ساز و کار فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel بکار رفته در گلکسی اس 7 چگونه است؟

چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ در جریان برگزاری کنگره‌ی موبایل بارسلون از نسل جدید گوشی‌هوشمند خود که گلکسی اس ۷ نام دارد رونمایی کرد. یکی از کامپوننت‌هایی که تغییرات عمده‌ای در آن رخ داده، دوربین این گوشی است که برای مثال می‌توان به کنار گذاشتن فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز در آن و استفاده از فوکوس خوکار Dual Pixel اشاره کرد. در ادامه نگاهی به سیستم فوکوس به کار برده شده در این گوشی خواهیم داشت.
تبلیغات

سامسونگ شب یکشنبه نسل جدید گوشی هوشمند پرچم‌دار خود را با نام گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج رونمایی کرد. این گوشی‌هوشمند شاهد تغییراتی بوده که از جمله‌ی آن می‌توان به دوربین و بهره‌گیری از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اشاره کرد. تغییرات ماژول دوربین تنها محدود به استفاده از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی نبوده و سامسونگ سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز را در این گوشی هوشمند با سیستم فوکوس خوکار موسوم به Dual Pixel جایگزین کرده است. به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش صرف رزولوشن نمی‌تواند به تنهایی کیفیت تصویربرداری دوربین را افزایش دهد. همان‌طورکه پیش‌تر در زومیت خواندید، سامسونگ سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی را در گوشی هوشمند خود استفاده کرده که اندازه‌ی هر پیکسل در آن به ۱.۴ میکرون افزایش پیدا کرده و دیافراگم لنز نیز F/1.7 تنظیم شده است. این خصوصیات دوربینی را با قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت در محیط‌های کم نور نوید می‌دهد.

همان‌طورکه اشاره کردیم یکی از تغییرات در ماژول دوربین، استفاده از سیستم فوکوس خودکار موسوم به Dual Pixel‌ است. به واقع این سیستم فوکوس خودکار چه قابلیت‌هایی دارد که در سیستم فوکوس خودکار تغییر فاز چنین قابلیتی و توانایی را شاهد نبودیم؟ سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز برتری خود را در مقایسه با سایر سیتسم‌های فوکوس نظیر سیستم تشخیص فاز کنتراست نمایش داده است. در سیستم تشخیص فاز، پرتوهای نوری وارد شده به لنز از دو سوی مخالف لنز وارد سنسور تشخیص فاز شده و با استفاده از سنسور‌های موجود، لنزها برای به دست آوردن یک تصویر شفاف، تنظیم می‌شوند. در سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز می‌توان با بهره‌گیری از سنسور‌هایی که تعداد آن‌ها به ۱۰ درصد از کل پیکسل‌های تشکیل‌دهنده‌ی تصویر می‌رسد، فرایند فوکوس را در سرعتی که ایده‌آل است، با شفافیت بالا به دست آورد. اما آیا راهی وجود دارد تا بتوان ازطریق آن سرعت فوکوس و همچنین شفافیت و دقت تصویر را افزایش داد؟

افزایش دقت و سرعت فوکوس امری است که با استفاده از سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel در گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج می‌توان به آن دست یافت. در این سیستم فوکوس خوکار به جای بهره‌گیری از حسگرهای فوکوس که قریب به ۱۰ درصد از پیکسل‌های کل سنسور را تشکیل می‌دهند، تمام پیکسل‌های موجود یعنی ۱۰۰ درصد از پیکسل‌های سنسور دارای سنسوری برای فوکوس هستند. در سیستم فوکوس Duap Pixel هر یک از پیکسل‌ها دو سنسور را به خود اختصاص داده‌اند. با استفاده از این سیستم فوکوس می‌توان در شرایطی نظیر محیط با نور کم یا تصویربرداری از سوژه‌های در حال حرکت یا حرکت خود دوربین، تصاویر بسیار بهتری را ثبت کرد.

سیستم تشخیص فاز Dual Pixel

قیمت گوشی های سامسونگ را در بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات