell Commands (اجرا در خط فرمان) و Context menu handler (اجرا در محیط ویندوز) ویرایش می‌کند. علاوه بر این کاربر می‌تواند به کمک ContextEdit گزینه‌های اختصاصی خود را برای اضافه شدن به منوی راست کلیک ایجاد کند. برخلاف سایر ادیتورها، این نرم‌افزار گزینه‌ها را بر اساس نوع و توسعه‌ی فایل (پسوند) شناسایی و مدیریت می‌کند و به‌این‌ترتیب امکان انجام طیف وسیعی از تغییرات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

برای شروع ContextEdit را از این لینک دانلود و نصب کنید.

کانتکست ادیت

در نگاه اول رابط کاربری کمی قدیمی و سنگین به نظر می‌رسد ولی مطمئنا کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. از آنجاکه ContextEdit گزینه‌ها را بر اساس نوع و توسعه دسته‌بندی می‌کند، باید برای هر گزینه ابتدا نوع یا توسعه‌ی فایل را انتخاب کنید.

کانتکست ادیت1

به‌عنوان‌مثال در اینجا می‌خواهیم گزینه‌های «Open in new Window» و «Pin to Start» را از منوی راست کلیک همه‌ی فولدرهای ویندوز حذف کنیم.

کانتکست ادیت3

ابتدا کلمه‌ی «Folder» را در فهرست «Select extension or file type» جستجو می‌کنیم و بعد از انتخاب آن، تیک چک‌باکس‌های «opennewwindow» و «Pin to Start Screen» را برمی‌داریم.

کانتکست ادیت

تغییرات حاصله فوری هستند و بلافاصله بعد از غیرفعال کردن، دیگر آن‌ها را در منوی راست کلیک نخواهیم دید.

کانتکست ادیت4

اگر می‌خواهید گزینه اختصاصی خود را در منوی راست کلیک بسازید، در قسمت «Shell Commands» روی دکمه‌ی «New» کلیک کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات