ایمجینیشن Series8XE از پردازنده‌های گرافیکی Power VR خود را معرفی کرد

پنج‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
مطالعه 5 دقیقه
با برگزاری کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶، شاهد معرفی محصولات گوناگونی در زمینه‌های مختلف بودیم. در بین کمپانی‌هایی که محصولات خود را در این رویداد معرفی کردند، Imagination نیز حضور داشت که فرصت را برای معرفی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود مغتنم شمرده بود. این شرکت جدیدترین معماری Rogue خود را برای پردازنده‌های گرافیکی PowerVR Series8XE که برای محصولات پایین رده و میان رده به کار می‌رود معرفی کرد.
تبلیغات

 از زمانی که معماری Rogue معرفی شده است، ایمجینیشن دو خانواده از این طراحی را ارائه کرده است: خانواده XT برای محصولات با عملکرد قدرتمند و خانواده XE‌ برای محصولات مقرون به صرفه. در حالی که سری XT‌ بیشتر روی ویژگی‌های قدرتمند و عملکرد بالا تاکید دارد، سری XE بر روی حداقل کردن اندازه قالب (برای کمینه سازی میزان سطح اشغال شده سیستم روی یک چیپ توسط پردازنده گرافیکی) و برخورداری از مجموعه‌ای از ویژگی‌های اصلی و محدود متمرکز است. 

به هر حال در یک اقدام متفاوت، ایمجینیشن تصمیم گرفت تا هر دو سری XT و XE را در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ معرفی نکند و فقط به معرفی سری XE‌ بپردازد که این تنها معرفی رسمی پردازنده گرافیکی ایمجینیشن در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ هم بود. 

سری XE و XT امجینیشن

در Series8XE‌ معماری Rogue تغییر چندانی با مدل‌های پیشین نداشته ولی ایمجینیشن تلاش کرده تا این پردازنده گرافیکی را از نظر هزینه و البته مقدار مصرف انرژی برای بازارهای هدفش بهینه کند. درست مثل Series7XE می‌توان از این پردازنده‌های گرافیکی جدید در ابزارهای پوشیدنی پیشرفته، اینترنت اشیا و البته گوشی‌ها و تبلت‌های میان رده استفاده کرد.

از نقطه نظر فنی، Series8XE در مقایسه با Series7XE از دو ویژگی قابل توجه برخوردار است. 8XE با OpenGL ES 3.2 سازگار است همچنین این پردازده گرافیکی به آخرین ویژگی‌های مورد نیاز برای ES 3.2 نیز مجهز است و این ویژگی‌ها را در اختیار Vulkan نیز قرار می‌دهد. از سوی دیگر پشتیبانی از OmniShield که فناوری امنیت سخت افزاری این شرکت است از دیگر ویژگی‌های محصول جدید ایمجینیشن است که به نظر می‌رسد با توجه به نکات گفته شده توسط Imagination  این شرکت روی این ویژگی به عنوان یکی از قابلیت‌های اصلی محصول جدید خود که این محصول را از نسل‌های پیشین متمایز می‌کند، حساب باز کرده است. 

YUV 10-bit هنوز هم به عنوان یک گزینه برای پخش HECV Main10 در این طراحی وجود دارد. همچنین جدیدترین نسل فناوری فشرده‌سازی تصویر PowerVR ایمجینیشن با عنوان PVRIC3‌ نیز در 8XE وجود دارد. ایمجینیشن هنوز توضیحاتی در رابطه با تغییرات صورت گرفته در PVRIC3 ارائه نکرده است. 

به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین نقاط تمرکز ایمجینیشن در طراحی 8XE سایز آن باشد، جایی که این شرکت تلاش کرده تا اندازه پردازنده گرافیکی را نسبت به قبل کاهش دهد. ایمجینیشن اعلام کرده است که طراحی 8XE حدود ۲۵ درصد کوچکتر از 7XE است و البته از رقبای خود نیز کوچک‌تر است که به نظر می‌رسد منظور این شرکت مستقیما ARM Mali باشد. در نهایت هدف دیگر این شرکت کاهش هزینه‌های تولید پردازنده گرافیکی بوده است. هر میلیمتر مربعی که در فضا صرفه جویی می‌شود باعث کوچکتر شدن ابعاد کلی سیستم روی یک چیپ می‌شود که در نهایت کاهش هزینه را در پی دارد و از قضا این امر در بازار سیستم روی یک چیپ‌های میان رده بسیار اهمیت دارد. 

دیاگرام Series8XE

 ایمجینیشن در طراحی 8XE به بیشینه‌سازی پیکسل فیل‌ریت ( تعداد پیکسل‌هایی که پردازنده گرافیکی قادر است در هر ثانیه در صفحه رندر کرده و در حافظه بنویسد) توجه زیادی داشته و حتی فیل‌ریت را بعنوان اصلی‌ترین شاخص عملکرد این سری از طراحی‌های خود برگزیده است. ایمجینیشن معتقد است که پیکسل فیل‌ریت مهم‌ترین منبع مورد نیاز برای ابزارهای پایین رده و سایر مصرف کنندگان پردازنده‌های گرافیکی پایین رده فعلی است چرا که کاربردهای ساده‌ای مثل وب‌گردی و بازی‌های عادی نیازی به عملیات‌های پیکسلی پیچیده ندارند. اگرچه که این شرکت در رابطه با جزئیات هنوز سخنی به میان نیاورده است و ترجیح داده تا جزئیات را به صورت سری حفظ کند ولی این طور به نظر می‌رسد که ایمجینیشن بالانس کلی بین منابع سایه‌زنی پیکسل‌ها، منابع محاسباتی و منابع پیکسل فیل‌ریت را برای رسیدن به اهداف عمکردی از پیش تعیین شده تغییر داده است. 

اگر بخواهیم از نظر فنی بیشتر در این پردازنده گرافیکی دقیق شویم باید بگوییم که USC و پردازنده پیکسل 8XE خیلی به 7XE شبیه هستند. یک لوله USC هنوز هم دارای چهار FP16 ALU، دو FP32 ALU و یک SFU ALU است. همچنین پردازنده پیکسل هنوز هم در هر کلاک ۲ یا ۴ پیکسل تولید می‌کند. به نظر می‌رسد که عملکرد در هر کلاک 8XE حداقل از نظر تئوری با عملکرد 7XE یکسان است و تغییراتی که ایمجینیشن ترتیب داده بیشتر در سخت افزار زمان‌بندی تردها که خوراک مورد نیاز پردازنده گرافیکی را تهیه می‌کنند رخ داده است. 

ایمجینیشن در مراسم رونمایی از Series8XE از دو طراحی پردازنده گرافیکی 8XE خود یعنی GE 8300 و GE8200 رونمایی کرد. این دو مدل در واقع نسل بعدی مدل‌های GE 7800 و GE7400 هستند که بر مبنای سری 7XE ساخته شده بودند. GE8200 در هر کلاک ۲ پیکسل ارائه می‌کند و این در حالی است که این رقم برای GE8300 چهار پیکسل در هر کلاک است. GE8200 بازار محصولات پایین رده و البته ابزارهای پوشیدنی بالارده را در نظر گرفته و  GE8300  برای ابزارهای قابل حمل پیشرفته‌تر و تلویزیون‌های 4K تدارک دیده شده است. 

در مجموع باید بگوییم که اگرچه Imagination اعلام نکرده است که چه زمانی باید انتظار سیستم روی یک چیپ‌هایی را داشته باشیم که از پردازنده‌های گرافیکی طراحی شده توسط این شرکت استفاده می‌کنند با این حال اعلام کرده است که قراردادهای لازم برای اخذ گواهی‌های مورد نیاز برای Series8XE جهت استفاده در تلویزیون، ابزارهای پوشیدنی و خودرو را منعقد کرده است.به هر حال در بازار رقابتی محصولات پایین و میان رده، حضور محصولات جدیدی از ایمجینیشن  رقابت را گرم‌تر خواهد کرد. باید منتظر بمانیم و عملکرد سری جدید پردازنده‌های گرافیکی ایمجینیشن را در عمل ببینیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات